۰
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۵

تخمین قدرت انفجار از روی لباس عروس لبنانی!

یک فیزیکدان با استفاده از فیلم عروسی یک عروس لبنانی، هنگام وقوع انفجار بیروت، اقدام به محاسبه انرژی آزاد شده از این انفجار از روی میزان جابجایی لباس بلند این عروس کرده است.
تخمین قدرت انفجار از روی لباس عروس لبنانی!
یک فیزیکدان با استفاده از فیلم عروسی یک عروس لبنانی، هنگام وقوع انفجار بیروت، اقدام به محاسبه انرژی آزاد شده از این انفجار از روی میزان جابجایی لباس بلند این عروس کرده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، انفجار اخیر بیروت جهان را شوکه کرد و بسیاری از جوامع را متاثر کرد. اما در میان اخبار منتشر شده از این حادثه، ویدئویی منتشر شده است که عکاسی و تصویربرداری از یک عروس و داماد را نشان می دهد که تحت تاثیر این انفجار قرار می گیرند.
اکنون یک فیزیکدان به نام "لوئیس باتالها" می گوید می تواند با استفاده از میزان جابجایی لباس عروس، انرژی انفجار بیروت را محاسبه کند که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
وی می گوید: در واقع می توان با استفاده از جابجایی لباس عروس، انرژی انفجار بیروت را تخمین زد. زیرا موج انفجار از طریق فشرده سازی ها و رفع فشارهای مولکول های هوا پخش می شود.
در اینجا چگونگی محاسبه و تخمین انرژی انفجار بیروت توسط "باتالها" آمده است: انرژی آزاد شده توسط یک گاز در حال گسترش در یک جهت، E = Fd = PAd = PΔV است. برای محاسبه حجم جابجایی(ΔV) از جابجایی لباس عروس تقریبا ۲ متری استفاده می کنیم. این بدان معنی است که حجم پوسته کروی هوای جابجا شده، ΔV= ۴πd²r =۴π(۱۴۰۰m)²(۲m) است.
"باتالها" با در نظر گرفتن این محاسبات، انرژی این انفجار را برابر با تقریباً ۱۰۰ تن TNT برآورد کرده است.
این روش توسط "انریکو فرمی"(Enrico Fermi) برای تعیین انرژی اولین انفجار بمب اتم استفاده شده است. او چند تکه کاغذ را در هوا پرتاب کرد و جابجایی آنها را اندازه گرفت و بدین ترتیب انرژی انفجار اتمی ترینیتی در سال ۱۹۴۵ را معادل انفجار ۲۰ کیلوتن TNT تخمین زد.
یکی از دنبال کنندگان "باتالها" در واکنش به سخنان وی گفته که فاصله این عروس از "نقطه صفر زمین" مشخص نیست و این فیزیکدان نیز پاسخ داده که به لطف یک تابلو در فروشگاه پشت سر این عروس، توانسته دریابد که این عروس در کجای بیروت قرار دارد.
وی گفت: این گونه محاسبه کردم که عروس از نقطه صفر زمین ۱۴۰۰ متر فاصله داشته است.
از نظر انفجارهای هسته ای و سایر بمب‌های بزرگ، اصطلاح "نقطه صفر زمین" که به عنوان "نقطه صفر سطح" نیز شناخته می‌شود، نقطه ای از سطح زمین را که نزدیک به یک انفجار است، توصیف می‌کند. در صورتی که انفجار بالای سطح زمین اتفاق افتد، صفر زمین به نقطه ای از زمین که مستقیماً زیر انفجار هسته ای است اشاره می‌کند و گاهی اوقات "مرکز فشار خون" نیز نامیده می‌شود.
 معمولا اصطلاح "نقطه صفر زمین" همچنین در رابطه با زمین لرزه، همه‌گیری و سایر بلایا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نقطه شدیدترین آسیب یا ویرانی را مشخص کند. این اصطلاح از اصطلاح نقطه صفر متمایز است، زیرا دومی می‌تواند در هوا، زیر زمین یا زیر آب واقع شود. 
کد مطلب: 134261
برچسب ها: انفجار بیروت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *