۰
شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۵

آیا انتخابات افغانستان به دور دوم میرسد؟

- پس از اعلام نتیجه‌های ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مرحلة ثبت شکایتها انجام شد. تا سه روز پس از اعلام نتیجه‌ها حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایت از سوی دسته‌های انتخاباتی در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت شد.
به گزارش ایرنا در همین راستا کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرد که  امروز ( شنیه ) روند رسیدگی به اعتراضات انتخابات آغاز می‌شود.
 حدود ۱۶ هزار شکایت از سوی چهار تیم انتخاباتی به ثبت رسیده است، که بیشترشان مربوط به تیم "ثبات و همگرایی" (تیم عبدالله عبدالله) است. امّا دیگر تیمهای انتخاباتی، نیز شکایتهایشان را ثبت کردند.
 در همین حال، تیم انتخاباتی "دولتساز" با رهبری اشرف غنی  از ثبت حدود سه هزار شکایت خبر داده است.
 از سوی دیگر، تیم انتخابایتی  صلح و عدالت اسلامی" با رهبری گلب الدین حکمتیار نیز می‌گوید، که این تیم بیش از سه هزار شکایت را به کمیسیون شکایتهای انتخاباتی سپرده است.
دین‌محمد عظیمی، معاون این کمیسیون انتخابات افغانستان با توجه به میزان شکایتها، احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهور افغانستان به دور دوم را رد نمی‌کند.
 در همین حال، اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری روز سه‌شنبه‌ در نشست خبری در کابل گفتند، که نتیجه‌های ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را قبول ندارند.
 با این حال، وزارت امور خارجه  امریکا، سفیر آن کشور در کابل و نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از کمیسیون شکایتهای انتخاباتی خواسته‌اند، که هر شکایت را مطابق با قانون بررسی و به گونه ای شفاف رسیدگی کند.
بر اساس قانون انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی در جریان ۱۵ روز شکایات را بررسی می‌کند و نتیجه‌های آن را به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستد.
عبدالله عبدالله، رقیب دیرینه اشرف غنی و رئیس اجرای دولت، با تقریباً ۴۰ درصد آرا، در جای دوم است. گلب‌الدّین حکمتیار و رحمت‌الله‌ نبیل، نامزدهای دیگر انتخابات پرزیدنتی در افغانستان در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.
 
کد مطلب: 120883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *