۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۰

افتتاح شبکه رادیویی انتخابات

معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات در مراسم افتتاح شبکه رادیویی انتخابات با اشاره به آنکه طی ۱۰ دوره گذشته انتخابات مجلس، میانگین معدل مشارکت مردمی بالای ۶۰ درصد بوده است تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران مجری اصلی انتخابات خود مردم هستند.
معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات در مراسم افتتاح شبکه رادیویی انتخابات با اشاره به آنکه طی ۱۰ دوره گذشته انتخابات مجلس، میانگین معدل مشارکت مردمی بالای ۶۰ درصد بوده است تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران مجری اصلی انتخابات خود مردم هستند.
به گزارش ایرنا جمال عرف در مراسم افتتاحیه رادیو انتخابات صبح امروز (شنبه۲۶ بهمن‌) با تاکید بر آنکه بحث انتخابات در جمهوری اسلامی بحثی اساسی است یادآور شد: اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره می کند همه امور در جمهوری اسلامی ابتدا بر انتخاب مردم استوار است. اگر به سیره عملی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری مراجعه کنیم این دو بزرگوار نیز به شکل مستمر بر موضوع انتخابات تاکید داشتند.
وی در این مراسم در ساختمان شهدای رادیو استودیوی شماره هشت که با حضور فعالان رسانه‌ای، جمعی از دست‌اندرکاران و مسئولان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد با ذکر خاطره‌ای از حضرت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ایشان در نوفل‌لوشاتو در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید اگر شما پیروز شوید چه حکومتی را سر کار می‌آورید؛ آن‌جا صحبت از جمهوری اسلامی فرمودند. یعنی جمهوریت در کنار اسلامیت از ابتدا در منظر امام راحل تبلور داشته است.
۴۱ سال تاریخ انقلاب؛ ۳۶ انتخابات و ۸۶۶ میلیون رای مردم
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب نیز دستور همه‌پرسی را داده‌اند و ما در جمهوری اسلامی افتخارمان این است که در ۴۱ سال تاریخ شکوهمند انقلاب معاصرمان؛ ۳۶ انتخابات را برگزار کرده‌ایم و ۸۶۶ میلیون رای را مردم در صندوق‌ها ریختند. این نظامی است که اساس آن بر انتخاب مردم استوار است و تلاش می‌کند تا تمامی گام‌هایش را با مشارکت مردم بردارد.
همین تاثیر را در مقام معظم رهبری می‌بینیم که ایشان به شکل مستمر بر موضوع انتخاب؛ انتخاب اصلح و انتخاب مردم تاکید دارند که آخرین نکته ایشان در فرمایش اخیرشان متبلور بود. جایی که فرمودند اگر کسی من را هم قبول ندارد برای ایران رای بدهد و این اوج ایثار یک رهبر است که برای مردمش این‌گونه صحبت می‌کند. برای ایشان انتخاب مردم بسیار دارای اهمیت است.
چهار اصل وزارت کشور در مسیر انتخابات
عرف با ابراز امیدواری از آنکه مردم ایران مثل تمامی دوره‌ها، حضور حداکثری پای صندوق‌های رای داشته باشند در تشریح سیاست‌های کلان وزارت کشور در حوزه انتخابات یادآور شد: از همان ابتدا که این کار را شروع کردیم براساس آموزه‌های امام و رهبری چهار اصل را برای خود مبنا قرار دادیم و گفتیم انتخابات در جمهوری اسلامی بر چهارپایه مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت استوار است.
وی ادامه داد: در این ۱۰ ماهه که ستاد انتخابات کشور شکل گرفت و کارهایی که تا به امروز انجام داده، شاهد شکل گیری ستادهای انتخاباتی در تمامی استان‌ها هستیم و شخص  وزیر کشور به همراه من با رصد فعالیت ستادها به شکل حضوری مدام بر تحقق آن چهار اصل تاکید داشته و داریم.
اهمیت بالای مشارکت مردمی از دیدگاه نظام
معاون سیاسی وزرات کشور با تاکید بر آنکه بحث مشارکت بحث جدی و اساسی است با اشاره به تخصیلات خود در حوزه جامعه شناسی سیاسی گفت: به دلیل سابقه تحصیلی و پژوهشی با برخی از آراء و عقاید آشنا هستم. برخی عنوان می کنند چرا مشروعیت و مقبولیت خود را به میزان مشارکت گره می زنید در حالی‌که در دنیای امروز مشارکت‌های پایین هم مورد قبول است.
برخی از جامعه‌شناسان معاصر می‌گویند هرچقدر جامعه مدرن‌تر شود، هرچقدر سطح سواد، دانش و علم مردم افزایش پیدا کند فاصله بین آدم‌ها و نامزدها کمتر می‌شود. ولی ما در جمهوری اسلامی این موضوع را پذیرفتیم و به آن ایمان داریم حضور مردم بدون هیچ تردیدی اثرگذار است و بر همین اساس است که بر بحث مشارکت مردمی تاکید داریم.
میانگین مشارکت مردم در اتخابات مجلس بالای ۶۰ درصد بوده است
به گفته رییس ستاد انتخبات کشور؛ در این سی و شش انتخاباتی که تاریخ انقلاب کشورمان آن را تجربه کرده است؛ میانگین حضور مردم ۶۳ درصد بوده است. در ۱۰ دوره انتخابات مجلس میانگین مشارکت ۶۰.۵ درصد بود لذا ما از ابتدا در وزارت کشور جهت‌گیری خود را رسیدن به میانگین ۱۰ دوره قرار دادیم که باید در این مسیر حرکت کنیم.
برگزاری انتخابات همواره بر عهده مردم بوده
عرف با اشاره به آنکه سلامت انتخابات خواسته مردم است خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید فرمودند اصل مهم حق‌الناس است. همه ما که با ادبیات دینی آشنا هستیم می‌دانیم که حق‌الناس چیست؛ یعنی خداوند از حق خود می‌گذرد ولی از حق مردم نمی‌گذرد. پس وظیفه من است که باید امانت‌دار مردم باشم.
وی ادامه داد: وزیر کشور طی جلسات متعدد با استانداران مدام بر این مساله تاکید داشتند کسی حق ندارد دو اصل قانون‌مداری و بی‌طرفی را کم‌رنگ کند. در این انتخابات ما همه مجریان در سراسر کشور عهد بستیم که امانت‌دار مردم باشیم، قانون را رعایت کنیم و درعین‌حال باید بی‌طرف باشیم. در جمهوری اسلامی مجری اصلی انتخابات مردم هستند.
عرف با طرح این پرسش که هیات اجرایی انتخابات کشور چه کسانی هستند؟ گفت: افراد حقیقی و واقعی، استاد دانشگاه، فرهنگی، بازاری، کارگر یا سایر صنوفی که حضور دارند. این افراد متولی اصلی انتخابات هستند. این مردم هستند که رای را از مردم می‌گیرند، اینها بر عهده فرماندار، استاندار و بخشدار نیست! ما حداکثر کاری که در ستاد کنیم حضور برای راهبری مسیر است و این مردم هستند که پای صندوق حضور دارند که سرنوشت خود و نظام جمهوری اسلامی ایران را مهین کنند.
وی ادامه داد: بیش از یک میلیون نفر در این دوره در شعب فعالیت خواهند داشت و تمام این افراد از خود مردم هستند که از مردم دیگر رأی می‌گیرند. پس بنابراین اساساً مجری اصلی انتخابات خود مردم است.
 برنامه‌های رادیو انتخابات با شعار صدای جمهور، طنین همدلی، حضور و حماسه، از ۲۳ بهمن به شکل آزمایشی روی موج اف.ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز آغاز شد و صبح امروز (شنبه ۲۶ بهمن) مصادف با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و پاسداشت مقام مادر و زن با حضور مسئولان معاونت صدا، جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور به شکل رسمی این شبکه رادیویی افتتاح شد.
رادیو انتخابات با هدف بسترسازی، تسهیل و هم افزایی ملی برای برگزاری انتخابات تراز انقلاب اسلامی بر روی موج fm ردیف ۹۵/۵ مگاهرتز از روز شنبه ۲۶ بهمن تا چهارم اسفند ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
کد مطلب: 123829
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *