۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۷

تاکید آمانو بر ادامه گفت‌وگوها با ایران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر ضمن تاکید بر تعهد آژانس به گفت‌وگو با ایران مدعی شد که تهران همکاری لازم را با آژانس ندارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس از سازمان ملل گزارش داد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اظهار کرد که گفت‌وگوها میان آژانس و ایران در سال جاری تشدید شده است اما در عین حال «هیچ نتیجه ملموسی تاکنون حاصل نشده است».
وی با تاکید بر اینکه آژانس هم‌چنان به راستی‌آزمایی منحرف نشدن برنامه هسته‌یی ایران از اهداف صلح‌آمیز ادامه می‌دهد، مدعی شد: ایران همکاری لازم را ندارد که ما قادر شویم اطمینان موثقی درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده ارایه دهیم.
وی ادامه داد: بنابراین ما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که همه مواد هسته‌ای در ایران برای اهداف صلح‌آمیز به کار گرفته می‌شود. در عین حال مدیرکل‌آژانس تاکید کرد که آژانس قاطعانه به تشدید گفت‌وگو با ایران متعهد است.
آمانو با بیان اینکه ما به مذاکرات با ایران درباره یک رویکرد ساختاری ادامه خواهیم داد، گفت:امیدواریم بتوانیم بدون تاخیر بیشتر به توافق برسیم.
بنابراین گزارش محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز بار دیگر بر موضع ایران تاکید کرد و گفت که ایران حق توسعه انرژی هسته‌یی برای اهداف صلح‌آمیز را دارد و ادعاهای گزارش آژانس را با ذکر اینکه «معتبر» نیستند و مبتنی بر "گزارشات جعلی" ارایه شده توسط اسراییل (رژیم صهیونیستی) و آمریکا هستند نپذیرفت.
آمانو در گزارش سالانه‌اش به مجمع عمومی افزود که همچنان از برنامه هسته‌ای کره شمالی به طور جدی نگران است و بیانیه‌های کره درباره فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و ساخت یک راکتور آب سبک را بسیار نگران کننده خواند.
پایگاه اینترنتی آنتی‌وار درباره سخنان آمانو نوشت: یوکیا‌ آمانو در سخنانی که تاکید می‌کند متقاعد کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوعی تا چه اندازه غیرممکن است، اصرار کرد که حتی با وجودی که آژانس قادر به راستی‌آزمایی نبود انحراف مواد هسته‌یی ایران از برنامه غیرنظامی مشروع است اما ایران "همکاری لازم را ندارد".
آنتی‌وار افزود: بنابراین در حالی که اورانیوم غنی شده غیرنظامی ایران در هیچ جایی منحرف نشده است و برنامه غنی‌سازی غیرنظامی اساسی آن هیچ‌گونه ابعاد نظامی ندارد، آمانو نمی‌تواند این امکان را منتفی بداند که یک برنامه جداگانه با تجهیزاتی جداگانه و اورانیومی جداگانه وجود ندارد که او از آن مطلع نباشد.
در این گزارش ادعا شده است: بحث اینجاست که حتی با وجودی که صد در صد ثابت شده است که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است نمی‌توان صددرصد ثابت کرد که یک برنامه دوم در جایی که هیچ‌کس اطلاعی از آن ندارد وجود نداشته باشد و بنابراین آمانو می‌گوید ما نمی‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که همه مواد هسته‌یی در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار گرفته می‌شود.
کد مطلب: 12977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *