۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۸

علت شش حریق اخیر در جنگل‌ها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به دخالت عوامل انسانی در آتش‌سوزی جنگل‌ها گفت: حداقل شش مورد آتش‌سوزهای اخیر به دلیل روشن کردن آتش توسط افراد بوده است.
علت شش حریق اخیر در جنگل‌ها
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به دخالت عوامل انسانی در آتش‌سوزی جنگل‌ها گفت: حداقل شش مورد آتش‌سوزهای اخیر به دلیل روشن کردن آتش توسط افراد بوده است.
به گزارش ایسنا مسعود منصور در در جلسه ستاد بحران که به ریاست حسین کلانتری - استاندار کهگیلویه و بویراحمد - و با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بحران استانداری، فرماندار گچساران و حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به تشریح وضعیت جنگل‌ها و اهمیت آن پرداخت و اظهارکرد: گاهی دعواهای محلی سبب می‌شود که به اراضی ملی آسیب جدی وارد شود اما حدود ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به‌صورت سهوی اتفاق می‌افتد.
رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اهمیت منطقه زاگرس به لحاظ پوشش جنگلی اظهارکرد: منطقه زاگرس به دلیل اهمیت بالا و شدت گرمایی که دارد، باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد و امیدواریم بتوانیم برای حفاظت از مراتع و جنگل‌های زاگرس، استان کهگیلویه و بویراحمد را تقویت کنیم.
منصور در ادامه به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر اساس سطوح جنگل و بر اساس رویشگاه یک «نرم» داخلی تعیین کردیم که بر اساس این نرم تجهیزات، اعتبارات و امکانات لازم تأمین می‌شود. به عنوان مثال در زاگرس برای هر ۶ هزار هکتار باید این تعداد نیروی، محافظ، مشخص اسم و رسم دار داشته باشد که بتوانند جنگل‌ها را پوشش بدهند.
رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه گفت: توافقی چهارجانبه میان جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جنگل‌ها در منعقد خواهد شد تا در زمان آتش سوزی به سرعت پرواز انجام شود و در حال آماده باش باشند. این توافق را باید حتماً پیگیری کنیم تا حاصل شود و هنگام هر گونه آتش سوزی به‌سعت اقدامات لازم انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه ما با این کار به دنبال رفع کمبود نیرو هستیم، گفت: با این نیروها باید قرارداد بسته شود و به لباس مخصوص ملبس شوند، برگه مأموریت و کارت شناسایی داشته باشند.
رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: در جلسه‌ دیروز تصمیم گرفته شد که همه استان‌ها حداقل یک پهپاد داشته باشند که در این راستا باید به همه استان‌ها پوشش بیسیمی داده شوند این در حالیست که ۱۶ استان هنوز تجهیز نشده‌اند که در ادامه سال تجهیز آنها انجام خواهد گرفت.
منصور افزود: سیستم مانیتورینگ متصل به سیستم ماهواره‌ای را با سه قابلیت جهت حفاظت از منابع طبیعی راه اندازی کرده‌ایم. جنگل‌های ما منطقه به منطقه رصد می‌شوند تا اگر آتش سوزی انجام گرفت، یا تخلفی می‌شود، مشاهده شود حتی اگر در استانی حریق مشاهده نشود، از سیستم مانیتورینگ گزارش داده شود.
وی همچنین از راه‌اندازی سامانه اطلاع رسانی ۱۳۹ در کشور خبر داد و گفت: برای استان‌ها شماره ضروری به منظور اعلام آتش‌سوزی‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه به کمبود تجهیزات برای مأموران منابع‌ طبیعی اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی از قبیل لباس، دستکش، کفش و . . . هفته آینده خریداری و به استان‌ها ارسال می‌شود.
منصور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد باید نقاط بحرانی را به لحاظ آتش‌سوزی شناسایی کنند و در آن مکان‌هایی که احتمال بیشتر آتش‌سوزی وجود دارد، دیده‌بان قرار دهد که یا حریق اتفاق نیفتد یا در بدو اتفاق مهار شود. در مسائل زیست محیطی اصل بر پیشگیری و اتفاق نیفتادن است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها وی به مشارکت‌های مردمی در مهار آتش سوزی اشاره کرد و گفت: هر ساله تعداد زیادی را تحت پوشش بیمه بی‌نام قرار می‌دهیم، تا اگر اتفاقی افتاد، آن‌ها تحت بیمه باشند.
کد مطلب: 130424
برچسب ها: جنگل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *