۰
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۶

دلار جهانی در آستانه ورود به کانال جدید

به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، دلار در آستانه ورود به یک کانال جدید قرار گرفت.
به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، دلار در آستانه ورود به یک کانال جدید قرار گرفت.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پس از هفده ماه جنگ تجاری، دو اقتصاد بزرگ جهان سر امضای فاز نخست توافق تجاری به یک جمع بندی واحد رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه رئیس‌جمهوری آمریکا، فاز نخست توافق را امضا کرد که طبق آن، بخشی از تعرفه های اضافی آمریکا بر روی محصولات وارداتی چینی در ازای تعهد این کشور به افزایش وارداتش از آمریکا برداشته می شود.
از سوی دیگر در منطقه خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر مصمم بودن کشورش به ارسال نیروی نظامی به خلیج فارس تاکید کرده و پارلمان ژاپن نیز با اختصاص بودجه برای تامین مالی این کار موافقت کرده است.
واسیلی سربریاکوف، تحلیل‌گر بازار ارز در بانک یو بی اس گفت: معامله گران منتظر روشن شدن ابعاد توافق تجاری هستند و باید دید که در ادامه، چه مسیری برای حصول یک توافق جامع‌تر ترسیم خواهد شد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۶۳ دلار اعلام شد.
روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.
جولیان امانوئل، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " بی تی جی" گفت: نگاه معامله‌گران اکنون به خاورمیانه و چین دوخته شده است. در خصوص چین اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد و احتمالا به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، رشد اقتصادی این کشور تقویت خواهد شد.
در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۰۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۲ دلار مبادله شد. یورو با رشد محسوس ۰.۲۶ درصدی به ۱.۱۱۲۷ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۶۰ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۷۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.
اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و دارایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۰۹.۹۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۹۷ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۶۶ یوان چین اعلام شد.
کد مطلب: 122103
برچسب ها: دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *