۰
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۵

12هزار کودک قربانی حملات مسلحانه

در گزارش جدید سازمان ملل آمده، بیش از ۱۲ هزار کودک در جریان درگیری‌های مسلحانه سال گذشته میلادی در سراسر جهان کشته و زخمی شدند.
در گزارش جدید سازمان ملل آمده، بیش از ۱۲ هزار کودک در جریان درگیری‌های مسلحانه سال گذشته میلادی در سراسر جهان کشته و زخمی شدند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس این گزارش، افغانستان، فلسطین، سوریه و یمن در صدر این فهرست قرار دارند.
کشته و زخمی شدن در میان بیش از ۲۴ هزار مورد نقض‌های جدی حقوق کودکان که از سوی سازمان ملل تایید شده، قرار گرفته است؛ سایر موارد نقض حقوق کودکان شامل ختنه و استفاده از کودکان در امور نظامی، خشونت های جنسی، ربوده شدن و حملات به مدارس و بیمارستان‌ها قرار دارند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه خود به شورای امنیت درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه اعلام کرد که خشونت از سوی گروه‌های مسلح همچنان به قوت خود باقی است اما یک افزایش هشدارگونه در تعداد خشونت‌ها توسط نیروهای بین‌المللی و دولتی در مقایسه با ۲۰۱۷ دیده می‌شود اما وارد کردن کشورهایی که ناقض اصلی حقوق کودکان در جریان درگیری‌های مسلحانه هستند به فهرست سیاه سازمان ملل همچنان بدون تغییر مانده؛ مساله‌ای که باعث خشم چندین گروه حقوق بشری شده است.
دیده‌بان حقوق بشر و لیست نظارت بر درگیری‌های مسلحانه و حقوق کودکان به این مساله اشاره دارد که ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن همچنان در فهرست گروه‌هایی است که باید اقداماتی را در راستای حفاظت از کودکان انجام دهد.
مدیر دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل گفت: این ائتلاف از ۲۰۱۵ نقض‌های گسترده‌ای را علیه کودکان در یمن انجام داده و هنوز هم تلاشی برای بهبود اوضاع نکرده است.
لیست نظارت بر درگیری‌های مسلحانه و حقوق کودکان نیز با اشاره به وعده‌های پوچ این ائتلاف اعلام کرد، هیچ اقدامی برای تحت پیگرد قرار دادن عاملان نقض کننده حقوق کودکان در جریان درگیری‌های مسلحانه صورت نگرفته و حقایق هم نادیده گرفته شده‌اند.
گوترش نیز گفته که به شدت نگران مقیاس و شدت نقض‌های جدی علیه کودکان در ۲۰۱۸ است.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است، افغانستان با تلفات ۳۰۶۲ کودک در ۲۰۱۸، در راس است و ۲۸ درصد از تلفات غیرنظامیان را کودکان تشکیل می‌دهند. در حالی که حملات هوایی، استفاده از بمب‌های بشکه‌ای و مهمات خوشه‌ای در سوریه باعث کشته و زخمی شدن ۱۸۵۴ کودک شده و در یمن هم ۱۶۸۹ کودک در بحبوحه جنگ به دنیا آمده‌اند.
گزارش سازمان ملل همچنین تایید می کند، بالاترین تعداد تلفات در جریان درگیری بین فلسطین و اسرائیل، باعث کشته شدن ۵۹ کودک و زخمی شدن ۲۷۵۶ تن دیگر از ۲۰۱۴ شده است. در همین بازه زمانی، شش کودک اسرائیلی نیز زخمی شده‌اند.
گوترش همچنین گفت، به شدت نگران افزایش چشمگیر زخمی‌ها از جمله در نتیجه تنفس گاز اشک‌آور است و بابت این مساله از فرستاده سازمان ملل به سرزمین‌های اشغالی خواست تا پرونده‌های مربوط به این مساله در استفاده از این گاز توسط نیروهای اسرائیلی را مورد بررسی قرار دهد.
سومالی بالاترین رتبه خشونت جنسی علیه کودکان را با ۳۳۱ مورد در سال ۲۰۱۸ دارد و بعد از آن کنگو با ۲۷۷ مورد است.
همچنین گوترش اعلام کرد، هزاران کودک در نتیجه ۱۰۲۳ مورد حمله تایید شده به مدارس و بیمارستان‌ها در سال گذشته میلادی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
در سال ۲۰۱۸، ۲۲۵ مورد حمله به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در سوریه رخ داد. همچنین حملات تایید شده افزایش یافته در جمهوری آفریقای مرکزی، کلمبیا، لیبی، مالی، نیجریه، سومالی، سودان و یمن گزارش شده است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین نگرانی خود را بابت افزایش بازداشت کودکان ابراز داشت و خواستار اقداماتی در این راستا شد؛ در عراق همچنین ۹۰۲ کودک در بازداشت به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به سر می‌برند که شامل همکاری با داعش می‌شود.
گوترش گفته، تا دسامبر ۲۰۱۸، ۲۰۳ کودک فلسطینی به دلایل امنیتی در بازداشت هستند که ۱۱۴ تن از آنها در انتظار محاکمه هستند یا دادگاهی شده‌اند و ۸۷ تن هم در زندان به سر می‌برند.
کد مطلب: 112141
برچسب ها: یمن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *