۰
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۰

جای پای دلار محکم شد

سهم دلار از ذخایر ارزی در جهان به بالاترین سطح یک سال اخیر رسید.
سهم دلار از ذخایر ارزی در جهان به بالاترین سطح یک سال اخیر رسید.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بانک‌های مرکزی جهان در حال تقویت استفاده از دلار و یوان هستند؛ به گونه‌ای که طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی در سه ماهه سوم به بالاترین سطح یک سال اخیر و سهم یوان از این ذخایر به بالاترین سطح یک دهه اخیر رسیده است.
در مجموع ۶.۷۵ تریلیون دلار از ذخایر ارز ی بانک‌های مرکزی در جهان بر حسب دلار بوده که این رقم معادل ۶۱.۷۸ درصد کل ذخایر بوده است.
هر چند سهم دلار از ذخایر ارزی در سه ماهه سوم در مقایسه با سه ماهه قبل ۰.۲۹ درصد افزایش داشته است اما این رقم کماکان کمتر از سهم ۶۱.۹۳ درصدی سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ محسوب می شود.
بانک‌های مرکزی در جهان به منظور حمایت از ارزش پول ملی خود و همچنین پرداخت بدهی های خارجی، دارای ذخیره متنوعی از ارزهای خارجی هستند.
هر چند که دلار کماکان اصلی ترین ارز جهانی در ترکیب ذخایر ارزی باقی مانده اما تلاش برخی کشورها برای فاصله گرفتن از دلار در ماه های اخیر شدت گرفته است.
جاین دویل، جانشین مدیر موسسه " تمپوس" گفت: فکر می کنم دلار کماکان در صدر ارزهای اصلی باقی بماند اما احتمالا شاهد کاهش تدریجی حاشیه امن این ارز در برابر دیگر ارزها خواهیم بود. در بلندمدت دلار رقابت سختی با یوان خواهد داشت.
از سوی دیگر سهم یورو از ذخایر ارزی در جهان به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود رسیده و در سطح ۲۰.۰۷ درصد قرار گرفته است.
ین ژاپن نیز ۵.۶ درصد از ذخایر ارزی در جهان را تصاحب کرده که بزرگ ترین سهم ارز ژاپنی از ذخایر ارزی جهان در طول ۱۹ سال اخیر محسوب می‌شود.
بزرگ‌ترین جهش در ذخایر ارزی مربوط به یوان بوده است که اکنون ۲.۰۱ درصد از ترکیب ذخایر ارزی جهانی را شامل می‌شود. از زمان پذیرفته شدن یوان به عنوان ارز جهانی در سال ۲۰۱۶، سهم یوان از ذخایر ارزی بانک های مرکزی هیچ گاه بدین میزان نبوده است.
کد مطلب: 121174
برچسب ها: دلار ذخایر ارزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *