۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۶

مدیریت واگنی کنار گذاشته شود

عماد افروغ، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی طرح ایده «دولت ائتلافی» و «دولت وحدت ملی» برای ریاست جمهوری آینده را مناسب شرایط فعلی کشور ندانست و گفت: دولت ائتلافی و ایده‌هایی از این نوع، ویژه کشورهای بحران زده مثل لبنان یا افغانستان است. این ایده‌ها در ایران با ۱۰۰ سال سابقه مشروطه و ۳۰ سال سابقه انقلاب تنها می‌تواند در قالب یک گفتمان مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: این ایده‌ها باید امروز تنها به عنوان یک گفتمان ارائه شود و زمانی که مقبولیت یافت، بر اساس مقبولیتش و با استفاده از کارشناسان زبده، این گفتمان امتحان خود را پس دهد. در واقع می‌شود دغدغه ملی داشت، مصالح ملی را لحاظ کرد، ولی در قالب گفتمانی واحد این دغدغه‌ها را پیش برد.
نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه اگر طراحان ایده دولت ائتلافی و وحدت ملی، دغدغه «ملی» دارند، باید آن را در سطحی پایین‌تر از هیات دولت عملیاتی کنند، خاطرنشان ساخت: اگر زمانی این ایده گفتمان غالب کشور شد، باید در اولین اقدام مدیریت واگنی را کنار بگذارد. اینگونه نباشد که یک واگن مدیر را خالی و یک واگن جدید را پر کنند. این روش بزرگترین آسیب را به ساختارهای مدیریتی و سیاسی کشور می‌زند. در حالیکه اصل صحیح آن است که امور با تکیه بر عقل جمعی و توجه به مشترکات جلو برود.
افروغ با بیان اینکه در دولت ائتلافی هیچ کس مسئولیت را برعهده نخواهد گرفت، افزود: یکی از علائم رو به رشد بودن در عرصه سیاسی، داشتن تجربه متراکم سیاسی است و این تجربه زمانی به دست می آید که گفتمان‌ها امتحان خود را پس دهند و در بوته ارزیابی قرار گیرند. اما اگر دولت ائتلافی روی کار آید، نه تنها کسی مسئولیتی را نمی پذیرد؛ بلکه چیزی به ذخیره دانش سیاسی ما اضافه نمی کند و زمینه رشد سیاسی را فراهم نخواهد ساخت.
این چهره سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه رقابت بین طیف‌های سیاسی باید در قالب گفتمان‌ها دنبال شود، تصریح کرد: رقابت در عرصه سیاسی امری طبیعی است و کسی نمی تواند آن را نفی کند. به شرط آنکه بستر همکاری فراهم باشد و مکانیزم‌ها، الزامات و سازوکارهای رقابت فراهم شود.
وی گفت: موضوع مهم در مدیریت کشور، پرهیز از هرگونه اعمال سلیقه شخصی است. اعمال سلیقه گفتمانی اشکالی ندارد، اما از هرگونه اعمال نظر شخصی در مدیریت کشور باید پرهیز شود. کارها باید با تکیه بر عقل جمعی پیش رود و قرار هم نیست به مشترکات توجهی نشود. اصلا مگر می شود اصولگرایان و اصلاح طلبان ملتزم به انقلاب اسلامی هیچ اشتراکی نداشته باشند؟
کد مطلب: 12849
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *