۰
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۶

پرتاب تلسکوپ فضایی به فضا

آژانس فضایی اروپا قصد دارد یک تلسکوپ فضایی را برای بررسی سیارات فراخورشیدی به فضا پرتاب کند.
آژانس فضایی اروپا قصد دارد یک تلسکوپ فضایی را برای بررسی سیارات فراخورشیدی به فضا پرتاب کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، تاکنون هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده‌اند و اکنون زمان آن که رسیده که این سیارات مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرند. "آژانس فضایی اروپا"(ESA) در نظر دارد تا ماموریتی موسوم به "CHEOPS" را برای بررسی سیارات فراخورشیدی آغاز کند و یک تلسکوپ فضایی را در ۱۷ دسامبر از گویان فرانسه به فضا پرتاب کند. این تلسکوپ فضایی می‌تواند به درک بهتر سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف شده‌اند، کمک کند.
تلسکوپ CHEOPS، یک تلسکوپ نسبتا کوچک است و در مقایسه با "تلسکوپ فضایی هابل"(Hubble Space Telescope) که ۱۳.۲ متر طول و ۴.۲ متر عرض دارد، بسیار کوچک به نظر می‌رسد. برخلاف تلسکوپ فضایی هابل که برای اهداف گوناگون به کار می‌رود، CHEOPS فقط برای اهداف خاصی کاربرد دارد. این تلسکوپ به طور خاص برای بررسی شعاع سیاراتی ساخته شده که در حال حاضر جرم آنها مورد ارزیابی قرار دارد.
این ماموریت بسیار ویژه است زیرا آگاهی از شعاع و جرم یک سیاره، امکان آگاهی از ترکیبات تشکیل دهنده آن را فراهم می‌کند. یک سیاره نسبتا سنگین‌تر از زمین می‌تواند مانند آن، از صخره تشکیل شده باشد و یا در صورت داشتن شعاع بزرگتر می‌تواند مانند یک مینی نپتون، از گاز تشکیل شود.
توانایی طبقه‌بندی سیارات براساس ترکیبات تشکیل دهنده آنها، به پژوهشگران کمک می‌کند تا نحوه تکامل سیارات را در محیط‌های گوناگون درک کنند و بدانند که کدام یک از سیارات فراخورشیدی، بیشتر شبیه به زمین هستند.
انتظار می‌رود که تلسکوپ CHEOPS پس از پرتاب بتواند ۷۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین در مدار خود حرکت کند و تصاویری از سیارات فراخورشیدی در آسمان تاریک ارائه دهد. پژوهشگران آژانس فضایی اروپا انتظار دارند که این تلسکوپ، طی ماموریت ۳.۵ ساله خود بتواند صدها سیاره را مورد بررسی قرار دهد.
تلسکوپ CHEOPS، نخستین تلسکوپ فضایی است که برای بررسی سیارات فراخورشیدی طراحی می‌شود اما آخرین آنها هم نخواهد بود. تلسکوپ‌های دیگری نیز در مراحل برنامه‌ریزی هستند که انتظار می‌رود بتوانند تصاویر جامع‌تری را از سیارات فراخورشیدی ثبت کنند. از این تلسکوپ‌ها می‌توان به تلسکوپ فضایی "جیمز وب"(James Webb) اشاره کرد که به ناسا تعلق دارد و قرار است در سال ۲۰۲۱ پرتاب شود.
کد مطلب: 120246
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *