۱
يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۳
واکنش‌ ايران به آژانس درخصوص افشاي اسناد فعاليت هسته‌اي

اعتراض به درز اسناد محرمانه

چند روز پيش بود که خبرگزاري آسوشيتدپرس از اسناد محرمانه‌اي سخن گفت که مي‌تواند اطلاعاتي را درمورد فعاليت هسته‌اي ايران فاش کند.
اعتراض به درز اسناد محرمانه

چند روز پيش بود که خبرگزاري آسوشيتدپرس از اسناد محرمانه‌اي سخن گفت که مي‌تواند اطلاعاتي را درمورد فعاليت هسته‌اي ايران فاش کند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين خبرگزاري ادعا مي‌کند به سند محرمانه‌اي دست يافته است که نشان مي‌دهند پيش از پايان مهلت 15 ساله برجام، محدوديت‌هاي فعاليت هسته‌اي ايران کاهش خواهد يافت و توان هسته‌اي ايران مي‌تواند با سرعت دوبرابر حال حاضر پيشرفت کند. آسوشيتدپرس همچنين مي‌گويد اين سند تنها بخش مرتبط با توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 است که هنوز علني نشده است. يک ديپلمات که حوزه کاري‌اش براي بيش از يک دهه برنامه هسته‌اي ايران بوده، سند ياد شده را در اختيار رسانه مربوط قرار داده است. يک ديپلمات ديگر نيز که همين سند را در اختيار داشته، صحت آن را تأييد کرده است. اين سند اعلام مي‌کند، ايران تا سال 2027 ميلادي يعني 11 سال بعد از اجراي توافق هسته‌اي، مي‌تواند روند جايگزيني سانتريفيوژها را با دستگاه‌هاي پيشرفته آغاز کند. اين گزارش همچنين اضافه مي‌کند: ايران بعد از دوره 11 تا 13 ساله، مي‌تواند 5060 دستگاه سانتريفيوژي را که اجازه استفاده از آن را دارد، با 3500 سانتريفيوژ پيشرفته، جايگزين نمايد. اين سند نشان مي‌دهد تعداد اين دستگاه‌هاي جديد و پيشرفته، کمتر از سانتريفيوژهاي مورد استفاده کنوني و بين 2500 تا 3500 دستگاه خواهد بود.اين خبرگزاري آمريکايي در ادامه مدعي شد: با توجه به کارايي بالاتر دستگاه‌هاي جديد و پيشرفته، اين دستگاه‌ها به ايران اجازه خواهد داد تا روند غني‌سازي را با 2 برابر سرعت فعلي انجام دهد. اين بدان معنا خواهد بود که ايران مي‌تواند کمتر از شش ماه به اورانيوم مورد نياز براي توليد سلاح هسته‌اي دست يابد. زمان گريز هسته‌اي ايران هم اکنون به يک سال رسيده است.آسوشيتدپرس افزود: اين زمان گريز هسته‌اي حتي ممکن است بيشتر از اين نيز کاهش يابد. گرچه اين سند اشاره‌اي به اين مساله نمي‌کند که بعد از گذشت 13 سال از توافق هسته‌‌اي، چه اتفاقي براي تعداد و نوع سانتريفيوژها خواهد افتاد، ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا گفته است که ايران آزاد خواهد بود تا هر تعداد سانتريفيوژ از نوع پيشرفته را بعد از اين بازه زماني نصب کند، با وجود اينکه توافق هسته‌اي 2 سال ديگر (بعد از 13 سال) نيز ادامه خواهد داشت.

پس از انتشار اين سند اين سوال مطرح شد که اين اسناد از کجا درز کرده است؟ بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌روز گذشته به اين سوال پاسخ داد و آژانس انرژي هسته‌اي را مقصر دانست.

يادداشت اعتراضي مي‌دهيم

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌گفت: نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ در واکنش به درز اسناد محرمانه برنامه بلندمدت هسته‌اي ايران يادداشت اعتراضي به آژانس ارائه مي‌کند.

بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌درباره افشاي بخشي از برنامه بلندمدت هسته‌اي جمهوري اسلامي ‌ايران که در آسوشيتدپرس منتشر شده است، اظهار داشت: بخش‌هايي منتشر شده که محرمانه بوده و قرار بوده محرمانه بماند؛ تلقي ما اين است که اين اسناد از آژانس درز کرده است. سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌تصريح کرد: نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در واکنش به درز اسناد محرمانه برنامه بلند مدت هسته‌اي ايران يادداشت اعتراضي به آژانس ارائه مي‌کند.

معاون سازمان انرژي اتمي‌در ادامه سخنان خود درمورد آينده فعاليت هسته‌اي گفت: هيچ مانعي در مسير رشد صنعت هسته‌اي کشور وجود ندارد و محدوديت‌هاي ايجاد شده، مقطعي است.

جمهوري اسلامي‌ به بمب نيازي ندارد

وي با بيان اينکه مذاکرات هسته‌اي نتيجه داد و ستد بين ايران با کشورهاي قدرتمند جهان بود، افزود: در اين مسير چيزهايي را داديم و چيزهايي را بدست آورديم ولي تمامي‌تلاش تيم مذاکره کننده اين بود تا خللي به ريشه اصلي صنعت هسته‌اي کشور وارد نشود.

کمالوندي با بيان اينکه در اين مسير دکتر صالحي مسئوليت شرعي و فني مذاکرات را عهده‌دار بودند، يادآور شد: آنچه مسلم است در حوزه فني مساله‌اي که موجب خلل در صنعت هسته‌اي کشور شود، نداشتيم و برخي محدوديت‌هاي اعمال شده براي جمهوري اسلامي‌ايران نيز مقطعي است. سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌گفت: امروز جمهوري اسلامي‌ ايران به استقرار، ثبات و حفظ داشته‌هايش نياز دارد و براي تحقق اين مهم بايد ارتباط و تعاملش را با دنيا حفظ کند. وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران به بمب نياز ندارد، اظهار کرد: اين مملکت حساب و کتاب دارد و مقام معظم رهبري خطوط قرمز را مشخص کرده‌اند و در مذاکرات هسته‌اي ايران با 6 قدرت جهاني که بيش از 80 درصد اقتصاد و قدرت نظامي ‌دنيا را دارند، با اقتدار وارد شديم.

کمالوندي يادآور شد: براي غني‌سازي نيازمند مواد اوليه بوديم بنابراين با فرض اينکه اکنون 190 هزار ماشين صنعتي درحال کار است، تا زماني که مواد اوليه نداشته باشيم کار مثبتي انجام نمي‌شود.

وي ادامه داد: اگر 190 هزار ماشين از نسل اول فعاليت کند تنها سوخت يک سال نيروگاه بوشهر را تامين مي‌کند و اين کفايت نمي‌کند، پيش از مذاکرات هسته‌اي 9 هزار سانتريفيوژ در کشور کار مي‌کرد البته 20 هزار دستگاه در کشور نصب بود، اما تست هم نشده بودند و فعاليتي هم نداشتند. وي اظهار کرد: در مذاکرات هسته‌اي تعداد سانتريفيوژها به حدود 6 هزار دستگاه و حفظ تاسيسات فردو رسيديم و اين تعداد براي اين مقطع کفايت مي‌کند و از همه مهمتر ادامه غني‌سازي است.

کمالوندي افزود: از ديدگاه دشمنان اين تعداد يعني فعاليت 6 هزار سانتريفيوژ براي رسيدن به بمب اتمي‌کفايت مي‌کند اما اين موضوع در دستور کار ما نبوده و نيست اما دشمنان خيال مي‌کنند ما در اين راه فعاليت مي‌کنيم.

درهايي به روي ايران باز شده که در گذشته بسته بود

وي اضافه کرد: امتيازهايي که در روند مذاکرات هسته‌اي توسط جمهوري اسلامي‌ايران اخذ شد براحتي گرفته نشده بنابراين تداوم صنعت هسته‌اي نيازمند ارتباط و تعامل با دنيا است. وي گفت: در مقطعي از تاريخ انقلاب اسلامي‌بايد در مقابل دشمنان مبارزه مي‌کرديم و در يک مقطع نيز وارد مذاکره مي‌شديم تا بتوانيم به آن جايگاه واقعي خود دست يابيم و زماني که به جايگاه واقعي خود دست يافتيم بتوانيم با اقتدار آن جايگاه را تثبيت کنيم.

وي گفت: اگر چه برخي تندروهاي آمريکا و رژيم صهيونيستي دوست دارند ايران در انزوا بماند و محدوديت‌هاي اقتصادي و علمي‌داشته باشد ولي با مذاکرات هسته‌اي در چند سال اخير درهاي زيادي به روي جمهوري اسلامي‌باز شده که تا پيش از اين بسته بودند.

برخي اظهارات خلاف واقعيت است

کمالوندي با اشاره به تلاش غرب براي محروم کردن ايران از صنعت هسته‌اي و غني‌سازي و توليد سوخت گفت: آنها تا پيش از مذاکرات بدنبال صفر کردن غني‌سازي در ايران بودند که بعد از مذاکرات به اين نتيجه رسيدند که تنها مي‌توانند محدوديتي در اين زمينه براي ايران داشته باشند که مثال آن کاهش 9 هزار سانتريفيوژ به شش هزار است.

وي با تاکيد بر اينکه ايران اسلامي‌ منعي براي غني‌سازي ندارد، گفت: غني‌سازي حق حيات اين کشور است که بايد به رسميت شناخته شود ضمن اينکه ايران در حال ورود به اين عرصه است. وي افزود: ايران بهترين نيروي انساني را دارد اما به علت تحريم امکانات ضعيفي داريم که در صورت وجود آنها مي‌توانيم مسير طولاني علمي‌ را طي کنيم.

وي به سخنان اوباما رئيس جمهور آمريکا که اعلام کرده پيچ و مهره صنعت هسته‌اي کشور ايران را باز مي‌کند اشاره کرد و گفت: در روند مذاکرات آنها به اين نتيجه رسيدند که ايران صنعت هسته‌اي را بايد داشته باشد.

وي با انتقاد از اظهار نظر نادرست برخي افراد از نتيجه و روند مذاکرات هسته‌اي اضافه کرد: برخي افراد که اطلاعات فني محدودي دارند در اين زمينه اظهار نظرهاي نادرستي داشته و انتقادها و ايرادهايي مي‌کنند که خلاف واقعيت است.

کد مطلب: 58653
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *