۰
جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۸

سفر چابهار اندازه آنتالیا آب می‌خورد

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان این‌که کلاس قیمتی پایین در پروازها دیگر پیدا نمی‌شود، هشدار داد: افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، گرایش به سفرهای خارجی را بیشتر خواهد کرد.
سفر چابهار اندازه آنتالیا آب می‌خورد
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان این‌که کلاس قیمتی پایین در پروازها دیگر پیدا نمی‌شود، هشدار داد: افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، گرایش به سفرهای خارجی را بیشتر خواهد کرد.
امیرپویان رفیعی‌شاد با به چالش کشیده شدن نرخ بلیت برخی پروازها از سوی سازمان تعزیرات، درباره اثرگذاری افزایش نرخ‌ها در بازار سفرهای هوایی، به ایسنا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم سفرهای هوایی توریستی کاهش یافته و سفرهای هوایی بیشتر جنبه غیرتوریستی، تجاری و کاری پیدا کرده است.
او روند افزایشی نرخ‌های بلیت پروازهای داخلی را عاملی برای گرایش بیشتر مردم به سفرهای خارجی دانست و اظهار کرد: هنگامی که نرخ مسیر داخلی با قیمت بلیت یک مقصد خارجی برابری می‌کند، طبیعتا اقبال هموطنان به آن مقصد خارجی بیشتر می‌شود. وقتی نرخ بلیت در مسیر هوایی تهران ـ مشهد با مسیر هوایی عتبات عالیات عراق و شهر نجف برابری می‌کند، واضح است که آن مسیر در اولویت مشتاقان سفرهای زیارتی قرار می‌گیرد. درحال حاضر نرخ بلیت مسیر تهران ـ چابهار به همراه هزینه اقامت با سفر آنتالیا، استانبول یا گرجستان برابری می‌کند. طبیعی است که در این شرایط مردم سفرهای خارجی را انتخاب می‌کنند. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که معتقدیم خروج ارز در شرایط فعلی به ضرر کشور است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، ‌ التهاب قیمتی در پروازهای داخلی را تا حدی متاثر از آغاز سفر حج و اختصاص ظرفیتی از ناوگان هواپیمایی داخلی در این مسیر دانست و گفت: با توجه به این‌که در فصل سفرهای حج تمتع قرار داریم و دولت عربستان نیز قوانین محدودکننده‌ای را وضع کرده مبنی بر این‌که امسال تنها هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار عملیات پروازهای زائران ایرانی در حج باشد، بنابراین بیشتر هواپیماهای غول‌پیکر ایران در این مسیر درحال انجام وظیفه هستند و طبیعتا ناوگان هوایی متاثر از این شرایط شده و بازار عرضه و تقاضا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
رفیعی‌شاد ادامه داد: قیمت‌های سیستمی پروازها را که بررسی می‌کردم متوجه شدم در رویه قبلی، شرکت‌های هواپیمایی برای هر مسیر کلاس‌های قیمتی متفاوتی در حد فاصل نرخ کف و سقف اعلام می‌کردند، مثلا اگر قیمت بلیت یک مسیر هوایی از ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بود، بین آن‌ها بلیت ۲۵۰، ۳۰۰ و ۳۵۰ هزار تومانی هم عرضه می‌شد، اما حالا چون تعداد صندلی‌ها و ناوگان پروازی محدود شده است شرکت‌های هواپیمایی کلاس‌های پایین قیمتی را در دسترس قرار نمی‌دهند، معنی این کار گران‌فروشی نیست بلکه ترتیب قیمتی رعایت نشده چون عرضه و تقاضا هماهنگی ندارد. این اتفاق درباره هواپیماهای کوچکتر و در شرکت‌های هواپیمایی خارجی بیشتر رخ داده است که علت آن تامین هزینه‌ها از طریق فروش بلیت صندلی‌های کلاس قیمتی بالا است.
وی اضافه کرد: این رویه مدتی است که جریان پیدا کرده اما از وقتی که پروازهای حج آغاز شده و بخش زیادی از ناوگان هواپیمایی در آن مسیر به کار گرفته شده، مساله مشهودتر شده است.
او تایید کرد که فروش کلاس‌های پایین قیمتی در پروازها تقریبا از بین رفته و مسافر مجبور است صندلی با کلاس‌های قیمتی بالا را خریداری کند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد: ما حامی بخش هواپیمایی نیستیم اما نباید یک‌طرفه به قاضی رفت، واقعیت این است که آن‌ها هم هزینه‌هایی دارند که یا باید توسط دولت تامین شود یا خودشان. که معمولا از طریق فروش بلیت و عرضه صندلی با کلاس قیمتی بالا این کار را انجام می‌دهند.
رفیعی‌شاد درباره نقش متولی گردشگری در تنظیم این وضعیت که سفرهای هوایی گردشگری را نیز تحت تاثیر قرار داده است، گفت: گردشگری صنعتی چند وجهی است و رونق آن جز با همکاری سازمان‌ها و عناصر دخیل در سفر، میسر نیست.
پس از اعلام دامنه نرخ پروازهای داخلی و افزایش نرخ‌ها در سال ۹۸، سخنگوی سازمان تعزیرات، قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها را به چالش کشید که واکنش سازمان هواپیمایی را برانگیخت و انجمن شرکت‌های هواپیمایی را به دفاع وا داشت.
سید یاسر رایگانی ـ سخنگوی سازمان تعزیرات ـ گفته بود: «هرچه مصاحبه می‌کنیم و فریاد می‌زنیم راه به جایی نمی‌بریم و شرکت‌های هواپیمایی آزادسازی را با رهاسازی اشتباه گرفته اند و برای چندمین بار می‌گویم وضع قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط پرمصرف رها شده است و هیچ نظارتی نمی‌شود. این ظلم به مردم است و در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما از تهران به مشهد حداکثر ۳۵۰ هزار تومان است چرا برخی روزها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. »
رضا جعفرزاده ـ مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی ـ این اظهارات را نقد کرد و گفت که «تعبیر آزادسازی به رهاسازی و اینکه بعضی اوقات خبری منتشر می شود که به اشتباه نرخ یک بلیت «بیزینس کلاس» که نوعاً تعداد قابل توجهی هم نیست، به بلیت‌های «اکونومی» تعمیم داده شده و موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم می‌آورد. بی تردید این گونه اخبار که حتی صراحتاً هم گفته شده که تا شش برابر اضافه شده و هیچ نظارتی هم نیست نه منصفانه است و نه کارشناسی.
بعد از آن مرتضی دهقان ـ معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوی ـ واکنش نشان داده و گفته است: «به هیچ عنوان فروش بلیت هواپیما رهاسازی نشده و شرکت‌های هواپیمایی سقف و کف قیمتی را رعایت می‌کنند. به هیچ عنوان در بلیت‌های «اکونومی» چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیت‌های «بیزینس کلاس» است که بلیت‌های بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست. »
مقصود اسعدی سامانی ـ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ نیز مشکلات ارزی شرکت‌های هواپیمایی را گوش‌زد کرده و گفته است: «به نظر می‌رسد که اطلاعات غلطی در اختیار سازمان تعزیزات قرار گرفته و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بر اساس نرخ‌های موجود در تمام مسیرها بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی نظارت کنند و اگر نرخی بالاتر از سقف تعیین شده بود، با آن برخورد کنند چرا که هیچ شرکت هواپیمایی مجاز نیست بالاتر از این نرخ بلیت‌فروشی کند.»
کد مطلب: 111423
برچسب ها: چابهار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *