۰
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۹

روسیه به دلارزدایی ادامه می‌دهد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که با توجه به تداوم رویکرد خصمانه آمریکا، کشورش به کاهش وابستگی به دلار ادامه می‌دهد.
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که با توجه به تداوم رویکرد خصمانه آمریکا، کشورش به کاهش وابستگی به دلار ادامه می‌دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با بیان این که روسیه به دنبال راه‌هایی برای محافظت از خود و شرکایش در برابر تحریم های یک جانبه آمریکا و کاهش وابستگی نظام اقتصادی خود به دلار می‌گردد؛ افزود: با توجه به رویکرد خصمانه دولت آمریکا، روسیه تصمیم گرفته است تا به تدریج از وابستگی اقتصاد خود به دلار بکاهد.
وزیر خارجه روسیه، استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه را یکی از اولویت های روسیه خواند و با اشاره به امضا توافق استفاده از ارز ملی در مبادلات این کشور با ترکیه و چین گفت: به همراه شرکای بزرگ خود از جمله هند، در حال کار بر روی ایجاد و توسعه مکانیسم‌های قانونی هستیم تا اثر طرف ثالث بر روی روابط تجاری و سرمایه گذاری خود را به حداقل برسانیم. فکر می کنیم که رها شدن از دلار در قراردادهای دوجانبه می تواند پاسخ محکمی به رویکرد آمریکا و سو استفاده واشنگتن از دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی باشد.
 روسیه که پیش تر یکی از سرمایه گذاران بزرگ بر روی اوراق قرضه دلاری بود، در سال های اخیر بخش بزرگی از اوراق خزانه‌داری در اختیار خود را فروخته است. از سوی دیگر نیز بانک مرکزی روسیه، سهم دلار را از ذخایر ۵۰۰ میلیارد دلاری خود در مقایسه با سه سال پیش نصف کرده و سهم دیگر دارایی ها نظیر طلا، یورو و یوان را افزایش داده است.
اخیرا دولت آمریکا، پروژه انتقال گاز روسیه به شمال اروپا از طریق خط لوله " نورد استریم ۲" را تحریم کرده که این اقدام با انتقاد شدید کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش مواجه شده است. هر چند که پیمانکار اصلی سوئیسی پروژه اعلام کرده از این پروژه خارج می‌شود اما قرار است شرکت‌های روسی کار ادامه ساخت این خط لوله را انجام دهند.
کد مطلب: 122108
برچسب ها: دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *