۰
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۵

تغییر ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی

وزیر بهداشت با بیان اینکه تغییر ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستور کار قرار دارد، گفت: در این رویکرد رئیس دانشگاه به حوزه آموزش و پژوهش می پردازد و قائم مقام وی به حوزه درمان.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تغییر ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستور کار قرار دارد، گفت: در این رویکرد رئیس دانشگاه به حوزه آموزش و پژوهش می پردازد و قائم مقام وی به حوزه درمان.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید نمکی امروز در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث استمرار درست نظام سلامت، بحث تحول آموزشی است و تحول نظام سلامت بدون تحول عرصه آموزش، امکان‌پذیر نیست. خوشبختانه این تحول در دانشگاه‌ها آغاز شده است.
وی افزود: شیوه‌ها و مدل‌های آموزشی و تحول در ارتقای اعضای هیئت علمی و ایجاد دگرگونی در بخش آموزش و بیمارستان‌های آموزشی و همچنین جامع‌محور کردن آموزش علوم پزشکی از دیگر مباحث این نشست بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بحث عدالت آموزشی گفت: اعتقاد ما بر این است که تمام افراد با استعداد واجد شرایط، بدون توجه به پایگاه طبقاتی‌شان، باید بتوانند درس بخوانند و این تبلیغات تحصیلات پزشکی به صورت قطعی، مشکلی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی محکم در برابر امواج این تبلیغات دروغین ایستاده‌اند.
نمکی بیان کرد: حتی فقیرترین و بهره‌مندترین افراد هم نباید از آموزش عالی محروم شوند. تلاش داریم تا موضوعات دیگر، کمترین تأثیر را غیر از هوش و استعداد در پذیرش افراد داشته باشد.
وی گفت: مدل اداره بیمارستان‌های آموزشی، از دیگر مباحث مورد توجه در حوزه آموزش است و با توجه به اینکه اکنون اداره بیمارستان‌ها بر عهده معاونت درمان است، معاونان آموزشی باید مداخله بیشتری در این زمینه داشته باشند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بحث مهم اداره امور دانشگاه‌ها یادآور شد: اینکه چگونه ساختار دانشگاه‌ها تغییر کند، یکی از مهم‌ترین مباحث ما در وزارت بهداشت است و با تغییر این ساختار، رئیس دانشگاه به عنوان اولین اولویت خود به آموزش و پژوهش می‌پردازد و به جای پرداختن به حوزه درمان و دارو، یک قائم‌مقام خواهد داشت که به این امور خواهد پرداخت. در این زمینه نحوه انتخاب رؤسای بیمارستان‌های آموزشی نیز در اختیار رؤسای دانشکده‌های پزشکی قرار می‌گیرد.
نمکی درباره دانشجویان انتقالی از خارج به داخل کشور گفت: دانشجویان ایرانی خارج که در هر نقطه‌ای از دنیا به هر دلیلی درس می‌خوانند و استحقاق این را دارند که به داخل کشور بیایند، باید روشی برای ورود آنها داشته باشیم اما این چارچوب‌ها باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان ما در داخل احساس غبن نداشته باشند که یک عده‌ای تنها با چرخ زدن در کشوری دیگر، به راحتی به داخل کشور برگردند.
وی با اشاره به پذیرش دانشجوی خارجی نیز گفت: اکنون ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی داریم و قطعاً یکی از سیاست‌های ما این است که پذیرش دانشجوی خارجی را بیشتر کنیم؛ این کار دو پیام دارد، اول آنکه کمک اقتصادی و علمی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی است و دیگر اینکه هر یک از این دانش‌آموختگان به عنوان سفیران علمی و فرهنگی در سایر کشورها به مردم خدمت می‌کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره لایحه اصلاح سهمیه نیز اظهار داشت: ما نمی‌توانیم سهمیه‌ها را به شکل گلوبال ببینیم و باید در بسیاری از بخش‌ها بر اساس توانمندی دانشجویان و بر حسب نیاز ارائه خدمات به سهمیه‌ها نگاه کنیم. اینکه با هزینه دولت، دکتری بگیریم و روی دستمان بماند، درست نیست و باید بدانیم که چه کسی را برای چه بخشی و به چه اندازه تربیت می‌کنیم.
نمکی درباره سهمیه ایثارگری اضافه کرد: بحث اصلاح سهمیه‌های ایثارگری، بحث جدیدی است که مراحل آن در حال طی شدن است.
وی در مورد داروی بیماران MPS گفت: این دارو توسط یک کمپانی آمریکایی و همچنین یک کمپانی کره‌ای تحت لیسانس آمریکا تولید می‌شود و ما هم ارز دلاری و هم ارز ریالی آن را تأمین کردیم اما متأسفانه علی‌رغم حرف‌هایی که آمریکایی‌ها می‌زنند، تمام راه‌ها را برای تأمین تمام داروها بر ما بسته‌اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با این حال ما تحریم‌ها را دور زدیم و برای تأمین داروهای اساسی مشکلی نداریم و تنها مشکل ما تأمین این دارو است که متأسفانه فرزندان این مملکت با کمال بی‌رحمی از سوی آمریکایی‌ها مواجه شده‌اند.
نمکی گفت: من نامه‌ای به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی داده‌ام و در آن به شدت از این موضوع گلایه کردم که آمریکایی‌ها جنایت علیه بشریت انجام می‌دهند.
کد مطلب: 121101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *