۰
چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۹

مطهری: لاریجانی داماد خوبی است

«علی مطهری» در گفت‌ وگوی نوروزی با ایرنا گفت: روابط من با علی لاریجانی از زمانی که داماد ما شد صمیمانه است. اگر چه اختلاف نظرهایی داریم ولی با صمیمیت حرفهای خود را می زنیم.
«علی مطهری» در گفت‌ وگوی نوروزی با ایرنا گفت: روابط من با علی لاریجانی از زمانی که داماد ما شد صمیمانه است. اگر چه اختلاف نظرهایی داریم ولی با صمیمیت حرفهای خود را می زنیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی مطهری را بیشتر مردم ایران می شناسند، چهره ای که به صراحت لهجه در موضع گیری هایش معروف است.اصولگرای اصلاح طلبی – به گفته خودش – در حوزه فرهنگ با اصولگرایان و در موضوع حقوق شهروندی و آزادی بیان با اصلاح طلبان هم نواست و اتفاقا همین باعث شده سیاسیون دو طرف برخی مواقع از وی گلایه کنند.
نوروز بهانه ای شد تا با نماینده مردم تهران در مجلس کمی متفاوت تر به گفت وگو بنشینیم؛ از وی که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است درباره مراسم عید نوروز، خرید و سفر در این ایام سوال کردیم. مطهری معتقد است نوروز بهترین انتخاب از نظر اعتدال، سرسبزی و طراوت است با این حال به اعتقاد وی تعطیلات زیاد نوروز آفتی است که باید برای آن فکری شود و نهایتا یک هفته برای تعطیلات کافی است. نایب رئیس مجلس از سابقه آشنایی و روابط خانوادگی خود با رئیس مجلس می گوید و اینکه با وجود اختلاف نظرهایی که میان آنها وجود دارد روابط صمیمانه ای باهم دارند.
از مطهری درباره طرحی که نمایندگان برای ممنوعیت نامزدی کسانی که بیش سه دوره نماینده مجلس بوده اند در انتخابات مجلس سوال کردیم و مباحثی که سال گذشته درباره لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی( FATF ) میان نهادهای تصمیم گیر وجود دارد. نایب رئیس مجلس اعتقاد دارد بعد از این که چیزی در مجلس مصوب شد مجمع حق بررسی آن را ندارد و اگر بخواهد این کار را بکند می شود شورای نگهبان دوم. گفت وگوی خبرنگاران سیاسی ایرنا را با نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می خوانید.

** ایرنا: به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی دیدگاه خود را در مورد عید نوروز بگویید؟
مطهری: ابتدا سال نو را به همه هم میهنان عزیز و ایرانیان در داخل و خارج کشور تبریک عرض می کنم و امیدوارم که سالی پر از موفقیت داشته باشند. عید نوروز انتخاب بسیار مناسبی بوده که ایرانیان قدیم داشتند؛ یعنی بهترین ایام سال را از نظر اعتدال، سرسبزی و طراوت انتخاب کردند که در این ایام به دید و بازدید بروند و سیر و سیاحت داشته باشند. توجه به طبیعت، خانواده، مردم و دیگران که باعث افزایش محبت بین مردم می‌شود، اسلام هم با این رسم مخالفتی نکرد. البته ممکن است در بعضی قسمت ها توام با خرافات شده باشد اما اصل نوروز امر درست و مبارکی است.

** ایرنا: نوروز دوران کودکی شما با نوروز سال 98 چه تفاوت هایی دارد؟
مطهری: آن موقع ما بیشتر به دنبال عیدی گرفتن، بازی و سرگرمی بودیم اما امروز بیشتر به فکر عیدی دادن هستیم و این که چگونه هزینه آن را تامین کنیم. گذشته از این موضوع در حال حاضر به دنبال تنظیم روابط خانوادگی هستیم؛ در دوران کودکی انسان مسئولیتی ندارد اما در دوران بزرگسالی باید هوای خانواده، فرزندان و احیانا نوه ها را داشته باشد (با لبخند)، در دوره کودکی انسان خیال راحتی دارد، در بزرگسالی قاعدتا باید مخارج زندگی را تامین کند، نگرانی‌هایی وجود دارد، مخصوصاً نوروز ما هم بسیار طولانی است. از چند روز مانده به سال نو تا 13 فروردین و بعد هم گاهی تا چهار الی پنج روز بعد از آن، تقریباً 25 روزی کشور تعطیل یا نیمه تعطیل است که البته این خود آفتی است و باید فکری برای آن شود.
به یاد دارم رهبر انقلاب درباره تعطیلات طولانی نوروز فرمودند که باید فکری برای آن بشود. خانواده‌ها هم تا حدی می توانند چند روزی سفر کنند، پرکردن این تعطیلات کار را مشکل کرده است و طبعا خیلی ها در خانه ها باقی می مانند و مشغول تماشای برنامه های تلویزیون می‌شوند، این که تلویزیون هم باید نزدیک به بیست روز برنامه‌های طنز و شاد تهیه کند، واقعا کار سختی است، در بین این برنامه ها ممکن است برنامه‌های سبک پیدا شود. شخصا معتقدم باید تعطیلات ما کوتاه شود. شاید یک هفته کافی باشد.

** ایرنا: قصد دارید درعید نوروز به کجا سفر کنید؟
مطهری: مقید هستم که حتما سفری داشته باشیم، مخصوصا به خاطر خانواده. حالا خودم شاید بَدم نیاید که حتی تهران باشم و در منزل کارهای عقب مانده، چه مربوط به مجلس، چه مربوط به دانشگاه و چه پیگیری کارهای علمی را انجام دهم، اما باید حق خانواده و بچه ها را بجا آوریم.

** ایرنا: سال گذشته به کجا سفر کردید؟
مطهری: سال گذشته اول سفری به شمال رفتیم. یکی از دوستان در رامسر ویلایی داشت که آن را در اختیار ما گذاشت، الحمدالله هزینه اجاره هم نداشت، بعد سه چهار روزی تهران بودیم و بعد از آن با قطار به بندرعباس رفتیم، بعد از یکی دو روز به قشم رفتیم و سپس با هواپیما بازگشتیم.

** ایرنا: برای عید نوروز خرید کرده اید؟
مطهری: من خرید نوروزی نرفتم، خیلی هم مقید نیستم حتما خرید بکنم.

** ایرنا: معمولا خانواده برای شما خرید می کنند یا خودتان این کار را انجام می دهید؟
مطهری: من خیلی کم خرید می کنم. تا دیگران فشار نیاورند، خیلی دنبال خرید نیستم. ممکن است یک کت شلواری را پنج یا شش سال بپوشم تا این که در نهایت اعتراض می شود و می گویند چه خبر است، دیگر کافی است و بروید عوض کنید. کفش را هم آن قدر می پوشم تا پاره شود، یعنی خیلی مقید نیستم که سریع عوض کنم. اما خانواده بالاخره خودشان برای خرید اقدام می کنند.

**ایرنا: معمولا اولین تماس یا اولین پیامک نوروزی شما به چه کسی است؟
مطهری: آنچنان مقید نیستم که خودم پیامک بدهم، ابتدا به اقوام نزدیک مانند مادر، برادر و خواهرها پیامک می دهم.

** ایرنا: اولین شخصی که شما در عید نوروز به دیدار وی می روید چه کسی است؟
مطهری: دیدار هم طبیعتاً اول مادر است و سپس برادر بزرگتر - البته خواهر بزرگتر ما مشهد حضور دارند – و بعد خود من بزرگتر هستم، معمولا بزرگی و کوچکی را رعایت می‌کنیم و به دیدن هم می‌رویم، بازدید پس می‌دهیم و از این قبیل. اینکه پیام تبریک برای غیراقوام بفرستم، این طور نیست ولی مقید هستم پاسخ تبریک ها را حتما بدهم.

**ایرنا: معمولاً چه اشخاصی در لحظات اولیه سال نو به شما پیامک می دهند؟ مقاماتی که بیشتر مردم می شناسند یا شما با ایشان ارتباط دارید.
مطهری: برخی از سیاسیون و همکاران دانشگاهی و برخی مقامات.

**ایرنا: می توانید نام ببرید؟
مطهری: همه را یادم نیست، بسیاری از نمایندگان مجلس هم پیام تبریک می دهند و من جواب می دهم اما ابتدا به ساکن خودم کمتر اقدام می کنم، شاید یک مقدار تنبلی می کنم (با خنده).

** ایرنا: آیا دوست صمیمی بین نمایندگان دارید، فردی که با او صمیمی بوده و با او راحت باشید؟
مطهری: با اکثر نمایندگان صمیمی هستم.

** ایرنا: مثلاً شخص خاصی باشد که ارتباط نزدیک داشته باشید و یا حتی ارتباط خانوادگی داشته باشید، عید به دیدنشان بروید یا این که به دیدن شما بیایند؟
مطهری: ارتباط خانوادگی به آن شکل نداریم، البته خانم ما با برخی از خانم های نماینده و همسران آقایان نماینده ارتباطاتی دارند، گاهی جلسات و مهمانی‌هایی دارند. این که خود من با برخی نمایندگان رفت و آمد خانوادگی داشته باشیم، بسیار کم است ولی با هر سه فراکسیون مرتبط بوده و صمیمی هستم.

** ایرنا: در نوروز کدام برنامه های تلویزیونی برای شما جذابیت بیشتری دارد؟
مطهری: همین سریال هایی که جنبه خانوادگی دارد، برخی از این ها را دنبال می کنم، سریال هایی که جنبه خانوادگی دارد بیشتر مورد توجه مردم واقع می شود زیرا مسائل مبتلابه مردم را دنبال می‌کند، چیزهایی که واقعا بین مردم وجود دارد و خیلی از آنها واقعا آموزه هایی هم دارد، ضمن این که طنز هم هست.

** ایرنا: در سال 98 چه آرزویی برای مردم ایران دارید؟
مطهری: آرزو می کنم که سال 98 برای مردم سال خروج از مشکلات فعلی باشد و انشاالله مردم با تحمل و مقاومتی که خواهند داشت، آقای ترامپ را پشیمان کرده و مجبور به تغییر روش کنند و نشان دهند که ایران با این فشارها دست از مواضع خود برنمی دارد و حتی باعث نفوذ بیشتر ایران در دنیا و منطقه شود در نتیجه آنها مجبور شوند که به سمت سازش با ایران حرکت کنند و انشالله وضع اقتصادی مردم هم بهتر شود.

** ایرنا: با توجه به نسبت فامیلی با آقای لاریجانی، رفت و آمد خانوادگی شما با ایشان در ایام عید و غیرعید چگونه است؟
مطهری: بیشتر رفت و آمد و دیدارهای ما در فامیل انجام می شود، مخصوصا در جلساتی که به ملاقات مادر مربوط است، یعنی در مناسبت‌های خاص مانند روز زن یا در اعیاد مذهبی یا عید نوروز، معمولا همه در منزل مادر همدیگر را ملاقات می کنیم. در واقع محور منزل مادر است و در طول سال هم گاهی مهمانی هایی هست، یا ایشان بقیه را دعوت می‌کنند یا ما دیگران را دعوت می‌کنیم، در این مهمانی ها ملاقات‌هایی صورت می گیرد، البته به ندرت به خاطر مسائل کاری ملاقاتی انجام شود.

** ایرنا: روابط صمیمانه ای با آقای لاریجانی دارید؟
مطهری: بله، روابط ما از قدیم صمیمانه بوده، از قبل از انقلاب، یعنی از زمانی که ایشان داماد ما شد، چون ما اختلاف سنی کمی با هم داریم، فکر می کنم ایشان هشت ماه از من بزرگتر هستند، در آن دوران ما هر دو دانشجو بودیم، هردو هم رشته فنی می‌خواندیم. موقعی که دوره جدید نهضت اسلامی در سال 56 آغاز شد، در حرکت ها و تظاهرات هایی که در تهران انجام می شد ،و بیشتر هم دانشجوها حضور داشتند، شرکت داشتیم.
اولین حرکت هم در نیمه شعبان بود، همان نیمه شعبانی که امام دستور داده بودند چراغانی انجام نشود. قرار بود شب نیمه شعبان در همین تقاطع خیابان طالقانی و خیابان ولیعصر - الان تبدیل به یک مرکز تجاری شده است - مراسمی برگزار شود و شهید مطهری و آقای بازرگان در آن مراسم سخنرانی کنند که پلیس مانع شد و در آنجا مردم شروع به تظاهرات کردند و همین طور ما از پایین خیابان ولیعصر می‌رفتیم بالا و از بالا به سمت پایین حرکت می کردیم، آن موقع هم فقط نیروهای گارد شهربانی بودند و هنوز ارتش وارد نشده بود، ما می دویدیم و پلیس هم دنبال ما می کرد، نفس نفس می زدیم، گاهی گاز اشک آور می‌ انداختند، در این زمان‌ها گاهی باهم بودیم.

** ایرنا: یعنی شما باعث معرفی دکتر لاریجانی به خانواده شدید؟
مطهری: خیر، دوستی ما بعد از ارتباط فامیلی بود، باعث آن شناختی بود که هر دو خانواده داشتند، پدر ایشان - می دانید که مرحوم میرزا هاشم آملی مرجع تقلید بودند - و پدر ما ارتباطاتی داشتند. شهید مطهری دو سه روز آخر هفته را به قم می رفتند، درس هایی داشتند و به دیدن مراجع مخصوصاً مراجع سه گانه - مرحوم آیت الله گلپایگانی، آیت الله شریعتمداری و آیت الله نجفی مرعشی - می‌رفتند و گاهی هم به دیدن مرحوم آیت الله آملی می رفتند که این افراد گاهی اعلامیه هایی با سه امضا و یا چهار امضا می دادند، شناخت هم داشتند، ظاهرا در همین ملاقات ها پیشنهادی شده بود که به هر حال انجام شد.

** ایرنا: آقای لاریجانی داماد خوبی هستند؟
بله ایشان داماد خوبی هستند و اخلاق بسیار خوبی دارند.

** ایرنا: ممکن است اختلاف نظرهای شما و ایشان به داخل خانواده هم کشیده شده باشد؟
مطهری: بله، خیلی جاها اختلاف نظرهایی وجود داشته است، بحث می‌کنیم، گاهی در قالب مزاح و شوخی. هیچ مشکلی نیست، با صمیمیت حرف های خود را می زنیم.

** ایرنا: در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به چه کسی رای دادید؟
مطهری: به آقای روحانی رای دادم.

** ایرنا: فکر می کنید در دوره بعدی ریاست جمهوری چه اشخاصی نامزد شوند؟
مطهری: در حال حاضر خیلی روشن نیست چه کسانی نامزد می‌شوند.

** ایرنا: خود شما علاقه دارید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوید؟
مطهری: قطعاً افرادی صالح تر از من هستند ولی بستگی به شرایط دارد.

** ایرنا: یعنی ممکن است نامزد ریاست جمهوری شوید؟
مطهری: (با لبخند) ببینید بستگی به شرایط دارد؛ من خودم روزی فکر نمی کردم که وارد مجلس شوم چون تصورم این بود با طبع من سازگار نیست. گاهی مذاکرات مجلس را از رادیو گوش می کردم، با خودم می گفتم این افراد چه حوصله ای دارند، اینجا می‌نشینند و این بحث ها را می کنند که مثلا تبصره دو ماده چند فلان قانون چنین می گوید و بحث و گفت و گو و جدل و این ها.

** ایرنا: با توجه به مصوبه ممنوعیت سه دوره نمایندگی مجلس آیا احتمال دارد آقای لاریجانی که دیگر نمی توانند نماینده شوند، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؟ اگر این اتفاق بیفتد شما از ایشان حمایت می کنید؟
مطهری: برای این اظهارنظرها خیلی زود است اما احتمال اینکه ایشان بیاید،وجود دارد، ولی من راجع به این موضوع هیچ صحبت خاصی با ایشان نکردم.

** ایرنا: آیا فکر می کنید شورای نگهبان مصوبه مجلس برای ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی را تایید می کند و اگر تایید شود برنامه بعدی شما چه خواهد بود؟
مطهری: احتمال تایید آن وجود دارد. البته من خودم فکر می کنم می تواند مخالف قانون اساسی نباشد زیرا قانون اساسی می‌گوید شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را قانون تعیین می کند، این هم می‌تواند یکی از شرایط انتخاب شوندگان باشد. بعضی هم می‌گویند ممکن است شورای نگهبان از این نظر که حق انتخاب مردم را محدود می کند( با این مصوبه) مخالفت کند. اگر هم تایید بشود من برای شخص خودم راضی هستم، یعنی خوشحال شدم که یک چنین پیشنهادی شد و رای آورد. برای این که دفعه پیش هم من مایل نبودم شرکت کنم اما خیلی ها پیش ما آمدند و گفتند که بخشی از مردم انتظار دارند که شما بیایید و اگر نیایید در واقع بی احترامی و بی اعتنایی به نظر مردم است و باید حتما حضور پیدا کنید و ما باز آمدیم اما این دفعه دلیلی داریم که دیگر نمی توانیم بیاییم.

** ایرنا: در آن صورت قرار است کجا فعالیت کنید؟ در دانشگاه یا حوزه سیاست؟
مطهری: به کار دانشگاه باید بیشتر برسم، همین طور کارهای انتشاراتی که دارم.علاوه بر این در حوزه آثار پدر هنوز بعضی کارها باقی مانده که باید انجام دهم، به سراغ این نوع کارها می‌روم.

** ایرنا: با توجه به مواضع شما در حوزه حجاب، نظرتان درباره حضور زنان در ورزشگاه ها چیست؟
مطهری: من قبلا نظر خود را گفته ام، اولاً بستگی به نوع ورزش دارد، طبیعی است که مثلا برای شنا و یا کُشتی به خاطر نوع لباسی که ورزشکاران دارند مناسب نیست. اما برای ورزشی مانند فوتبال که تقریباً بدن بازیکنان پوشیده است مشروط به اینکه جای اختصاصی داشته باشند و درهای ورود و خروج آنها جداگانه باشد، ایمن باشد و سرویس‌های بهداشتی آنها جدا باشد و امکانات در اختیار آنها بگذارند، به نظرم اشکالی ندارد.

**ایرنا: آخرین فیلمی که دیده اید چه فیلمی بود؟
مطهری: در همین دهه فجر چهار فیلم را دیدم، شاید به نظرم آخرین آن فیلم متری شش و نیم بود.یکی هم فیلم زهرمار بود (با خنده) دوتای دیگر هم بود که نام آن ها یادم رفته اما احساس کردم هر چهار فیلم در مجموع خوب بودند، یعنی فیلم های بی محتوایی نبود، آموزنده بود.

**ایرنا: وضعیت سینمای کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
مطهری: من همه فیلم ها را نمی بینم، البته دوست دارم همه آنها را ببینم، حتی در کمیسیون‌ فرهنگی هم اصرار دارم که این کمیسیون به اقتضای مسئولیتی که دارد همه فیلم هایی که قرار است نمایش داده شود را ببیند. البته نمی‌خواهیم در کار اجرایی دخالت کنیم که حتما بگوییم اکران شود یا نشود. ولی معتقد هستم که اعضای کمیسیون فرهنگی حتما باید در جریان فیلم ها باشند. گاهی موفق می شویم این فیلم ها را قبل از نمایش ببینیم، گاهی هم موفق نمی شویم. این فیلم هایی که در دهه فجر امسال نمایش داده شد به نظرم نسبت به سال گذشته کیفیت بالاتری داشت.

**ایرنا: اگر قرار باشد علی مطهری در جریان اخبار قرار بگیرد از بین صدا و سیما، فضای مجازی یا رسانه های مکتوب، کدام یک را انتخاب می کند؟
مطهری: من هم صدا و سیما را می بینم، هم روزنامه ها را مطالعه می کنم و هم فضای مجازی را در حد امکان می خوانم.

** ایرنا: خودتان را در کدام یک از طیف های سیاسی کشور تعریف می کنید؛ اصلاح طلب، اصولگرا یا....؟
مطهری: من در هیچ کدام از آن ها قرار نمی‌گیرم، مواضع من به گونه ای است که در مواردی مطابق نظر اصولگراهاست و در مواردی مطابق نظر اصلاح‌طلبان. مثلا در حوزه فرهنگ و این گونه موارد به اصولگراها نزدیکترم اما در حوزه حقوق ملت و شهروندی، آزادی بیان به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر هستم. حرف‌هایی می‌زنم که اصولگراها خوشحال می‌شوند، تقدیر می کنند و از آن طرف اصلاح‌طلبان ناراحت می‌شوند و گاهی هم برعکس می‌شود. خلاصه شاید در هیچ کدام از این دو گروه مصطلح قرار نگیرم اما از لحاظ لغوی در واقع من یک اصولگرای اصلاح طلب هستم و معتقدم هر کسی باید هر دو صفت را داشته باشد.

** ایرنا: اگر شهید مطهری در قید حیات بودند، اصولگرای اصلاح طلب بودن شما را می پذیرفتند.
مطهری: مواضع من بیشتر ناشی از همان تفکر پدر است.

** ایرنا: یعنی ایشان هم تفکراتشان اینگونه بود؟
مطهری: بله، خیلی از حرف های من حرف هایی است که ایشان گفته اند و تاکید داشتند، چون من خودم هم در واقع تدوین کننده و تنظیم کننده آثار باقیمانده از ایشان بودم و تسلط نسبی بر آثار شهید مطهری دارم و اکثر حرف‌های من، حرف‌های ایشان است.حالا نمی‌توانیم غیب گویی کنیم ولی قاعدتاً باید تایید می‌کردند.

** ایرنا: در مورد مادرتان نظرتان را بگویید و اینکه روز مادر برای ایشان و همسرتان چه هدیه ای تهیه کردید؟
مطهری: مادر ما البته یک زن فرهیخته هستند، ایشان در دوره قدیم و حدود 50 سال پیش دیپلم گرفتند. آن موقع دیپلم خیلی اهمیت داشت. ایشان اهل شعر هم هستند، یعنی شعر می‌گویند، اشعار پرمحتوایی هم دارند و بنا است که اشعارشان چاپ شود. حتی در دیداری که با مقام رهبری داشتیم ایشان حال مادر را پرسیدند، وقتی صحبت کشید به اینجا، گفتیم که ایشان شعر هم می‌گوید، رهبر انقلاب تعجب کردند، گفتند من نمی دانستم و برای ایشان بسیار جالب بود.
ایشان زن بسیار عاقل و فهمیده ای هستند و نقش اساسی در توفیقات شهید مطهری داشتند. اگر فداکاری های ایشان نبود شهید مطهری نمی توانست در یک عمر تقریباً 60 ساله که عمر بلندی نیست این همه آثار از خود بر جای بگذارد.می دانید که ما هفت فرزند بودیم و هستیم. بالاخره اداره این منزل کار سختی است، خیلی از کارها را ایشان انجام می‌دادند و فداکاری می‌کردند و همراهی که با شهید مطهری داشتند، در سختی ها و در دوره‌ای که ایشان در 15 خرداد بازداشت شدند و مدتی در زندان بودند و موارد دیگر، موثر بود. کسانی که ایشان را می‌شناسند، جایگاه بلندی برای ایشان قائل هستند و بناست سال آینده به مناسبت صدمین سال تولد شهید مطهری که مصادف با 13 بهمن است و یا به مناسبت چهلمین سالروز شهادت شهید مطهری برنامه بزرگداشتی هم برای همسر ایشان برگزار شود.

** ایرنا: هدایا را بالاخره نگفتید؟
مطهری: هدایا ممکن است مستور باشد و بخواهم هدیه ای که به مادر و به همسر دادم را پنهان کنم.البته من چیز پنهانی ندارم، اما بالاخره هدایایی دادم.

** ایرنا: در مورد دیدارهایی که با رهبر معظم انقلاب داشتید، صحبت کردید. ارتباط شما با ایشان چگونه است؟
مطهری: ما دیدار زیادی نداریم. البته قبلا، مثلا تا حدود 15 سال پیش، معمولا در سالگرد شهادت شهید مطهری کل خانواده خدمت ایشان می رفتیم اما مدتی است که این دیدارها برقرار نیست. شاید امروز به خاطر مشکلات کشور ایشان وقت کمتری دارند و مدتی است ملاقات های منظم به آن صورت را نداریم ولی در همین دیدارهایی که سالانه یک بار ایشان با نمایندگان مجلس دارند، قبل آن دیدارها چند دقیقه ای، رئیس مجلس و نواب رئیس ملاقاتی با ایشان داریم، صحبت هایی می شود اما این که بگوییم هر چند ماه یک بار ملاقاتی هست، خیر، البته ما خیلی دنبال آن نبودیم، شاید کوتاهی از من هم بوده، اما به هر حال ملاقات زیادی نداریم. اما خود ایشان ما را از سنین نوجوانی می‌شناسند، یعنی از سنین 14 یا 15 سالگی که ایشان برای دیدن شهید مطهری منزل ما می‌آمدند یا ما می‌رفتیم مشهد.

** ایرنا: خاطره ای از آن دوران به یاد دارید؟
مطهری: یادم است که مرحوم آقای فلسفی به فریمان آمده بودند، پدر دکتر شریعتی بود و مقام رهبری هم از مشهد آمده بودند که عکس های آن هم هست. از همان دوران ایشان ما را می‌شناسند. حتی در انتخابات مجلس نهم که هیات اجرایی من را رد صلاحیت کرده بود، من شنیدم که ایشان اعتراض کرده بودند که به چه دلیل رد صلاحیت کرده اید، رهبری گفته بودند، ایشان آدم حُرّی است و حرف های خود را می زند. گفته بودند ایشان مانند پدرش حرف های خود را می زند. چرا رد کردید. به هر حال ایشان شناخت کافی از ما دارند. بر خلاف نظر آنهایی که بنده را ضد ولایت فقیه می‌دانند اما فکر می‌کنم خود ایشان ما را بدرستی می‌شناسند و افکار من را می دانند.

**ایرنا: شما قبلا نظر خود را در مورد لوایح مربوط به توصیه های گروه ویژه اقدام مالی( FATF ) بیان کردید.بررسی لایحه پالرمو (الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی) پس از چهار جلسه بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سال جدید موکول شد و قرار است همزمان با بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT ) بررسی شود.در این خصوص نظر خود را بگویید.
مطهری: البته تاملی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در این موضوع دارند قابل تقدیر است، چون مسئله مهم است و نمی توانیم به آن ها ایراد بگیریم که چرا طولانی می شود، مخصوصاً اینکه ما فعلا برای پیوستن به FATF و برای تصویب این دو لایحه، چهار ماه مهلت داریم. اما - قطع نظر از اعضای مجمع- به طور کلی عرض می کنم که مخالفت‌هایی که در سطح کشور با این لوایح انجام می شود دو گونه است؛ بخشی از آنها واقعا از سر دلسوزی است، یعنی فکر می‌کنند اگر ما به FATF ملحق شویم دست و بال ما در جاهایی بسته خواهد شد و اطلاعات ما در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، مثلا کمک ها برای گروه‌های انقلابی و مبارزانی مانند حزب الله و حماس می شود با مشکل مواجه می شود.
بعضی هم واقعا در شفاف نبودن نظام بانکی منافعی دارند و دوست دارند که وضعیت همین طور باقی بماند. تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن به گروه ویژه مالی باعث شفافیت مالی در داخل کشور می شود. این ها مواردی است که ما به آن نیاز داریم. علاوه بر این با پذیرش FATF و این لوایح یک نوع هماهنگی با نظام بانکی بین‌المللی ایجاد می شود، مراودات و مبادلات بانکی ما راحت تر و بهتر انجام می‌شود، تاجر ما که یک کالایی را صادر کرده است پول خود را راحت‌تر می‌تواند دریافت کند و تسهیلاتی در اقتصاد کشور ایجاد می شود. نگرانی هایی که وجود دارد به نظر من خیلی به جا نیست.
در حال حاضر تقریبا همه کشورهای دنیا به غیر از ایران، کره شمالی و شاید سومالی به آن پیوسته اند. آن نگرانی ها خیلی قابل توجه نیست، برای کمک های به مبارزان مسلمان هم بالاخره راه های دیگری وجود دارد و تازه راه خروج از این گروه ویژه مالی هم وجود دارد و هر وقت بخواهیم می توانیم از آن خارج شویم. خیلی از کشورها عضو شدند و حق تحفظ برای خود قائل شدند، شرایطی گذاشتند و قبول نکردند گروه‌هایی که با اشغالگری یا با نژادپرستی مبارزه می‌کنند را تروریست بنامند، مانند کشور مصر و خیلی کشورهای اسلامی. حتی خود لبنان که حزب الله بخشی از دولت این کشور را در اختیار دارد، عضو FATF است.
مقایسه FATF با برجام هم درست نیست، برجام توافقی بین ایران وشش کشور قدرتمند دنیا بود. اما FATF زیرمجموعه سازمان ملل و مربوط به کل دنیا است، مخصوص ایران نیست که بگوییم می‌خواهند دست و بال ایران را ببندند. اگر قرار است ما اینجا ملحق نشویم از سازمان ملل هم بیاییم بیرون. بنای ما بر این نیست که با دنیا بجنگیم و با همه دنیا قطع رابطه کنیم، ما فقط با اسرائیل رابطه نداریم، با آمریکا هم خودشان قطع رابطه کردند ودست ما نبود . به خاطر اشغال سفارت آمریکا که به نظر من اقدام غلطی بود، حداکثر دو یا سه روز ( درست بود) اما 444 روز بیایند اشغال بکنند کار غلطی بود و واقعا آسیب‌های جدی هم به کشور زد. بخشی از تحریم‌های ما مربوط به همین موضوع است که واقعا ضرورتی نداشت. حالا آن گذشته است و کاری به آن نداریم اما مقایسه FATF با برجام هم کار درستی نیست و به نظر من منافع الحاق به آن خیلی بیشتر از مضار آن است.

** ایرنا: در آخرین نشستی که آقای محسن رضایی با خبرنگاران داشت اعلام کرد که در یک سال اخیر اقدامات مشکوکی علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت و گفت برخی اعلام کرده اند که شورای نگهبان دومی ایجاد شده است، با توجه به این که این موضوع را اولین بار شما مطرح کردید، در این خصوص نظرتان چیست؟
مطهری: من همچنان معتقدم روشی که مجمع، مخصوصا هیات عالی نظارت در پیش گرفت خلاف قانون اساسی بود و واقعا مجمع خود را به جای یک شورای نگهبان قرار داده بود، اینکه مصوبات مجلس باید با سیاست‌های کلی منطبق شود ، این حرف درستی است. مجلس هم متعهد است این کار را انجام دهد اما این راه دارد، راه آن هم این است که اگر هیات عالی مغایرت‌هایی بین طرح یا لایحه ای که در مجلس در حال بررسی است و به کمیسیون مربوطه رفته، را می بیند، نظرات خود را اعلام کند و بگوید فلان ماده با این سیاست مغایر است. حتی می تواند نماینده مجمع یا نماینده آن هیات عالی در کمیسیون شرکت کند، حرف های خود را بزند و تلاش کند مصوبه مغایر سیاست ها نباشد اما کسی که تصمیم می‌گیرد نمایندگان هستند. به صحن مجلس می آید و مصوب می‌شود و سپس به شورای نگهبان می‌رود، شورای نگهبان از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی بررسی می‌کند، اگر ایرادی داشته باشد به مجلس اعلام می‌کند، مجلس هم اصلاح می کند و تبدیل به قانون می شود، یا یک جایی هم بر نظرش اصرار می کند و به مجمع می‌رود.

** هر وقت مجمع، مجلس سنا شد آن وقت می تواند مصوبات را اصلاح کند
این که وقتی مجلس چیزی را مصوب کرد باز هیات عالی بنشیند بررسی کند و بگوید این مصوبه مجلس با فلان سیاست مغایر است، بعد آن را به مجلس بفرستد و بگوید باید شما آن را اصلاح کنید - درست کاری که شورای نگهبان در مورد انطباق با شرع و قانون اساسی انجام می‌دهد، آنها در مورد سیاست انجام بدهند و سیاست‌ها را قسمتی از قانون اساسی قرار دهند که مجلس باید آن را اصلاح کند – به نظر من چنین چیزی نیست و این خلاف قانون اساسی است.
بعد از این که چیزی در مجلس مصوب شد مجمع حق بررسی را ندارد و اگر بخواهد این کار را بکند می شود شورای نگهبان دوم. یعنی دوباره آن را می فرستد که اصلاح کنید و اگر ما اصلاح نکنیم باز به مجمع می رود و باز خود مجمع آن را بررسی می کند و حتی خودش آن را تغییر می دهد.
در مواردی در لایحه مبارزه با پولشویی مجمع مصوبه مجلس را تغییر داد، اصلا جمله را عوض کرد. در قانون اساسی ما چنین چیزی نداریم، مگر اینکه مجمع به مجلس سنا تبدیل شود. هر وقت قانون اساسی تغییر کرد و مجمع شد مجلس سنا، آن وقت می تواند این کار را انجام بدهد، اما در حال حاضر چنین کاری را نمی توانند انجام بدهند. بنابراین حرف‌های آقای رضایی حرف های محکم و قابل قبولی نیست.

** نظرتان را درباره عبارت ها و واژه هایی که خدمتتان عرض می کنم بیان کنید

- ایرنا: هیات رئیسه مجلس؟
- مطهری: گاهی مظلوم واقع می شود، می گویند که شما به آیین نامه عمل نمی کنید در حالی که هیات رئیسه در حد مقدور به آئین نامه عمل می‌کند، فرض کنید در آئین نامه اخطار بر مذاکرات مجلس مقدم است، باید اجازه داد بحث شود، مثلا 30 نفر در اخطار ثبت نام کردند، خب باید به همه نوبت بدهیم که همه حرف هایشان را بزنند، یک وقتی می‌بینید یک ساعت وقت مجلس از بین می‌رود، اگر بخواهیم مرّ آئین نامه را عمل کنیم دیگر به تصویب طرح و لوایح نمی‌رسیم. بعد می گویند شما به آئین نامه عمل نکردید، در حالی که هیات رئیسه باید تنظیم کند که کار درست پیش برود، لذا گاهی واقعا مظلوم واقع می شود و گاهی هم دچار خطا می شود.

- ایرنا: فراکسیون امید؟
- مطهری: به نظر من در مجموع فراکسیون موفقی بوده، در کار مجلس موثر بوده است.

- ایرنا:علی لاریجانی؟
- مطهری: سیاستمدار معتدل

- ایرنا: آیت الله آملی لاریجانی؟
- مطهری: رییس قوه انتقاد ناپذیر (با لبخند)

- ایرنا: آیت الله رییسی؟
- مطهری: سید خوش برخورد (با لبخند)

- ایرنا: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی؟
- مطهری: مغز متفکر سیاسی و اقتصادی

- ایرنا: کریمی قدوسی؟
- مطهری: چه بگوییم درباره ایشان (با لبخند) چیزی بگوییم که به ایشان برنخورد؛ دوست کم تدبیر انقلاب

- ایرنا: ظریف؟
- مطهری: نابغه سیاست خارجی

- ایرنا: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی؟
- مطهری: سید خندان

- ایرنا: رسانه؟
- مطهری: رکن چهارم دموکراسی

- ایرنا: مجمع تشخیص مصلحت نظام؟
- مطهری: یادگار امام (ره)

- ایرنا: محسن رضایی؟
- مطهری: فرماندهی که دوست دارد سیاستمدار باشد.

- ایرنا: فراکسیون ولایی؟
- مطهری: دوستان علاقه مند به انقلاب و اسلام اما بخشی از آنها هیجانی و احساسی (با خنده)

- ایرنا: دکتر روحانی؟
- مطهری: سیاستمدار معتدلی که احتیاج به شجاعت بیشتری دارد.

** ایرنا: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟
مطهری: ما در شرایط فعلی باید آن روحیات اوایل انقلاب و دوره نهضت اسلامی را در خود زنده کنیم. بعضی از آن روحیات در حال حاضر کم شده است، آن فداکاری ها، گذشت ها و خلوص نیت ها و اخلاص ها مقداری کم شده است و دلبستگی ها به مال، ثروت، پست و مقام شاید مقداری بیشتر شده. باید ما مقداری به روحیه اول انقلاب برگردیم، آن روحیه و تحولی که امام (ره) در مردم ایجاد کرده بود و مردم احساس می کردند همه چیز خود را باید فدای اسلام کنند، جان و مال و آبروی خود را به راحتی فدا می کردند، باید ما آن روحیه را در خودمان ایجاد کنیم، البته به این معنی نیست که به مسائل مادی و معیشتی مردم بی توجه باشیم اما روحیه ما باید اینگونه باشد، اگر اینگونه شد ان شاء الله به توفیقات بیشتری دست پیدا می کنیم.
کد مطلب: 105181
برچسب ها: لاریجانی مطهری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *