۰
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۱

احتمال بازگشت ناطق نوری به سیاست

احمد توکلی از بازگشت ناطق‌ نوری به دنیای سیاست خبر داد.
احمد توکلی از بازگشت ناطق‌ نوری به دنیای سیاست خبر داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «در حالی‌ که برخی اصولگرایان برای بازگشت ناطق‌ نوری به جمع یاران سابق تلاش می‌کنند، تلاش جماعتی دیگر برای بازنگشتن اوست. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در صورت موفقیت گروه اول، چندپارگی میان اصولگرایان بیش از امروز شده و همین وحدت و ائتلاف نیم‌بند شب انتخاباتی هم گسسته شده. ناطق‌نوری که زمانی رقیب محمد خاتمی در انتخابات ۷۶ و نامزد جریان راست بود، این روزها آن‌ قدر که در جریان اصولگرایی مخالف و منتقد و دشمن دارد، در جریان اصلاح‌طلبی یا حتی جریان‌های به‌اصطلاح مستقل قطعا ندارد. در حالی‌ که برخی جریان‌های اصولگرا مانند جبهه پایداری، رهپویان و جانبازان انقلاب اسلامی و نزدیکان به این جریان‌ها و حتی برخی چهره‌های درون جامعه روحانیت مبارز صراحتا یا پشت پرده، نارضایتی خود نسبت به بازگشت دوباره ناطق را ابراز می‌کنند، برخی دیگر مانند طیف معتدل‌تر جامعه روحانیت یا چهره‌های شاخص جبهه پیروان خط امام و رهبری مانند باهنر و به‌تازگی احمد توکلی تلاش می‌کنند شیخ نور را به جمع اصولگرایان بازگردانند.
حضور ناطق به‌عنوان مهمان بعد از ۱۰ سال در جلسه جامعه روحانیت که با دعوت رسمی رئیس آن یعنی موحدی‌ کرمانی انجام شد، برخی را به این گمان انداخته که شاید دل ناطق نرم شده، دوستان قدیم را بابت بی‌وفایی‌ها بخشیده و قصد بازگشت دارد؛ اگرچه این تحلیل کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. در این سال‌های غیبت ناطق، اصولگرایی زیاد زعیم پیدا کرده و همین هم کارش را مشکل کرده است. ناطق که سال ۸۴ رئیس شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و محور وحدت بود، اکنون قطعا باز نخواهند گشت تا نقش یک عضو ساده با یک حق رأی را پیدا کند. او که ۱۶ سال پیش گفته بود: «در دنیــا سیاســیون بایــد عمر سیاســی بــرای خود تعریف کنند، کهنه‌کارهای سیاســی باید به اتاق فکر بروند... در دنیا رجال سیاسی بعد از اتمام مدت خدمت خود در اتاق‌های فکر حضور دارنــد و تجربه خود را در اختیــار جوانان مبتکر قرار می‌دهند.»
وقتی سال ۸۴ دید که جوانان از راه رسیده نه به او نیاز دارند و نه تجربه‌هایش، عطای سیاست را به لقایش بخشید و گوشه گرفت. حالا هم اگر نقشی که در جریان اصولگرایی برای او تعریف شده صرفا یک جایگاه نمادین و ویترینی باشد، قطعا ناطق بازنخواهدگشت. با این‌ حال احمد توکلی به نامه‌نیوز گفته است که در آخرین گفت‌وگویم با آقای ناطق به ایشان توصیه کردم فرصت خدمت را بیش از این از دست ندهید و به ناملایمات احتمالی هم توجه نکنید که ایشان مثبت برخورد کردند. او گفت: «از قرائن موجود به نظر می‌رسد که آقای ناطق‌ نوری تصمیم گرفته است دوباره به صحنه سیاسی بازگردد. یکی از نشانه‌های آن هم حضور ایشان در دو جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت است. آقای ناطق‌‌ نوری فردی پرسابقه و توانا هستند که به‌دلیل بعضی دلخوری‌ها چند سالی از عرصه سیاست کناره‌گیری کردند و به امور علمی پرداختند. ضمن آن که رویکرد ایشان قابل تقدیر است اما بر اساس هویت سیاسی برجسته‌ای که دارند ضرورت دارد که دوباره به سیاست بیایند، زیرا حیف است که از چنین ظرفیتی استفاده نشود. در آخرین گفت‌وگویم با آقای ناطق به ایشان توصیه کردم که فرصت خدمت را بیش از این از دست ندهید و به ناملایمات احتمالی هم توجه نکنید که ایشان مثبت برخورد کردند. واقعیت این است که تعداد افراد استواری مانند آقای ناطق محدود است و بعد از مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی حضور آقای ناطق در جامعه روحانیت مبارز مغتنم است.»
توکلی در پاسخ به این پرسش که در صورت حضور ناطق‌ نوری در عرصه سیاست، چه نیروهایی علیه او فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: «تصور نمی‌کنم که فرد یا گروهی علیه آقای ناطق اقدام خاصی انجام دهد یا سخنی بگوید اما ممکن است برخی خوشحال نشوند که چندان مهم هم نیست، زیرا آقای ناطق اگر بخواهد به‌صورت جدی فعالیت کند، تمام این ملاحظات را در نظر می‌گیرد و سپس می‌آید که فکر می‌کنم ان‌شاءالله خواهد آمد.»
این سخن توکلی در حالی  است که به‌تازگی دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که علیرضا زاکانی هم عضو شورای مرکزی آن است، سخنان تندی علیه ناطق بر زبان آورده بود. شاکری گفته بود: «باید پرسید زمانی که مقام معظم رهبری جمله أین عمار را فریاد می‌زد، ناطق‌ نوری چه پاسخی داد؟ مدت زیادی است که ناطق‌ نوری در میان اصولگرایان جایگاهی ندارد.» پیش از این هم حمید رسایی، از نزدیکان جبهه پایداری، کنایه‌وار علیه او سخنانی گفته بود.»
کد مطلب: 116160
برچسب ها: ناطق نوری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *