۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۵

دمشق در انفجارهای بیروت دست دارد

نجیب میقاتی استعفای خود را پس گرفت و گفت که به درخواست رئیس جمهور لبنان، همچنان در سمت خود باقی می‌ماند.
انتخاب: آسوشیتدپرس، وی افزود: در جلسه‌ای که با رئیس جمهور داشتم، به آقای سلیمان گفتم اصراری به نخست وزیری ندارم و افزودم که لازم است که به فکر تشکیل دولت جدیدی باشیم... با این‌حال با توجه به این‌که اکنون خطر بروز ناآرامی در لبنان وجود دارد، درخواست آقای سلیمان مبنی بر ماندن در این سمت را پذیرفتم.

نجیب میقاتی گفت که فکر می‌کند دمشق، پشت انفجارهای بیروت باشد. .

نجیب میقاتی اظهار کرد: «نمی‌خواهم پیش از تحقیقات قضاوت کنم، اما درواقع ما نمی‌توانیم جنایت دیروز را بی‌ارتباط با کشف توطئه‌های بمب‌گذاری (میشل سماحه) بدانیم.

تلاش برای متهم کردن سوریه پیش از ؛از تحقیقات

در همین حال، تلاش ها برای انداختن این اتهامات به گرد سوریه ادامه دارد. رسانه‌های لبنانی در گزارش‌های خود نوشته‌اند که بمب‌گذاری روز جمعه، شرایط سیاسی این کشور را تغییر خواهد داد.

در مقاله روزنامه "النهار" آمده که لبنان در پی قتل وسام الحسن وارد دوران دیگری خواهد شد. النهار که به اپوزیسیون سوریه نزدیک است، وسام خوانده‌است. نشریه "السفیر" چاپ بیرون نیز نوشته که «صلح مدنی در خطر است.

همچنین خبرگزاری فرانسه می نویسد: به طور کامل این اثبات شده است که ترور توسط یک سری قاتل حرفه‌ای و از طریق سازمان امنیتی یک کشورصورت گرفته است.
بنا به گفته فدیه کیوان- مدیر بنیاد علوم سیاسی دانشگاه سن جوزف بیروت: «یک جنگ بین دستگاه‌های امنیتی سوری و لبنانی در جریان است و وسام الحسن نیز نوک پیکان این جنگ بود، به خصوص پس از ترور نخست وزیر سابق لبنان- رفیق حریری. رژیم سوریه ٣٥ سال است که در لبنان حضور دارد، آنها در تمامی نهادهای دولتی نفوذ کرده‌اند، آنها در سرویس های امنیتی نیز نفوذ دارند.»

بر اساس گفته‌های رئیس پلیس لبنان- اشرف ریفی، وسام الحسن در ساعات پایانی شب در حال برگشت به منزل بوده که مورد سوء قصد قرار میگیرد. وی در این زمینه اضافه کرده است: «هیچ کس حتی من خبر نداشتم که وی چه زمانی از پاریس برگشته است، من از او هیچ گاه درمورد جا بجایی‌ها سؤالی نمیکردم، چرا که او یک متخصص مسایل امنیتی بود.»

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، به طور حتم الحسن در یک خودروی محافظت شده در حال عبور بوده است؛ قاتلین وی بخوبی از همه چیز مطلع بوده‌اند که در کدام کوچه و در چه فاصله‌ای خودرو را منفجر کنند.

یک استاد علوم سیاسی در لبنان، تأکید میکند که سوری ها تمام ریزه‌کاری‌های این کشور را می‌دانند، بنابراین سوری‌ها یکی از مظنونین این اقدام هستند و البته نباید اسرائیل را نیز از نظر دور داشت.»

بنا بر نظر فابریس بلانش- متخصص مسایل سوریه، دمشق مظنون شماره یک این ترور است. وی که رئیس مرکز مطالعات مدیترانه و خاورمیانه فرانسه است می‌گوید: بشار اسد در نظر دارد تا هراس و دهشت به قلب دشمنان خود وارد کند.»

قابل ذکر است وسام الحسن در سال ۱۹۶۵ در ترابلس در شمال لبنان به دنیا آمده و سنی‌مذهب بود. قرار است وی نیمروز یکشنبه ۲۲ اکتبر در نزدیکی مزار رفیق حریری به خاک سپرده شود.
کد مطلب: 11355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *