۰
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۰۴
اردوغان:

اعتصاب کنندگان کرد باج خواهي می کنند

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد تسلیم «باج خواهی» اعتصاب غذای زندانیان کرد نخواهد شد.
زندانیان کرد این اعتصاب غذا را با هدف تسهیل شرایط بازداشت عبدالله اوجالان رهبر شورشیان جدایی طلب حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) ،‌آغاز کرده اند. اردوغان در مراسمی به مناسبت دهمین سال به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه گفت: «باج خواهی نکنید. ما یک تروریست را به سادگی و تنها به این دلیل که شما دست به چنین اقدامی زدید، آزاد نخواهیم کرد.»
اوجالان که ابتدا به مرگ و سپس به حبس ابد محکوم شد از سال هزار و نهصد و نود و نه تاکنون در جزیره ایمرالی ترکیه زندانی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، اردوغان افزود: «وی که مسئول قتل ده ها هزار نفر در این کشور است،‌ به مرگ محکوم شده بود، و این کشور مجازات مرگ را لغو کرده است. امروز عده بسیاری خواهان برقراری مجازات اعدام هستند زیرا خانواده های قربانیان زمانی که دیگران جشن می گیرند، رنج می برند.»
حدود هفتصد زندانی کرد از ماه سپتامبر در ده ها زندان ترکیه اعتصاب غذا کرده اند. بسیاری از این افراد از مسئولان حزب کرد عدالت و دموکراسی هستند که به ارتباط با پ.ک.ک متهم اند.
این اعتصاب غذا که روز شنبه وارد پنجاه و سومین روز خود شد، دولت ترکیه را به چالش کشیده است. مسئولان ترکیه با انتقاد شدید به علت سرکوب اقلیت کرد مواجه اند.
روز شنبه همچنین درگیری هایی میان معترضان کرد و نیروهای امنیتی در شهر دیاربکر (جنوب شرق ترکیه) که اکثر ساکنان آن کرد تبار هستند، روی داد. به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه در این درگیری ها دست کم بیست نفر بازداشت شدند.
کد مطلب: 12679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *