۰
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۸

هماهنگی چین با پیشنهاد ایران

در آستانه عید سعید قربان و پیشنهاد ایران برای آتش بس در سوریه، منابع رسانه ای و رسمی چین بر حل بحران در این کشور با بکارگیری ابزارهای سیاسی تاکید کردند.
 وزارت امور خارجه چین از طرح پیشنهادی ایران برای برقراری آتش بس در سوریه حمایت کرده و ˈ وو سی که ˈ نماینده ویژه پکن در امور خاورمیانه نیز در مقاله ای نوشته است بعد از یک سال درگیری و ناآرامی ، اوضاع در سوریه مناسب نیست و مردم رنج زیادی می برند.

نماینده خاورمیانه ای چین تصریح کرد که مسایل سوریه توجه کل جامعه بین المللی را به خود جلب کرده اما دیدگاه های مختلفی برای حل مسایل این کشور وجود دارد.

وی می نویسد، اما بهترین راه برای پایان دادن به رنج مردم سوریه استفاده از ابزارهای سیاسی و برقراری آتش بس است.

یک پایگاه اینترنتی چین نیز نوشت ، سوریه به عنوان یک پل ارتباطی بین آسیا ، اروپا و آفریقا در قلب خاورمیانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

این منبع خبری، سوریه را یکی از بازیگران مهم و محوری در منطقه خاورمیانه دانسته و می افزاید: نقش دمشق در مسایل مختلف منطقه ای از جمله جنگ با تروریسم و موضوعاتی از این قبیل با اهمیت است.

منابع رسانه ای و کارشناسی چین معتقدند در واقع بدون سوریه حتی نمی توان در خاورمیانه شاهد صلح بود و این یک تجربه تاریخی است.

دولت چین این هفته ضمن حمایت از طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای برقرای آتش بس در سوریه به مناسبت عید سعید قربان اعلام کرده که فوری ترین کار پایان دادن به خشونت ها و سپس استفاده از ابزارهای سیاسی برای حل بنیادین مساله است .

همزمان رسانه های چین نیز از همه طرف های درگیر خواسته اند به پیشبرد شرایط برای گفت و گو کمک کرده و دولت نیز باید خواست مردم را مورد توجه قرار داده و تقاضای آنان را برای اصلاحات برآورده کند.

به گفته چینی ها هیچ راه حل سیاسی نباید باعث قربانی شدن تمامیت ارضی و حق حاکمیت سوریه شود.

ˈ هونگ لی ˈ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین دو روز قبل در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد پکن از پیشنهاد ایران برای برقراری آتش بس در سوریه و تلاش های ˈ اخضر ابراهیمی ˈ نماینده سازمان ملل حمایت می کند.

چین به عنوان یک عضو شورای امنیت همواره خواستار برقراری آتش بس و حل بحران سوریه از طریق فرایند سیاسی است.

پکن همچنین با هرگونه مداخله غرب در امور سوریه مخالف است.
کد مطلب: 11130
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *