۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۹
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی :

تعیین ضرب‌الاجل برای ایران فکر خوبی نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تعیین ضرب‌الاجل برای دریافت پاسخ از ایران درخصوص ذرات اورانیوم در یک مکان اعلام نشده، فکر خوبی نیست.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تعیین ضرب‌الاجل برای دریافت پاسخ از ایران درخصوص ذرات اورانیوم در یک مکان اعلام نشده، فکر خوبی نیست.
به گزارش ایرنا «رافائل ماریانو گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه شب در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه چه مقدار فرصت مایل است به ایران بدهد تا تهران توضیحی درباره ذرات اورانیوم طبیعی با منشاء فعالیت انسانی در یک مکان اعلام نشده ارائه کند، گفت: تعیین ضرب‌الاجل فکر خوبی نیست.

گروسی افزود: این برای من بدان معنا خواهد بود که ما رابطه‌ای خصومت‌آمیز داریم؛ یعنی رابطه‌ای که اساسا یک طرف در آن طفره می‌رود و من به عنوان مدیرکل باید ضرب‌الاجل تعیین کنم... ما باید باهم همکاری کنیم... [اما] زمان همیشه دارای اهمیت است.

مدیرکل آژانس اتمی درباره دیدگاه خود پیرامون رابطه با ایران گفت: در این رابطه من فرد جدیدی در این سازمان هستم. آن‌ها اینجا بوده‌اند و اکنون یک مدیرکل جدید دارند؛ لذا باید باهم بنشینیم، شروع به صحبت کنیم و از آنجا اقداممان را آغاز کنیم.

وی افزود: اجازه دهید گفت‌وخود با ایران را شروع کنم. فکر نمی‌کنم اینکه پیش از صحبت کردن با آن‌ها موضع خودم در قبال رویکردشان را اعلام کنم، کار مناسبی باشد. منصفانه هم نیست.

گروسی پیشتر گفته است که به صورت کلی در موضوع بازرسی‌ها از جمله درباره ایران، «سختگیر اما منصف» خواهد بود. او به رویترز گفت که از بازرسی‌هایی که تیم آژانس تاکنون داشته‌اند، رضایت دارد.

وی با آنکه گفته است در ارتباطاتش فعال‌تر از یوکیا آمانو مدیرکل پیشین آژانس خواهد بود، تاکید کرد که در عین حال همچون او هیچ اظهارنظری درباره وضعیت توافق هسته‌ای برجام نخواهد کرد.

گروسی پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با تاکید براینکه از زمان اعلام یافتن ذرات اورانیوم طبیعی با منشاء فعالیت انسانی در یک سایت اعلام‌نشده در ایران در ماه نوامبر (آبان-آذر) همچنان با تهران در تماس بوده، گفت که هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای در این باره دریافت نکرده است.

گروسی دیپلمات ۵۸ ساله آرژانتینی که از سه شنبه دوره چهارساله خود را به عنوان رئیس نهاد ناظر هسته‌ای وابسته به سازمان ملل متحد آغاز کرده است، روز دوشنبه پس از تائید این انتصاب در نشست ویژه آژانس گفت که انتظار دارد در آینده نسبتا نزدیک شخصا برای ملاقات با مقام‌های ایرانی به این کشور سفر کند.

تهران با وجود خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای ۲۰۱۵، همچنان به بازرسان این نهاد اجازه دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد.

 گروسی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری «ان‌اچ‌کی» ژاپن، خواستار گسترش مناسبات سازنده با ایران شد و تاکید کرد که آژانس باید به پیشرفت‌های هسته‌ای با جدیت توجه کند.
کد مطلب: 119420
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *