۰
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۱

تظاهرات حامیان مقتدی صدر

جریان صدر عراق حامیان خود را به راه‌اندازی تجمع اعتراض‌آمیز علیه کسانی که شعارهایی در مخالفت با رهبر این جریان در میادین اعتراض سر دادند، فراخواندند.
جریان صدر عراق حامیان خود را به راه‌اندازی تجمع اعتراض‌آمیز علیه کسانی که شعارهایی در مخالفت با رهبر این جریان در میادین اعتراض سر دادند، فراخواندند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، این تحولات پس از آن رخ داد که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق روز جمعه در واکنش به شعارهایی که تظاهرکنندگان علیه او سر دادند، حمایت خود را از تظاهرات مردمی لغو کرد.
جریان صدر در بیانیه‌ای خواستار تجمع اعتراض‌آمیز حامیان صدر علیه سفارت آمریکا و تظاهرکنندگانی شد که به صدر جسارت کرده و اخیرا شعارهایی علیه او در میادین اعتراضات در مناطق و شهرهای مرکزی و جنوبی عراق سر دادند.
در این بیانیه مکان تجمع اماکن نماز جمعه وابسته به جریان صدر در استان‌ها و نیز نزدیکی نماد انقلاب ۱۹۲۰ در نجف در ساعت ۱۸ عصر مشخص شده است.
این در حالی است که اسعد الناصری، یکی از معاونان مقتدی صدر جدایی خود را از جریان صدر و پیوستن به صف معترضان اعلام کرد. این اتفاق پس از آن روی داد که الناصری به دلیل حمایتش از تظاهرکنندگان عضویتش در جریان مذکور به حالت تعلیق درآمد.
مقتدی صدر روز شنبه دستور داد فعالیت الناصری به دلیل سرپیچی از دستورات با اشاره به عدم پایبندی به تصمیم قطع حمایت جریان صدر از معترضان به حالت تعلیق درآید.
الناصری که از نزدیکان مقتدی صدر است در این خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد: عمامه را در راه عشق به عراق، شهر الناصریه و انقلابی‌ها از سر خواهم برداشت. من با عراقی‌ها بودم، هستم و خواهم بود. خواهش می‌کنم در سر به نیست کردن من شتاب شود که من مشتاق شهادت هستم.
این نخستین دودستگی در جریان صدر عراق در پی موضع‌گیری این جریان درباره اعتراضات است.

ساعاتی پس از خروج حامیان مقتدی صدر از میادین تظاهرات، نیروهای امنیتی تدابیر علیه معترضان در بغداد، بصره، ذی‌قار و الدیوانیه را تشدید کردند.

تظاهرات مردمی از روز دوشنبه شدت گرفته و دانشگاه‌ها، مدارس، نهادهای دولتی تعطیل و راه‌های اصلی در بغداد و شهرهای مرکزی و جنوبی عراق مسدود شده‌اند. تظاهرکنندگان با پایان مهلت داده شده به مقامات برای بالا بردن سطح مطالباتشان و در رأس آنها مأمور کردن شخصیتی مستقل برای تشکیل دولت جدید و نیز مجازات عاملان قتل معترضان و فعالان در جریان تظاهرات، اعتراضات خود را افزایش دادند.

عراق از اوایل اکتبر۲۰۱۹ صحنه تظاهرات مردمی است که در اثر آن عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور مجبور به استعفا شد. معترضان خواستار برکناری همه نخبه‌های سیاسی متهم به فساد و هدر رفت اموال هستند.
کد مطلب: 122755
برچسب ها: مقتدی صدر عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *