۰
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۸

ورود ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه به مجلس

سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور از افزایش یک حوزه انتخابی به حوزه‌های انتخاباتی در دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شوند.
سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور از افزایش یک حوزه انتخابی به حوزه‌های انتخاباتی در دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شوند.

«سید اسماعیل موسوی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره تعداد حوزه‌های انتخابیه و تعداد افرادی که دور یازدهم وارد مجلس می شوند، افزود: از لحاظ تعداد نمایندگان تغییری نداریم یعنی به همان میزان ۲۹۰ نفری که بودند وارد مجلس می‌شوند.

وی ادامه داد: در دوره گذشته ۲۰۷ حوزه انتخابیه داشتیم که در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان آذربایجان غربی به دلیل وسعت و جمعیت تفکیک صورت گرفت و اکنون در کشور ۲۰۸ حوزه انتخابیه وجود دارد.

موسوی درباره بحث نظارت بر تبلیغات، اظهار داشت:‌ همه مراحل و فرایندهای انتخابات را براساس قانون انجام می دهیم؛ آنجا که به قانون مربوط است و تکلیف ایجاد کرده قطعا ورود می کنیم و با همین نیت هیات بازرسی انتخابات در سطح کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است.

وی یکی از مسئولیت ها و وظایف برعهده هیات بازرسی انتخابات را رصد فعالیت ها و اقدامات داوطلبان احتمالی عنوان و تصریح کرد: از آنجا که هنوز به مقطع ثبت نام نرسیدیم نمی توانیم به همه آنان داوطلب بگوییم اما رصدهای لازم انجام می شود تا اگر تخلفی داشته باشند ابتدا تذکر می دهیم و بعد از آن هم هیات های بازرسی ورود و رسیدگی می‌کنند.

دبیر ستاد انتخابات همچنین به آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: سه نگاه یا سه پیشنهاد در خصوص انتخابات الکترونیک مطرح شد؛ پیشنهاد نخست این بود چون ۱۷۴ حوزه انتخاباتی داریم که تک نماینده ای هستند، هر حوزه‌ای که دوستان در شورای نگهبان توافق و اعلام کنند، آمادگی داریم در آنجا انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

وی افزود: گزینه دوم این بود که ۱۱ استان را به صورت ویژه که تعدادی از حوزه های انتخابی آنها تک نماینده ای و تعدادی هم دو نماینده ای هستند، ‌ صفر تا ۱۰۰ این حوزه ها را الکترونیکی برگزار کنیم.

موسوی گزینه سوم را شهرهایی برشمرد که در انتخابات شوراهای اسلامی در سال ۹۶ به صورت الکترونیکی برگزار شد و ادامه داد: در انتخابات شوراها ۱۳۹ شهر را تمام الکترونیک برگزار کردیم و طبق ارزیابی های انجام شده نتیجه بسیار خوبی هم داشت.

سخنگوی ستاد انتخابات خاطرنشان کرد: آمادگی داریم براساس توافقاتی که وزیر کشور با دبیر و قائم مقام شورای نگهبان داشته اند، انتخابات در ۱۳۹ شهر الکترونیکی برگزار شود. اما باز اعلام می‌کنیم این امکان وجود دارد اگر تعداد حوزه های انتخابی دیگر هم توافق شود، می‌توانیم انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.

موسوی درباره قانونی بودن یا نبودن فعالیت سایت نظر سنجی اصلاح طلبان به نام «سرا» تصریح کرد: ‌درخصوص فعالیت احزاب و فعالان سیاسی، همکاران ما در دفتر سیاسی وزارت کشور متولی هستند و باید جواب دهند.

وی تصریح کرد: فعالیت های احزاب سیاسی برای انتخابات مرتبط با ستاد انتخابات است، اما اینکه آیا مجوز دارند یا ندارند، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز را صادر و صلاحیت را احراز می کند.

دبیر ستاد انتخابات درباره میزان استقبال  و ثبت نام در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: نمی توانیم برآورد دقیقی داشته باشیم اما علاقه مندی برای ورود به مجلس بیشتر شده است در دوره گذشته ۱۲ هزار و ۷۲ نفر ثبت نام کردند و شاید این بار از این هم بیشتر شود.
کد مطلب: 118013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *