۰
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۶

واکنش‌های داخلی و بین المللی به خشونت‌ها در عراق

جمعی از رهبران و مقامات سیاسی در داخل و خارج از عراق با صدور بیانیه‌هایی نسبت به درگیری‌های خشونت آمیز روز دوشنبه در منطقه سبز، در پایتخت عراق که به کشته و زخمی شدن نزدیک به ۴۰۰ تن منجر شد واکنش نشان دادند.
واکنش‌های داخلی و بین المللی به خشونت‌ها در عراق
به گزارش مردم سالاری آنلاین، به نقل از شفق نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، اعلام کرد که وی با نگرانی اخبار را دنبال می‌کند.
گوترش خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در عراق شد.
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی اعتراضات جاری در عراق را که طی آن تظاهرکنندگان وارد ساختمان های دولتی شدند، دنبال می کند.
وی گفت: گوترش "به ویژه نگران گزارش‌های تلفات درگیری‌ها است و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف تشدید و اجتناب از هرگونه خشونت انجام دهند."
دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) هم شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای مجدداً نسبت به درگیری‌های منطقه سبز ابراز نگرانی کرده و از همه طرف‌ها خواست تا از خشونت خودداری کنند.
این هیئت در واکنش به اخباری مبنی بر آغاز اعتصاب غذای مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، اعلام کرد که خویشتن داری و آرامش لازمه غلبه صدای عقل و خرد است.
همزمان کاخ سفید ناآرامی‌ها در بغداد را «هشداردهنده» خوانده و گزارش‌های مربوط به تخلیه سفارت آمریکا را «اشتباه» توصیف کرد.
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی آمریکا از معترضان خواست تا آرام باشند و از خشونت‌ خودداری کنند.
وی گفت: زمان گفتگو است، نه تقابل. حق اعتراض مسالمت‌آمیز یک مؤلفه اساسی در هر دموکراسی است.
وی افزود: در حالی که امنیت کارمندان دولت آمریکا، شهروندان آمریکایی و تأسیسات آمریکایی همچنان بالاترین اولویت کاخ سفید است، اما نیازی به تخلیه سفارت نیست.
وزارت خارجه فرانسه نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به رویدادهای جاری در پایتخت بغداد و تعدادی از استان های این کشور ابراز کرد.
وی در بیانیه‌ای گفت: ما خواستار توقف فوری درگیری‌های خشونت آمیز در عراق هستیم و طرف‌های عراقی باید حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند.
وزارت امور خارجه ترکیه نیز با ابراز نگرانی آنکارا از گسترش خشونت در سراسر عراق، بر فراخوان همه طرف ها برای خویشتن داری و حل اختلافات از طریق گفتگو تاکید کرد.
اتحادیه اروپا هم از همه طرف‌های عراقی خواست که حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند.
دولت انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید بابت تحولات عراق، از طرف‌های عراقی خواسته است که زبان گفتگو را در اولویت قرار دهند.
وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرد، مسکو از نزدیک تحولات در عراق را دنبال می‌کند و طرف های درگیر را به خویشتنداری و گفتگو می‌خواند.
وزارت خارجه الجزایر هم اعلام کرد با نگرانی شدید تحولات اوضاع عراق را دنبال می‌کند و از همه طرف ها می‌خواهد که برای حفظ جان و مال، زبان گفتگو را ترجیح دهند.
مقامات مصری نیز گفتند که اوضاع کنونی عراق را از نزدیک دنبال می‌کنند و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با تاکید بر حمایت کامل مصر از امنیت و ثبات عراق و امنیت مردم برادرش، از همه طرف‌های عراقی خواست برای غلبه بر بحران سیاسی از طریق گفتگو و به گونه‌ای که ثبات، امنیت و رفاه را برای عراقی ها به دست آورد، به منافع عالی کشورشان اولویت بدهند.
اتحادیه عرب هم با هشدار نسبت به کشیده شدن عراق به گرداب خشونت، هرج و مرج و خونریزی بیشتر، از عراقی ها خواست تا برای غلبه بر بحران سیاسی کنونی، زبان گفتگو را در اولویت قرار دهند.
پارلمان عربی هم از "همه احزاب و نیروهای سیاسی عراقی" خواست تا ضمن خویشتن داری، مانع تشدید تنش شوند.
این پارلمان در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد: گفت‌وگوی سازنده و حفظ مسیر مسالمت‌آمیز روند سیاسی مطابق با قانون اساسی عراق، راه درستی برای حفظ توانمندی‌های عراق و مردم آن است.
پارلمان عربی بر اهمیت بازگرداندن آرامش به عرصه عراق تاکید کرد و از همه طرف‌ها خواست تا بر سر میز گفتگو بنشینند و با توجه به شرایط بحرانی که عراق شاهد آن است، مسئولیت‌های ملی را بر عهده بگیرند تا راه حلی ارائه دهند که منافع مردم عراق را فراتر از هر گونه منافع محدود قرار دهد.
این پارلمان در پایان تاکید کرد: امنیت و ثبات عراق جزء لاینفک امنیت و ثبات منطقه است.
سازمان همکاری‌ اسلامی هم اعلام کرد با نگرانی شدید رخدادهای خطرناک عراق را دنبال می‌کند.
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از طرف های عراقی خواست تا خویشتن دار باشند، خشونت را متوقف کنند، از تشدید تنش اجتناب کنند و منافع عالی ملی را بر هر ملاحظاتی اولویت دهند تا از امنیت و ثبات عراق محافظت کنند.
انور قرقاش، مشاور رئیس امارات در امور دیپلماتیک، با انتشار توئیتی نوشت که ثبات در عراق مطالبه فوری عربی و منطقه‌ای است.
وی افزود که در شرایط حساس کنونی هیچ جانشینی برای آرامش و خویشتنداری و گفت‌وگوی سازنده نیروهای عراقی به منظور خروج عراق از وضعیت بحرانی وجود ندارد.
قرقاش تأکید کرد که درگیری و خشونت به نفع عراق و منطقه نیست.
واکنش‌های داخلی
در داخل عراق، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در توییتی در حساب شخصی خود در توییتر از همه طرف‌ها خواست که مسئولیت ملی حفاظت از خون شهروندان عراقی را بر عهده بگیرند.
برهم صالح، رئیس جمهور عراق هم تاکید کرد که "خون مردم عراق خط قرمز است".
محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق هم خواستار خاموش کردن آتش فتنه و دستیابی به تفاهم برای حفظ حاکمیت و ثبات عراق شد.
وی در بیانیه ای که توسط خبرگزاری عراق (اینا) منتشر شد، گفت: "وضعیت امروز خطر بزرگی را به همراه دارد. "
الحلبوسی نسبت به هرج و مرج و ریختن خون بی گناه عراقی‌ها از طریق استفاده از سلاح توسط هر طرف هشدار داد و از همه طرف‌ها خواست آتش فتنه را خاموش کنند و برای حفظ حاکمیت و ثبات عراق و حفاظت از آن در برابر لغزش به توافق برسند.
هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم خواستار آرامش شد.
وی گفت: از همه طرف‌ها و فرزندانم می‌خواهم استفاده از سلاح را متوقف کنند، زیرا اسلحه راه‌حل نیست و هیچ راه‌حلی بین برادران وجود ندارد مگر از طریق گفتگو و تفاهم.
مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز خواهان خویشتنداری شد و از احزاب سیاسی خواست بدون استفاده از سلاح به فکر راه حل باشند.
بارزانی در بیانیه‌ای گفت: ما با نگرانی وقایع و تحولات اخیر در عراق را دنبال می‌کنیم.
وی افزود: امیدوارم همه احساس مسئولیت کنند، خویشتن‌دار باشند و در حل مناقشات و مشکلات به زبان سلاح و خشونت متوسل نشوند.
بارزانی علاوه بر این از همه طرف ها خواست تا به راه حل‌هایی بیندیشند که برای مردم عراق خیر باشد و منافع عمومی مردم و کشور را در نظر بگیرند.
بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق هم امروز سه‌شنبه بار دیگر خواستار «گفت‌وگوی سازنده ملی» و دست کشیدن از خشونت شد.
طالبانی در بیانیه‌ای گفت: ما با نگرانی شدید حوادث ناگواری را که در بغداد و تعدادی از استان‌های عزیزمان رخ داده و همچنان ادامه دارد، دنبال می‌کنیم.
وی افزود: ما بار دیگر بر فراخوان و اصرار خود بر گفت‌وگوی سازنده ملی میان احزاب و نیروهای سیاسی تاکید می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم خشونت را کنار گذاشته و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ریختن خون گران‌بهای مردم عراق و جوانان ما و فرزندان یک ملت به کار گیرند.
حیدر العبادی نخست‌وزیر اسبق عراق هم گفت: جنگ بی‌فایده‌ای که نه خدمتی به میهن می‌کند و نه از شهروندان محافظت می‌کند را متوقف کنید و به ندای عقل، وجدان و دین گوش فرا دهید.
ایاد علاوی، رئیس ائتلاف ملی عراق نیز تاکید کرد که برای حل بحران سیاسی عراق راهی جز گفتگوی ملی وجود ندارد.
علاوی در بیانیه‌ای گفت: از همه می‌خواهم که آرام و خویشتن‌دار باشند و منطق خرد و احساس مسئولیت ملی و انسانی را که امروز بیشتر از همیشه به آن نیاز داریم، ارجحیت دهند.
وی تصریح کرد: راه حلی جز گفتگوی ملی وجود ندارد.
درگیری‌ها در عراق ظهر دوشنبه پس از خداحافظی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از سیاست و یورش حامیان صدر به منطقه سبز بغداد و ورود به کاخ ریاست جمهوری و دفاتر حساس آغاز شد که به ۲۰ کشته و ۳۵۰ زخمی منجر شد.
با بالاگرفتن این درگیری‌ها در عراق منع آمد و شد سراسری اعلام شد.
کد مطلب: 173094
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *