۰
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۲

نیروی دریایی آمریکا، ایران را رسما تهدید کرد

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه گفته ناوهای این کشور نزدیک شدن شناورهای خارجی به آنها در کمتر از فاصله ۱۰۰ متری را تهدید تلقی خواهند کرد.
نیروی دریایی آمریکا، ایران را رسما تهدید کرد
ارتش آمریکا در بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه گفته ناوهای این کشور نزدیک شدن شناورهای خارجی به آنها در کمتر از فاصله ۱۰۰ متری را تهدید تلقی خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروی دریایی آمریکا بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در بیانیه‌ای از شناورهای خارجی خواسته فاصله ۱۰۰ متری را با ناوهای این کشور رعایت کنند. 
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفته در برابر شناورهایی در خاورمیانه که به شعاع ۱۰۰ متری از ناوهای جنگی آمریکا نزدیک شوند «تدابیر دفاعی قانونی» اتخاذ خواهد کرد. 
رسانه آمریکایی نوشته نیروی دریایی آمریکا این دستورالعمل را پس از رویارویی اخیر ناوهای آمریکا با شناورهای ایرانی در خلیج فارس صادر کرده است. 
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته تدابیر دفاعی ناوهای آمریکایی عموماً دور کردن کشتی از شناور مورد نظر، شلیک منور و در نهایت شلیک اخطار برای منحرف کردن شناور را شامل می‌شوند، اما مشخص کردن فاصله اقدامی تازه از سوی نیروی دریایی آمریکا است. 
 «ربکا رباریش»، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین گفت: «کشتی‌های ما در حال انجام مأموریت‌های عادی در مناطقی از آب‌های بین‌المللی هستند که در قوانین بین‌المللی مجاز شده‌اند و دنبال درگیری نیستند.»
وی در ادامه گفت: «با وجود این، فرماندهان ما حق دفاع از خود را در مواقعی که ضرورت وجود داشته باشد محفوظ می‌دانند.»
خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده گفته این دستورالعمل به معنای تغییر در قوانین قبلی ارتش آمریکا در زمینه درگیری نیست. 
دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 
با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.
ترامپ چند هفته پیش در توئیتر نوشت به نیروی دریایی آمریکا دستور داده قایق‌های ایرانی که «قصد مزاحمت» برای کشتی‌های آمریکا را دارند، هدف قرار دهند.
توئیت ترامپ چند روز بعد از آن منتشر می‌شد که نیروی دریایی آمریکا مدعی شده بود قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناوهای آمریکایی نزدیک شده‌اند.  
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای ادعای ایجاد مزاحمت ۱۱ قایق سپاه در ۲۷ فروردین ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) برای ناوهای آمریکایی در شمال خلیج فارس و عبور نزدیک و بسیار سریع آنها  از مقابل دماغه و انتهای ناوها که درحال عملیات مشترک بودند را «روایتی هالیوودی» خواند. 
در این اطلاعیه، با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از این ماجرا، تاکید شده است: «به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند.»
همچنین «سردار تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز هشدار داد که هر جا آمریکایی‌ها حضور داشته‌اند، ناامنی بوجود آمده و جایی نیست که وجود آمریکا باعث امنیت شده باشد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: «ما بار‌ها به کشور‌های عربی اعلام کرده‌ایم که خلیج فارس دریایی بسته با ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع است و اگر اتفاقی برای ناو‌های سوخت هسته‌ای بیفتد حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال هیچ موجود زنده و آب پاکی در منطقه نخواهیم داشت و برای شما که از آب شیرین کن استفاده می‌کنید، بسیار خطرناک خواهد بود و باید مراقب باشید، در حالی که ایران به علت وسعت، دارای منابع داخلی زیادی است.»
انتهای پیام/ 
کد مطلب: 129725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *