۰
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۶

سبقت خودروسازان از وزارت نفت

در حالی استارت تولید محصولات یورو ۵ از سوی خودروسازان زده شده که وزارت نفت همچنان در عرضه بنزین یورو ۴ به همه استان ها کوتاهی کرده و زمان قطعی برای پوشش سراسری این سوخت تعیین نمی کند.
سبقت خودروسازان از وزارت نفت

در حالی استارت تولید محصولات یورو ۵ از سوی خودروسازان زده شده که وزارت نفت همچنان در عرضه بنزین یورو ۴ به همه استان ها کوتاهی کرده و زمان قطعی برای پوشش سراسری این سوخت تعیین نمی کند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین، شواهد حاکی از آن است که سوخت متناسب برای خودروهای با استاندارد یورو ۵ که براساس قانون از سال آینده تبدیل به الزام شده، همچنان با اما و اگرهایی روبرو بوده و وزارت نفت با وجود وعده های داده شده هنوز هیچ اقدام جدی در این زمینه انجام نداده این در حالیست که خودروسازان نیز اذعان می کنند که شرایط برای تولید خودروهای با استاندارد یورو ۵ با تکیه بر‌توانمندی های داخلی فراهم شده است.

شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به مهم ترین قطعه مورد نیاز برای تولید خودروهای یورو ۵ اظهار می کند: کاتالیست اصلی ترین قطعه برای پاس کردن این استاندارد است که به گفته مدیرعامل ایران خودرو در حال حاضر توانایی ساخت آن در داخل وجود دارد.

وی عرضه سوخت متناسب با پیشرانه یورو ۵ را از ضرورت های فعلی عنوان می کند و می افزاید : در صورت عدم استفاده از سوخت یورو۵، استفاده از سوخت بی کیفیت می تواند آلاینده بیشتری حتی از استاندارد یورو ۴ تولید کند براین اساس لازم است وزارت نفت هرچه سریع تر نسبت به تولید انبوه بنزین با استاندارو یورو ۵ اقدام کند.

این اظهارات در حالی است که فرشاد مقیمی در حاشیه مراسم آغاز تولید انبوه محصولات با استاندارد یورو ۵ از مذاکره و برنامه ریزی برای تولید سوخت یورو ۵ خبر داده و می گوید بر اساس پیش بینی صورت گرفته مقرر شده تولید سوخت متناسب با این استاندارد به زودی از سر گرفته شود.

در همین حال وزارت نفت از توانایی تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ خبر داده که در صورت عرضه ۱۰ میلیون لیتر از این بنزین در کشور، این بنزین برای تولید چند سال خودروسازان کافی خواهد بود.

آزادی در ادامه با تاکید بر این که کیفیت پایین سوخت یکی از مهم ترین عوامل آلودگی کلان شهرهای ایران است، می گوید: با وجود اظهارات سازمان ملی استاندارد وضعیت آلودگی هوا نشان می دهد که کیفیت سوخت عرضه شده در کشور چندان مناسب نیست و لازم است بررسی های دقیق تری در این زمینه انجام شود.

تاکید بر تولید سوخت یورو ۵ در حالیست که در نیمه های مهرماه محمد علی اخباری، مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان از تولید بنزین تولیدی پالایشگاه لاوان با اکتان ۹۱ و استاندارد یورو ۵ برای نخستین بار خبر داد و اظهار کرد که اجرای این طرح افزایش کیفیت بنزین پالایشگاه، افزایش آرام‌سوزی بنزین در موتور و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت. 

در نیمه های تابستان امسال نیز بیژن زنگنه وزیر نفت میزان تولید بنزین یورو 5 در سال ۹۱ را صفر عنوان کرده و اظهار می کند که این میزان در مرداد امسال به ۷۴ میلیون لیتر در روز رسیده این اظهارات در حالیست که کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که هنوز بنزین یورو ۴ به غیر از کلان شهرها در استان های دیگر توزیع نشده و چگونه امکان دارد که بنزین یورو ۵ نیز با این شرایط به تولید انبوه رسیده باشد.

در بهار امسال بود که عنوان شد تا پایان سال عرضه بنزین یورو ۴ در ۱۵ شهر توزیع می شود اما هم اکنون در حالی که تنها سه ماه به پایان سال باقی مانده، نه تتها این وعده محقق نشده بلکه آلایندگی کشور را در معرض تعطیلی قرار داده است.

 حال در این شرایط که خودروسازان استارت تولید خودرو با استاندارد بالاتر را زده اند انتظار می رود که وزارت نفت نیز شرایط را برای تولید بنزین یورو ۵ مهیا سازد تا همگام با حرکت خودروسازان، گام هایی در جهت کاهش آلایندگی برداشته شود.

منبع خودروکار
کد مطلب: 120750
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *