۰
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹

سیل عرضه نفت سعودی به بازار ادامه دارد

عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان نفت منطقه خلیج فارس با وجود موافقت با پیمان کاهش تولید که از ماه میلادی آینده آغاز می شود، همچنان شیرهای نفت خود را باز نگه داشتند و به اشباع عرضه بازار ادامه می دهند.
عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان نفت منطقه خلیج فارس با وجود موافقت با پیمان کاهش تولید که از ماه میلادی آینده آغاز می شود، همچنان شیرهای نفت خود را باز نگه داشتند و به اشباع عرضه بازار ادامه می دهند.
به گزارش ایسنا، آمار گردآوری شده تردد نفتکشها از سوی بلومبرگ نشان می دهد که صادرات نفت عربستان سعودی از ابتدای آوریل تاکنون به ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که در مقایسه با ۶.۸ میلیون بشکه در روز در دو هفته نخست مارس، رشد چشمگیری داشته است. بعلاوه حداقل ۱۰ ابرنفتکش با مجموع ظرفیت حمل ۲۰ میلیون بشکه نفت در بندر راس تنوره سعودی منتظر بارگیری نفت در روزهای آینده هستند.
شرکت آرامکوی سعودی پس از انحلال پیمان سه ساله اوپک پلاس در اوایل مارس، اعلام کرد تولیدش را در آوریل به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و قرنطینه کشورها و محدودیت رفت و آمد باعث افت شدید تقاضا و سقوط قیمتها شد.
در پی مذاکرات بین المللی فشرده ای که اواخر هفته گذشته برگزار شد، اکنون توافق جهانی برای محدودیت عرضه وجود دارد و تحت این پیمان، عربستان سعودی موافقت کرده است تولیدش را در ماه مه و ژوئن به ۸.۵ میلیون بشکه در روز محدود کند. اما هیچ نشانه ای از این که سعودیها قبل از ماه مه شیرهای نفت خود را می بندند، وجود ندارد و به معنای ورود میلیونها بشکه نفت به بازار است که نیازی به آنها ندارد.
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این عرضه مربوط به توافقاتی است که برای ماه مه انجام گرفتند و همه نفت آوریل فروخته شده است.
به عبارت دیگر جنگ قیمت نفت همچنان ادامه دارد و بازار هنوز تحت تاثیر توافق جدید کاهش تولید قرار نگرفته است به طوری که نفت برنت روز سه شنبه شش درصد در معاملات بازار لندن سقوط کرد.
تخفیفهای سخاوتمندانه
عامل دیگر تخفیفهای چشمگیر در قیمتهای فروش رسمی عربستان سعودی است که نشان می دهد این کشور به دنبال افزایش سهم بازار است. قیمتهای فروش رسمی نفت آرامکو برای آوریل پایین‌ترین قیمت در سه دهه گذشته به شمار می رود. عربستان سعودی قیمت فروش ماه مه را اعلام کرده و به تخفیف قیمت فروش به بازارها به خصوص منطقه آسیا ادامه داده است.
معامله گران منتظر آمار مشابه از سوی سایر تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس شامل امارات متحده عربی و کویت هستند که معمولا در قیمت‌گذاری و تولید از عربستان سعودی الگوبرداری می کنند. این کشورها هم هیچ انگیزه ای برای کاهش تولید زودتر از زمان اعلام شده ندارند.
سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در توییتی اعلام کرد که این کشور متعهد است تولید نفت خود را از سطح فعلی ۴.۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این رقم حداقل یک میلیون بشکه در روز بالاتر از سطح تولید مارس است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، این میزان نفت بالاخره باید جایی برود و با توجه به نبود تقاضا، مشخص است که مقصد این نفت هم مخازن ذخیره سازی هستند. با توجه به این که محموله های نفتی ماه میلادی جاری فروخته شده اند، بعید است عربستان سعودی فروش نفت به مشتریانش را کاهش دهد اما احتمال دارد حجم نفتی که به مخازن نگهداری در مصر، روتردام و ژاپن می فرستد را کمتر کند.
کد مطلب: 127401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *