۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۱

ادعای تازه آمریکا درباره ایران،چین و روسیه

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که برخی از کشورها از جمله چین و روسیه در فضای اینترنتی برای استفاده از ناآرامی‌های اخیر در آمریکا فعال هستند.
ادعای تازه آمریکا درباره ایران،چین و روسیه
مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که برخی از کشورها از جمله چین و روسیه در فضای اینترنتی برای استفاده از ناآرامی‌های اخیر در آمریکا فعال هستند.
به گزارش ایرنا،«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه خبری "ای‌بی‌سی" ادعای «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه تندرو آمریکایی را درباره استفاده برخی از کشورهای خارجی که او از آن‌ها به «دشمنان آمریکا» تعبیر کرد، از ناآرامی‌های اخیر در این کشور، تایید کرد.
اوبراین در پاسخ به پرسش «جرج استفانوپولوس» مجری ای‌بی‌سی درباره اینکه این «دشمنان آمریکا» کدام کشورها هستند، به صورت مبهمی از «زیمبابوه» و چین یاد کرد، اما توضیح نداده که کشور زیمبابوه چه دخالتی در آشوب‌های آمریکا می‌تواند داشته باشد.
وی گفت: مارکو روبیو ۱۰۰ درصد درست می‌گوید که دشمنان خارجی ما از بحران استفاده می‌کنند تا به بی‌نظمی دامن بزنند و به دموکراسی ما آسیب برسانند. ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیافتد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه هم از این وضعیت استفاده می‌کند، ادعا کرد: بله، ممکن است فعالان روس هم در این کار باشند، اما تفاوتی که من شاهد آن بودم این است که دیدم سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره به وزارت خارجه (آمریکا) حمله می‌کرد. لذا این موضوع مستقیما از سوی دولت (چین) می‌آید.
اوبراین بدون اینکه به پرسش مجری درباره نقش «زیمبابوه» پاسخ دهد، افزود: بله، ببینید، ایران هم قطعا در این زمینه فعال بوده است. ما ابزارهای متعددی در اختیار داریم، اما از نزدیک در حال همکاری با متحدانمان هستیم.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که در این هفته با همتایان خود در کشورهای متحد واشنگتن گفت‌وگوی تلفنی داشته و به زودی درباره این موضوعات با آن‌ها دیدار خواهد کرد.
در پی بالا گرفتن درگیری میان پلیس و معترضان خشمگین به قتل «جرج فلوید» فرد سیاهپوست آمریکایی و دیگر سیاهپوستانی که در حبس پلیس این کشور جان باخته اند، گارد ملی آمریکا برای برخورد با این شرایط بسیج و در برخی ایالت ها ممنوعیت رفت و آمد وضع شد.
برخی نیروهای پلیس به این اعتراض ها با خویشتنداری پاسخ دادند، اما سایرین از باتون، گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و تجهیزات دیگر برای متفرق کردن معترضان و در برخی موارد خبرنگاران استفاده کردند.
ویدئویی منتشر شده نشان می دهد که نیروهای پلیس در شهر نیویورک، با خودرو به طرف گروهی از معترضان هجوم می برند.
در فلوریدا نیز افسران پلیس به گاز اشک آور و اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضان متوسل شدند.
پلیس بخش های دیگر آمریکا همچون سیاتل، دنور و لاس وگاس نیز به طرف معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.
«پل بوتلر» استاد حقوق آمریکایی واکنش پلیس آمریکا به وقایع اخیر در این کشور را متفاوت از واکنش به اعتراض های کرونایی در میشیگان دانست و گفت: مردم غیرمسلح که بسیاری شان رنگین پوست هستند، نسبت به رفتار بی رحمانه پلیس اعتراض دارند و با بی رحمی پلیس، نارنجک، گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی روبه رو می شوند.
وی افزود: اما وقتی معترضان مسلح و عمدتا سفیدپوست به مرکز ایالت میشیگان هجوم بردند، پلیس به آنها اجازه عمل داد.
در پی قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، اعتراض های گسترده ای سراسر آمریکا را فراگرفته است.
فلوید هفته گذشته (ششم خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه نهم خرداد ماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.
شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهوری و هشدارهای مقام‌های ایالتی در اعتراض به نژادپرستی و قتل فلوید سیاهپوست، در چند روز اخیر تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.
با آغاز موج جدید اعتراض‌ها در آمریکا، بعضی شهرها قانون منع آمدوشد به اجرا گذاشتند و در برخی مناطق نیز از جمله مینه‌سوتا، جورجیا، اوهایو، کلرادو، یوتا، دنور، کنتاکی و منطقه کلمبیا که شهر واشنگتن مهمترین بخش آن است، درخواست اعزام گارد ملی شد یا این گارد را برای کمک به نیروهای محلی در مقابله با معترضان فعال کردند.
کد مطلب: 130394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *