۰
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۳
علی مطهری:

وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان‌ بود

علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس گفت: شورای نگهبان باید در رفتارش تجدید نظر کند زیرا اعتراض نمایندگان شخصی نیست، دغدغه است.
علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس گفت: شورای نگهبان باید در رفتارش تجدید نظر کند زیرا اعتراض نمایندگان شخصی نیست، دغدغه است.
به گزارش خانه ملت، علی مطهری در نطق میان دستور نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز معلم و کارگر، گفت: اعتراض نمایندگان به رفتار شورای نگهبان جنبه شخصی ندارد و اینطور نیست که نمایندگان صرفا بخاطر اینکه رد صلاحیت شده اند اعتراض می کنند.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکثر نمایندگان نگران آینده انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و کاهش سرمایه اجتماعی کشورند.
وی ادامه داد: در ضمن بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مشاهده شد اصولگرا و اصلاح طلب، ردصلاحیت شده یا نشده تلاش کردند موضوع یادشده را به سرانجام برسانند؛ بنابراین شورای نگهبان باید در رفتارش تجدید نظر کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در این دوره عامل جدیدی مبنی بر ارزیابی اظهارنظر مشاهده شد که در قانون اساسی چنین موضوعی نیست.
مطهری گفت: واقعیت مجلس این است که هر فردی سخن خودش را می گوید و فردا پاسخش را دریافت می کند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیال نکنید مجلس یازدهم، مجلس مطیعی باشد؛ زیرا در بین آنها افراد حر و آزاده ای خواهند بود و با وجدان و فطرت انسانی به خیلی از رفتارها اعتراض خواهند کرد.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی افراد عنوان می کنند مجلس گاهی کارآمد نیست، اظهار کرد: باید اظهار کرد مجلس دهم ضعیف تر از مجلس های نهم و دهم نبوده است؛ اگر هم مجلس به طور کلی کارآمدی اش ضعیف شده نباید نقش عوامل خارج از قوه مقننه را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: در اوایل مجلس استسفاریه ای مطرح شد در مورد ردصلاحیت بعد از رای مردم در خصوص منتخب مردم اصفهان، که بر اساس آن شورای نگهبان حق ندارد بعد از تایید صلاحیت اولیه و رای مردم، فردی را ردصلاحیت کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفته و هنوز پاسخی داده نشده است؛ بعد از پیگیری ها عنوان شد بیش از یک سال گذشته و رای شورای نگهبان حاکم است. مگر می شود آیین نامه مجمع بر خلاف عدالت باشد و این موضوع در حالی است که مصوبه مجلس چه می شود؛ چنین مسائلی است که مجلس را تضعیف می کند.
مطهری گفت: هم اکنون مسئله منتخب مردم تفرش مطرح است که باید این موضوع در بررسی اعتبارنامه ها عنوان شود و اگر قرار است حذف شود، مجلس باید آن را حذف کند نه اینکه شورای نگهبان رأساً خودش اقدام کند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل دیگر اثرگذار خارجی در راستای ناکارآمد کردن مجلس، تصریح کرد: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از عواملی است که دست مجلس را بست‌.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئله انطباق مصوبه های مجلس با سیاست های کلی نظام مسئله دیگری است که تهدیدی برای مجلس است؛ واقعا چه معنایی می دهد نهادی به غیر از شورای نگهبان مصوبه مجلس را بررسی کند که این موضوع خلاف قانون اساسی است.
وی ادامه داد: تشخیص انطباق با سیاست های کلی با خود مجلس شورای اسلامی است و وقتی نمایندگان رای دادند، حق بررسی وجود ندارد و اما مشاهده می شود با استناد به یک سیاست، مصوبات مجلس را در مجمع نگه می دارند؛ به عنوان مثال در مسئله پالرمو این موضوع دیده شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مسئله استیضاح ها و مصلحت سنجی ها که هیات رییسه گاهی انجام داده و تاثیرپذیری از بیرون مجلس از جمله این موارد است.
مطهری گفت: مسئله استیضاح وزیر کشور در آذرماه مطرح شد . وزیر کشور مقصر حوادث آبان بود.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا لحظه آخر بسیار محکم ایستادیم و استیضاح از حدنصاب نیفتاد. از آقای لاریجانی انتقاد می کنم، البته ایشان داماد ما هستند اما باید انتقاد کنم که ایشان اجازه نداد این کار انجام شود.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استیضاح حق مجلس بود اما در نهایت گفته شد الان شرایط مناسب نیست و بعد از انتخابات این موضوع مطرح شود که موافقت کردیم اما الان هم دیر نیست و می توان هفته آینده آن را عنوان کرد.
وی افزود: با توجه به مباحث مطرح شده، برخی می گویند مجلس ناکارآمد است در حالی که اجازه نمی دهند کاری کنیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مجلس یازدهم باید برخی مسائل را در اولویت کاری خودش قرار دهد، ادامه داد: مسئله انطابق مصوبات مجلس با سیاست های کلی باید حل شود.
مطهری گفت: نمایندگان مجلس یازدهم باید به مسئله آزادی بیان اهمیت دهند زیرا نماینده کل ملت ایران هستند نه نماینده نظام؛ اگر اختلافی بین حق نظام و حق مردم ایجاد شد، این افراد باید بررسی کنند و نسبت به حقوق مردم بی تفاوت نباشند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه آمریکا، اسرائیل و عربستان از برجام نیمه جان می ترسند. این در حالیست که باید از سوی کشورمان موضع قاطعی اتخاذ شود. به نظر می رسد خروج کامل از برجام و ان.پی.تی می تواند جواب روشنی باشد.
کد مطلب: 128757
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *