۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۶

روزگار ناخوش 9 دشت در استان سمنان

استاندار و رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی استان سمنان از وجود مشکلات جدی در 9 دشت این استان خبر داد و گفت: اثرات سوء ناشی تغییر اقلیم و آب و هوای خشک از یک سود و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی دو عامل مهم و موثر در وضعیت فعلی این دشت‌ها است.
استاندار و رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی استان سمنان از وجود مشکلات جدی در 9 دشت این استان خبر داد و گفت: اثرات سوء ناشی تغییر اقلیم و آب و هوای خشک از یک سود و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی دو عامل مهم و موثر در وضعیت فعلی این دشت‌ها است.
علیرضا آشناگر در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان بر ضرورت اجرای طرح‌هایی به منظور بهبود وضعیت این دشت‌ها تاکید و اظهار کرد: باید با اجرای برنامه‌های تعدیل زمینه‌ای فراهم کنیم تا این دشت‌ها به تراز نرمال برسند.
وی با اذعان به اینکه استان سمنان با کم‌آبی روبروست افزود: قرار گرفت استان در ناحیه خشک و نیمه‌خشک از یک سو و رفتار مصرفی بخش کشاورزی از سوی دیگر به‌گونه‌ای بوده که طی این سال‌ها بیشترین برداشت از منابع آبی زیرزمینی استان صورت گرفته است.
رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی استان با بیان اینکه در اثر برداشت‌های بی‌رویه اکثر دشت‌های استان با مشکل مواجه هستند ادامه داد: باید با همکاری خود مردم و کشاورزان با اجرای برنامه‌های مختلف و از جمله برنامه‌های تعدیل، تغذیه مصنوعی و...تلاش شود تا سفرهای زیرزمینی این دشت‌ها طی یک بازه زمانی چندین ساله به تراز نرمال برسند.
وی بر ضرورت تهیه سند آب استان تاکید و تصریح کرد: تهیه و تدوین این سند یکی از کارهایی معوق مانده و مورد تاکید وزارت نیرو در استان است.
این مدیر ارشد اجرایی بر لزوم مشخص کردن منابع و مصارف آبی استان در قالب این سند مهم استانی تاکید و خاطرنشان کرد: علاوه بر مشخص کردن منابع و مصارف آبی استان، باید در قالب این سند برنامه‌های علمی و کارشناسی شده‌ای برای احیاء دشت‌های استان هدفگذاری و اجرایی شود.
وی با بیان اینکه ماموریت تدوین این سند به شرکت آب منطقه‌ای استان واگذار شده اضافه کرد: آب منطقه‌ای استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط تدوین این سند را شروع کرده و خوشبختانه اقدامات مطلوبی هم در همین راستا انجام شده است.
آشناگر بر لزوم تامین کسری مخزن استان در قالب این سند بالادستی و استانی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر استان سمنان سالانه۱۲۴ میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد.
وی با اشاره به مطرح بودن برخی طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای خاطرنشان کرد: باید در این سند به منابعی که قرار است چه در قالب طرح انتقال آب خزر و چه در قالب طرح‌های همچون ساخت سد فینسک و یا انتقال آب از چشمه‌های قطری و...به منابع آبی استان در دو بخش شرب و صنعت اضافه شود توجه کرد.
استاندار سمنان همچنین از طرح انتقال آب پساب تهران به ایوانکی به عنوان یکی دیگر از طرح‌های استان نام برد و افزود: در تدوین سند آب و سازگاری با کم آبی استان باید به این منبع نیز توجه شود.
وی با بیان اینکه منابع آبی نسبتا قابل توجهی در بخش فاضلاب وجود دارد گفت: باید از این ظرفیت در بخش غیرشرب و برای بخش‌هایی که متقاضی استفاده از آن هستند استفاده کرد.
کد مطلب: 120328
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *