۰
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰

مقتدی صدر خود را در قامت رهبری عراق می‌بیند

یک کارشناس مسائل عراق، گفت: مقتدی صدر خود را در قامت رهبری می بیند که باید کل عراق را زیر نگین خود داشته باشد. این هدف نهایی اوست و برای رسیدن به این هدف هیچ مانعی را تحمل نمی‌کند و حاضر به هیچ گونه مصالحه ای هم نیست.
مقتدی صدر خود را در قامت رهبری عراق می‌بیند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سید علی موسوی خلخالی، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سووال که ارزیابی جنابعالی از نشست روز چهارشنبه به عنوان گفت وگوی ملی با حضور گروه های مختلف عراقی اعم از کرد، شیعه و سنی و نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق چیست؟ گفت: این نشست با هدف برون رفت از وضعیت موجود برگزار شد. برگزاری نفس این نشست می تواند به کاهش تنش در عراق کمک کند. به ویژه که رهبران همه جریان های سیاسی و روسای چهارگانه عراق اعم از رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و رئیس شورای قضایی در آن حضور داشتند. نبود جریان صدر اگر چه اتفاق خوشایندی نبود اما به نوعی نشان داد که این جریان در سیر تحولات عراق نمی‌رود تا منزوی شود و تنها بماند و در صورتی که نخواهد با طرف های سیاسی حاضر در صحنه عراق وارد تعامل شود بازنده صحنه خواهد بود و ممکن است از روند حرکت سیاسی کشور عقب بماند.
مقتدی صدر، درصدد حذف یا فروپاشی شورای هماهنگی از صحنه سیاسی عراق است
وی در پاسخ به این سووال که به نظر شما چرا مقتدی صدر در این جلسه شرکت نکرد؟ اظهار کرد: جریان صدر در این نشست حاضر نشد، در حالی که دیگر الآن روشن شده است که آقای کاظمی خود با مقتدی صدر ارتباط مستقیم دارد و بسیاری در چارچوب هماهنگی معتقدند که او در حقیقت نماینده صدر در این نشست بود. نکته دیگر این که الآن آقای صدر به روشنی با چارچوب هماهنگی زاویه علنی پیدا کرده و در حقیقت درصدد حذف یا فروپاشی آنها از صحنه سیاسی عراق است برای همین نمی خواهد طوری وانمود شود که گویی می خواهد با آنها همکاری کند و فعلا به دنبال تعامل با چارچوب هماهنگی نیست.
 این کارشناس مسائل عراق در پاسخ به این سووال که در پایان نشست روز چهارشنبه گروه های شرکت کننده تصمیم گرفتند که با اعزام نماینده، با مقتدی صدر در مورد نتایج این جلسه گفت وگو کنند این در حالی است که در روز پنج شنبه یک فرد نزدیک به صدر تصمیم های گرفته شده  نشست گفت وگوی ملی را زیر سوال برد، به نظرتان نگاه مقتدی صدر به نتایج این جلسه چیست؟ خاطرنشان کرد: معلوم نشده چه کسی نزد صدر رفته و این خبر از سوی منابع موثق عراقی چندان تایید نشده است.
چارچوب هماهنگی اصرار دارد که پارلمان عراق مجددا فعالیت خود را آغاز کند
وی در همین ارتباط ادامه داد: چارچوب هماهنگی در حال حاضر اصرار دارد که مجلس مجددا آغاز به کار کند حتی اگر جلسه مجلس در ساختمان اصلی برگزار نشود که مطابق قانون اساسی الزامی نیست که جلسات پارلمان در ساختمان اصلی مجلس برگزار شود، دیگر این که فعلا چارچوب هماهنگی بر انتخاب آقای شیاع السودانی اصرار دارد و فعلا قصد انصراف از نامزدی او را ندارد. این تصمیمات چیزی نیست که باب میل آقای صدر باشد به ویژه که اجماع چارچوب هماهنگی را پشت سر خود دارد، برای همین طبیعتا با این تصمیمات هم به شدت مخالفت می کند.
مقتدی صدر برای رسیدن به رهبری عراق حاضر به هیچ گونه مصالحه‌ای نیست
موسوی در پاسخ به این سوال که برنامه مقتدی صدر برای آینده سیاسی خود و عراق چیست؟ خاطرنشان کرد: مقتدی صدر خود را در قامت رهبری می‌بیند که باید کل عراق را زیر نگین خود داشته باشد. این هدف نهایی اوست. برای رسیدن به این هدف هیچ مانعی را تحمل نمی کند و حاضر به هیچ گونه مصالحه ای هم نیست. برای رسیدن به این هدف از هرگونه احساسات جاری در کشور نهایت استفاده را هم می برد. مثلا اگر ببیند فضای ضد ایرانی خریدار دارد، چندان مانعی نمی بیند از این احساسات برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری کند. همان طور که در روزگاری نه چندان دور از احساسات ضد آمریکایی عراقی‌ها نهایت استفاده را برد، او سودای تسلط کامل سیاسی و اجتماعی بر عراق دارد و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری فروگذار نخواهد بود.
سناریوهای محتمل برای خروج عراق از بن بست سیاسی موجود
این کارشناس مسائل عراق در پاسخ به این سووال که در حال حاضر چه سناریوهای محتملی برای خروج عراق از بن بست سیاسی وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: سناریوهای موجود فارغ از دو حالت نیست، یا چارچوب هماهنگی به پافشاری خود ادامه می‌دهد و بدون مصالحه با جریان صدر موفق می شود دولت را با همراهی جریان‌های کردی و سنی تشکیل دهد، که با وجود سختی های موجود احتمال آن وجود دارد، در این صورت در ادامه مسیر ممکن است جریان صدر اگر ببیند کار از کار گذشته و دیگر نمی تواند روی تصمیمات چارچوب هماهنگی تاثیر بگذارد و آنها بر تصمیمات خود اصرار دارند، با آنها در نهایت همکاری کند و سهم خود را از دولت آینده ببرد؛ یا جریان صدر به فشارهای خود ادامه می دهد و در نهایت با مقاومت چارچوب هماهنگی مجبور به مصالحه می شود و پیشنهاد گفت وگوی جریان های سیاسی را می پذیرد و در این چارچوب احتمال دارد با برگزاری انتخابات زودهنگام که قطعا به دلیل ظرفیت های موجود در عراق کمتر از یک سال و نیم آینده نخواهد بود، موافقت شود.
کد مطلب: 172248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *