۰
سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۲

در بنیاد مستضعفان نجومی بگیر نداریم

رییس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: بنیاد مستضعفان در نه ماهه نخست امسال ۲۶ هزار میلیارد تومان تولید و فروش داشته است و امیدواریم تا پایان امسال به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد.
رییس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: بنیاد مستضعفان در نه ماهه نخست امسال ۲۶ هزار میلیارد تومان تولید و فروش داشته است و امیدواریم تا پایان امسال به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد.
به گزارش ایسنا، پرویز فتاح در نشست خبری امروز اظهار کرد: فروش کل بنیاد در ۹ ماهه ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است و این نشان می دهد که از برنامه ها جلوتر بوده‌ایم. امیدوارم در ابتدای سال آینده تولید و فروش ما از ۳۵ هزار میلیارد تومان گذشته باشد که رکورد بسیار خوبی است.
وی افزود: ۱۷۴ شرکت ثبت شده داریم که ۱۶۹ شرکت آن فعال است که از این تعداد که مجمع آن‌ها را برگزار کردیم ۳۶ شرکت زیان‌ده بوده است که کاملاً شفاف اعلام می‌کنیم اما در این ۹ ماه بسیاری از شرکت ها از زیان خارج شدند و انشالله در پایان امسال همه شرکت ها از زیان دهی خارج شوند.
 رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه حدود ۵۴۰۰ میلیارد سود دهی این نهاد بدون احتساب مالیات بوده است، ادامه داد: ۶۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردیم که فکر کنم به هزار میلیارد تومان برسد و در سال ۹۶ تسویه مالیاتی گرفتیم چرا که همه شرکت‌های ما موظف به پرداخت مالیات هستند و در تمام سنوات گذشته پرداخت شده است و این نکته که بعضاً منتشر می شود که شرکت‌های ما مالیات نمی‌دهند، صحت ندارد.
فتاح اضافه کرد:در سال آینده ۱۶۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین برای بنیاد مستضعفان کرده‌اند که البته این افزایش ناشی از تصمیم دولت در افزایش درآمدهای غیر نفتی خود است.

تاریخ تحویل آزادراه تهران-شمال و پلاسکو
وی به آزادراه تهران-شمال به عنوان بزرگترین پروژه این بنیاد اشاره کرد و گفت: قطعه اول آزادراه تهران-شمال در بهمن ماه افتتاح می شود و پلاسکو نیز تا نیمه سال آینده ساخته شده و تحویل داده می شود و امیدواریم تا سال آینده هیچ پروژه باقی مانده‌ای نداشته باشیم. ‌
رئیس بنیاد مستضعفان همچنین درباره آزادراه تهران – شمال گفت: ما در این آزادراه سرمایه گذار هستیم که بر اساس اطلاعیه‌هایی که مسئولان دولتی بارها اعلام کردند ارزش سرمایه گذاری در آنجا ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که باید پول ما برگردد. بنابراین ۱۰ سال از این آزادراه بهره برداری می‌کنیم اما عوارض این آزادراه صرف سرمایه گذاری‌های بعدی نخواهد شد و در راستای محرومیت زدایی هزینه می‌شود.
فتاح با بیان اینکه این وعده را می‌دهیم که مردم عوارضی که می‌دهند به سمت محرومان خواهد رفت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مگر نباید این عوارض صرف نگهداری از آزادراه شود گفت: درصدی از آن صرف نگهداری از آزادراه می‌شود اما بقیه آن صرف محرومین خواهد شد. ۴۰ درصد از سرمایه گذاری قرار است از طریق عوارض برگردد و ۶۰ درصد آن را باید دولت به ما ملک بدهد که البته آنها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم به چه کاری می‌آید و می‌توانیم در کدام بخش مسکن، کشاورزی یا صنعت به مردم کمک کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌ها مشکلی در تامین تجهیزات شما و ایمنی آزادراه ایجاد نکرده است، ‌ گفت:‌ هیچ مشکلی در تامین تجهیزات آزادراه تهران – شمال نداریم و هم اکنون تقریبا همه کارهای آزادراه انجام شده و در حال انجام خط کشی، نصب نرده، روشنایی و دیگر علائم راهنمایی و رانندگی هستیم و از هم اکنون فشار زیادی روی ما برای باز کردن این آزادراه وجود دارد و حتی برخی مواقع عده‌ای می‌آیند که می‌خواهند به زور از آزادراه‌ رد شوند اما امیدواریم بهمن ماه امسال این آزادراه در اختیار مردم قرار گیرد.
با افتخار ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفتیم
رئیس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که هیچ کدام از بخش‌ها و زیربخش‌های بنیاد مستضعفان از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکردند که به عنوان ارز جهانگیری معروف شد.
فتاح ادامه داد: این مسئله را هم با افتخار اعلام می‌کنم که بنیاد مستضعفان به هیچ وجه در بازار سکه و ارز ورودی نداشته است و می‌توان با افتخار اعلام کرد که هیچ نقشی در اختلالات و نوسانات بازار ارز و سکه نداشته‌ایم. اگر کسی از این دو مورد سند و مدرکی دارد با صدای بلند آن را اعلام کند.
بررسی ۱۱۰۰ پرونده قضایی در شعبه ویژه
رییس بنیاد مستضعفان همچنین گفت: امیدوار بودیم که پرونده‌های قضایی‌مان با شاکی یا متشاکی بدون مشکل قضایی برطرف شود و نمی‌خواستیم کار به اینجا بکشد اما در طی جلساتی که با رئیس قوه قضائیه داشتیم شعبه ویژه‌ای برای پیگیری پرونده‌های بنیاد معرفی شد و تا کنون بیش از ۱۱۰۰ پرونده املاک در قوه قضائیه رفتند که هر کدام که قوه قضائیه صلاح ببیند اعلام می‌کنند. چرا که صلاح نیست در مورد آن صحبت کنیم.
وی اعلام کرد البته اینگونه نیست که هر پرونده‌ای را که ما به قوه قضائیه ببریم به نفع ما رای صادر کنند و می‌توانیم بر اساس آمار اعلام کنیم که حدود ۶۰ درصد پرونده‌ها به نفع بنیاد مستضعفان رای صادر شده و ۴۰ درصد آن علیه بنیاد بوده است.
رئیس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: تا پایان سال ۹۹ امیدواریم با توجه به طی شدن روند کنونی پرونده‌ها به این پرونده‌ها پایان دهیم و مردم بتوانند اسنادشان را دریافت کنند. چرا که در رژیم گذشته و در زمان رضاشاه و محمدرضاشاه با قلدری زمین‌هایی را از مردم گرفتند که ما آنها را به زودی تعیین تکلیف می‌کنیم و مردم می‌توانند به اندازه زمینی که داشتند سند بگیرند.
نجومی بگیر در بنیاد نداریم
فتاح در ادامه در خصوص سوالی درباره وضعیت حقوق‌های نجومی در بنیاد مستضعفان گفت:‌پس از پیگیری‌های مکرر و متعدد صورت گرفته توسط دستگاه های متولی مختلف در حال حاضر هیچ پرونده‌ای در خصوص حقوق‌های نجومی در بنیاد مستضعفان وجود ندارد و در این زمینه بررسی‌های بسیاری صورت گرفته و هم اکنون حقوق‌هایی که بنیاد مستضعفان می‌دهد باید کف حقوق‌هایی باشد که جاهای دیگر می‌دهند.

حقوق هشت میلیون تومانی آقای رئیس
وی همچنین در خصوص حقوق و دستمزد خود این گونه توضیح داد که من از جای دیگری به بنیاد آمده‌ام و از آنجا مأمور شده‌ام و تاکنون و حتی در زمانی که در دولت احمدی نژاد وزیر بودم حقوقی دریافت نکردم و از جایی که مأمور بوده‌ام حقوق داشته‌ام.
رئیس بنیاد مستضعفان با نشان دادن فیش حقوقی خود به اصحاب رسانه افزود: من حقوق هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را در ماهی که گذشت به صورت ناخالص دریافت کردم که با کسر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از حقوقم خالص دریافتی‌ام شش میلیون و ۸۲۰ هزار تومان بوده است.
برای ساخت پلاسکو مشکل مالی نداریم
فتاح همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پلاسکو و اختلافات زیادی که با شهرداری تهران وجود دارد، گفت: پلاسکو با سرعت و با هزینه بنیاد مستضعفان در حال ساخت است و هیچ مشکلی از بابت پولی و مالی نداریم اما برخی ادعا می‌کنند که ما باید عوارض پرداخت کنیم در حالی که عوارض ما باید از محلی باشد که از آن سود می‌کنیم، این در حالی است که نه تنها هیچ سودی در پلاسکو برای ما قابل تصور نیست بلکه از نظر حقوقی ما نباید پلاسکو را بسازیم اما با توجه به اینکه بسیاری از کسبه آنجا بیکار شده‌اند و دارایی‌شان سوخته است پلاسکو ۵۲ ساله فرسوده را نو نوار خواهیم کرد.
وی تصریح کرد:‌ براساس قوانین و ضوابطی که از قبل مسئولان دولتی در سطح کلان تصویب کرده‌اند ما نباید عوارضی پرداخت کنیم و اگر بنا بر پرداخت عوارض باشد هیچ عاقلی آنجا را نمی‌سازد اما باید بگویم که همه مشکلات و اختلاف نظرها حل شده یا در حال برطرف شدن است.
رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری سرلوحه بنیاد مستضعفان قرار دارد، گفت: هیچ مشکلی از نظر فنی در پروژه‌های اقتصادی‌مان نداریم چرا که یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌ها در این زمینه فولاد کاوه است که با خوداتکایی کامل در حال پیشرفت است.
بازسازی و افتتاح چهار موزه در دستور کار بنیاد
فتاح اظهار کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های ما بازسازی و افتتاح موزه‌های مختلف در کشور است که مهمترین پروژه ما کاخ مرمری بوده که از ابتدای انقلاب در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما با هماهنگی‌های صورت گرفته این کاخ را تحویل گرفتیم و در تلاشیم تا با کار شبانه‌روزی و هماهنگی‌های صورت گرفته با میراث فرهنگی و نخبگان ایرانی بتوانیم در دهه فجر این موزه را افتتاح کرده و به روی مردم باز کنیم. همچنین موزه دفینه در خیابان میرداماد که موزه‌ای متروکه بود را بازسازی خواهیم کرد و سال آینده درهای این موزه به روی مردم باز خواهد شد. سومین پروژه ما افتتاح و راه‌اندازی موزه‌ نوینی در شأن جامعه ایرانی به عنوان موزه خودرو است که در آن تمام خودروهای تاریخی که در اختیار بنیاد قرار داشت را به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین موزه رامسر نیز تا سال آینده افتتاح می‌شود.
صادرات پنج هزار میلیارد تومانی در ۹ ماهه امسال
وی با بیان اینکه شرکت‌های بنیاد مستضعفان به تدریج به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، گفت: صادرات ما در ۹ ماهه امسال پنج هزار میلیارد تومان بوده است که ۷۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و امیدواریم بتوانیم با افزایش صادرات رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کنیم.
افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران-شمال در کنار چالوس
رئیس بنیاد مستضعفان همچنین در خصوص راه‌اندازی قطعه دوم آزادراه تهران-شمال گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان دولتی مقرر شد تا برای اینکه بتوانیم قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را تا قبل از پایان این دولت افتتاح کنیم مسیر رفت این آزادراه را در کنار مسیر برگشت آن که همان جاده قدیم چالوس است به بهره‌برداری برسانیم که تقریبا این مسئله تأیید شده و اگر ابلاغ شود می‌توانیم قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را تا قبل از پایان همین دولت افتتاح کنیم.
مال‌سازی در بنیاد ادامه نخواهد داشت
فتاح تصریح کرد:‌ دیگر نمی‌خواهیم پروژه‌های مال‌سازی و برج‌های تجاری را در بنیاد ادامه دهیم و به جای آن در پروژه‌های جدید مسکن مشارکت می‌کنیم که بر این اساس با بنیاد مسکن و دولت مذاکرات مناسبی داشتیم و قرار شد تا در مناطق محروم مسکن‌سازی را انجام دهیم. استراتژی ما ساخت مسکن برای مناطق محروم است که در این زمینه با دولتمردان به توافقاتی رسیده‌ایم.
آمادگی واگذاری باغ و پارک‌های بنیاد به شهرداری هستیم
وی درباره آخرین وضعیت باغ‌ها و پارک‌هایی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد، گفت:‌ همواره سعی کرده‌ایم تا هزینه نگهداری این عرصه‌ها را به درستی پرداخت کنیم تا بتوانیم از آن‌ها حفاظت کنیم اما طی جلسات متعددی که با شهردار تهران داشته‌ایم آمادگی خود را برای واگذاری باغ‌ها و پارک‌های در اختیار بنیاد را به شهرداری داده‌ایم تا مردم بتوانند از این عرصه‌ها استفاده کنند به شرط آنکه آن‌ها کار تجاری در این عرصه‌ها نکنند و مانند ما از آن حفاظت شود.
واگذاری بانک سینا در بورس
رئیس بنیاد مستضعفان همچنین درباره آخرین وضعیت بانک سینا گفت:‌در حال حاضر بنیاد مستضعفان سهم ۸۰ درصدی در بانک سینا دارد و این بانک یکی از بانک‌های خوبی است که مسئولان بانکی از آن رضایت دارند اما در صددیم تا میزان سهم بنیاد را به ۳۳ درصد در سال آینده برسانیم و بقیه آن را مانند ۲۰ درصد کنونی از طریق بورس واگذار کنیم.
وی افزود: یکی  دیگر از مسائلی که همواره مورد تأکید قرار گرفته این بوده که به مسئولان بانکی گفته‌ایم سعی کنند به جای وام‌های ارزان قیمت هشت درصدی به مناطق محروم وام قرض‌الحسنه اعطا کنند و باید به این سمت حرکت کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری 1400 نمی‌شوم
فتاح در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا قصد حضور و کاندیداتوری در انتخابات 1400 را دارید گفت: قصدی برای حضور در انتخابات 1400 به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ندارم و با قدرت وظیفه خود را در بنیاد مستضعفان ادامه خواهم داد. اگر به سفرهای استانی می روم برای پیدا کردن مشکلات مردم و مناطق محروم است که جزء وظایف من در بنیاد مستضعفان محسوب می شود.
وی همچنین درباره این که با توجه به کاهش واردات کانتینری از بندر شهید رجایی و این که تجهیزات تخلیه و بارگیری در این بندر به بنیاد مستضعفان تعلق دارد، آیا قصد خروج تجهیزات خود را از این بند ر دارید یا خیر؟ گفت در رابطه با بندر شهید رجایی و کاهش واردات کانتینری گزارشی به ما نشده است اما باید گفت همه تجهیزات این بندر جزء به روز ترین تجهیزات بندری در دنیا است و هیچ قصدی برای خروج آنها از بندر شهید رجایی را نداریم و حتی اگر لازم باشد برای این که مشکلات و مسائل کشور در این زمینه حل شود آمادگی توسعه فعالیت خود را در بندر شهید رجایی ودیگر بنادر را نیز داریم.
رئیس بنیاد مستضعفان اظهار کرد: 45 هزار نفر کارمند به صورت مستقیم حقوقشان را از بنیاد مستضعفان دریافت می کنند و 5 برابر این تعداد نیز به صورت غیرمستقیم از ما حقوق می گیرند و برنامه ای برای تعدیل نیرو نداریم.
اجرای کامل قانون بازنشستگی تا پایان امسال
فتاح با اشاره به آغاز جوان گرایی در بنیاد مستضعفان گفت: جوان گرایی در این نهاد در الویت قرار داده ایم و سن متوسط پرسنل بنیاد که 52 سال بود به 45 سال رسانده ایم که قطعا این عدد نیز پایین تر خواهد آمد چرا که درصددیم قانون بازنشستگی را تا پایان امسال به صورت کامل اجرایی کنیم و حتی پرسنل خوبی که بازنشسته شده بودند و با مجوز ادامه کارشان تصویب شده بود را با احترام کامل بازنشسته خواهیم کرد.
به هیچ وجه رقیب دولت و بخش خصوصی نمی‌شویم
رییس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: این بنیاد به هیچ وجه نمی خواهد رقیب بخش خصوصی یا دولت باشد و در همین راستا همواره به دولت اعلام کرده ایم که در کنار آنها خواهیم بود و این مساله را درجلسات متعدد با رئیس جمهور و دیگر دولتمردان اعلام کرده‌ایم همچنین به بخش خصوصی بارها گفته‌ایم که نمی‌خواهیم رقیب آنها باشیم و در این زمینه همه پروژه های کوچک را واگذار خواهیم کرد چرا که می خواهیم در پروژه های کلان سرمایه گذاری کنیم.
کد مطلب: 120697
برچسب ها: پرویز فتاح
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *