۰
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۷

بورس جهانی در مدار صعود

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان با صعود بسته شدند.
بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان با صعود بسته شدند.
به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، در شرایطی که ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است، مقدمات تولید انبوه داروی رمدسیویر به صورت انبوه در سراسر جهان در حال آغاز است. با این حال تبعات اقتصادی کرونا احتمالا تا مدت ها همراه اقتصاد جهان خواهد بود.
اظهارات اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بیکاری آمریکا به ۲۵ درصد و گزارش بانک " مورگان استنلی" از تداوم وضعیت کنونی تا حداقل سال آینده باعث شده است تا اشتیاق معامله گران به سرمایه گذاری های سنگین کم شود.
تاکنون بیش از چهار میلیون و ۵۴۳ هزار و ۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۰۳ هزار و ۷۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۸۶ هزار و ۹۱۲ نفر، انگلیس با ۳۳ هزار و ۶۱۴ نفر، ایتالیا با ۳۱ هزار و ۳۶۸ نفر،  فرانسه با ۲۷ هزار و ۴۲۵ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۳۲۱ نفر بوده است.  
نرخ بیکاری آمریکا در ماه آوریل همان طور که انتظار می رفت دو رقمی شد و به ۱۴.۷ درصد رسید. در این ماه همچنین آمریکا ۷۳۸ میلیارد دلار کسری بودجه داشته است که این رقم بیشترین کسری بودجه ثبت شده ماهانه در تاریخ معاصر این کشور محسوب می‌شود.  در شرایطی که روند بازگشایی کسب و کارها در آمریکا به تدریج شروع شده است، بالاترین نرخ بیکاری از دهه ۱۹۳۰  می‌تواند دارای پیامدهای زیادی برای رشد اقتصای سه ماهه دوم سال نیز باشد. بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده است نرخ بیکاری آمریکا تا ۲۵ درصد نیز افزایش پیدا کند.  
ریکی اوگاوا، کارشناس سرمایه گذاری در بانک میزوهو گفت: کورسوی امیدی از بازگشت اقتصاد به سطوح قبل از بحران در حال نمایان شدن است اما نباید فراموش کنیم که با یک مسیر طولانی مواجهیم و قرار نیست همه چیز یک شبه تمام شود.  
عامل موثر دیگر بر روند معاملات، تشدید اختلافات چین و آمریکا بود: آمریکا مدعی شده چین حمله سایبری به زیرساخت‌های آزمایشگاهی‌اش انجام داده است. این ادعا پس از آن بیان می شود که تنها کمی پس از آن که در تماس تلفنی رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا با لیو هه، معاون نخست وزیر چین دو طرف سر فراهم کردن فضای مطلوب برای تحقق تعهدات هدف گذاری شده فاز نخست توافق تجاری با یکدیگر به تفاهم رسیدند و چین نیز بخش دیگری از کالاهای وارداتی آمریکا را از اعمال تعرفه معاف کرد، اکنون برخی از سناتورهای آمریکایی در حال تهیه طرحی هستند که به موجب آن و در صورت اثبات قصور چین در شیوع ویروس کرونا، تحریم های گسترده ای علیه این کشور وضع خواهد شد و این خبر بار دیگر موجب نگرانی معامله گران از آغاز یک جنگ تجاری دیگر بین دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.  
تهدید ترامپ به قطع روابط با چین باعث شد تا نشریه گلوبال تایمز چین در مقاله‌ای تند بنویسد ترامپ عقلش را از دست داده است. این نشریه هم چنین ظهور چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی در جهان را مایه نگرانی آمریکا دانسته است.  
از سوی دیگر نیز چین سال گذشته تنها پنج میلیارد دلار در امریکا سرمایه گذاری کرده است که کمترین رقم از زمان رکود بزرگ ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می شود. در سه ماهه نخست امسال نیز چین تنها ۲۰۰ میلیون دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده است.
بیل نورثی، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه ولث بنک منیجمنت گفت: چیزی که در روزهای اخیر با آن مواجهیم یک خوش بینی نسبت به آینده و یک بدبینی نسبت به شیوع مجدد بیماری در صورت بازگشایی زودهنگام اقتصاد است. در واقع در حال حاضر در یک وضعیت بلاتکلیف هستیم که پر از بیم و امید است.   
بورس آمریکا
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۶۲ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۶۲۵.۳۴ واحد بسته شد.
شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۱۵ درصد افزایش تا سطح ۲۸۵۲.۵۰ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افزایش ۰.۹۱ درصدی در سطح ۸۹۴۳.۷۲ واحدی بسته شد.
بورس‌های اروپایی
با تداوم اختلافات بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر روابط آینده دو طرف اکنون انگلیس و آمریکا، کار مذاکرات برای امضای پیمان تجارت آزاد را با یکدیگر آغاز کرده اند. این مذاکرات به سرپرستی رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا و لیز تراس، وزیر تجارت انگلیس با مشارکت ۳۰۰ کارشناس در قالب ۳۰ گروه مذاکره کننده آغاز شده است.
اختلاف بین دو طرف در حالی کماکان حل نشده باقی مانده است که انتخابات پارلمانی اروپا در ماه اکتبر برگزار خواهد شد و این مساله ممکن است اختلافات طرفین را بیشتر کن. یک منبع دیپلماتیک در همین رابطه گفت: تنها چیزی که لندن و بروکسل بر سر آن با هم موافقند این است که بر سر هیچ چیزی با هم موافق نیستند!
اگر لندن و بروکسل تا پایان امسال به توافقی مشخص نرسند، انگلیس بازار واحد اروپایی را نیز ترک خواهد کرد و روابط تجاری دو طرف کانال مانش تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود. دو طرف هم چنین تا ماه ژوئن برای رسیدن به چارچوب کلی فرصت دارند و در صورت منقضی شدن این مهلت می توانند با توافق یکدیگر آن را تمدید کنند.  از سوی دیگر انگلیس مذاکره برای امضای پیمان تجارت آزاد را با نروژ و استرالیا نیز آغاز کرده است.  
از سوی دیگر تحت تاثیر شیوع کرونا و نامعلوم بودن سرانجام روابط انگلیس و اتحادیه اروپا در آینده، رشد اقتصادی انگلیس به کمترین سطح تاریخ خود رسید تا جایی که مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در ماه مارس برای نخستین بار در تاریخ به منفی ۵.۸ درصد رسیده است. رشد سه ماهه نخست امسال نیز منفی و معادل منفی دو درصد اندازه گیری شده است. این رشد منفی در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز به ثبت رسیده است.  
 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۳۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۱۷.۸۶ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۱.۹۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۰ هزار و ۵۳۷.۹۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۱.۰۶ درصدی در سطح ۴۳۱۸.۴۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۴ درصد بالا رفت و به ۶۶۵۵ واحد رسید.
بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۶۲ درصدی تا سطح ۲۰ هزار و ۳۷.۴۷  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۱۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۷۹۷.۴۷ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۳۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۱۲.۸۲  واحد بسته شد.
در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۴۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۴۰۸.۱۸ واحدی به کار خود خاتمه داد.  در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.
نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۵۲ درصد افزایش به ۲۷.۹۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۹۶ درصدی به ازای ۳۱.۷۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.
طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۲۶ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۳۴.۷۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۳.۳۶ درصدی به ازای ۱۶.۶۵ دلار مبادله شد.
کد مطلب: 129417
برچسب ها: بورس بورس جهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *