۰
دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۲
مدیرعامل و رییس هيات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران:

لطفا با سفره مردم بازی نکنید

علی احسان ظفری مدیرعامل و رییس هيات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در پاسخ رسمی به اظهارات روزهای اخیر ریاست انجمن صنایع لبنی کشور، مدعی برخی اقدامات منفعت‌طلبانه اعضای این انجمن شده است.
لطفا با سفره مردم بازی نکنید
علی احسان ظفری مدیرعامل و رییس هيات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در پاسخ رسمی به اظهارات روزهای اخیر ریاست انجمن صنایع لبنی کشور، مدعی برخی اقدامات منفعت‌طلبانه اعضای این انجمن شده است.
به گزارش مردم‌سالاری‌آنلاین در بخشی از این پاسخ آمده است: چند سالی است که چند شرکت بزرگ لبنیات بدون در نظر گرفتن مصلحت کل صنعت لبنیات و تولید شیر کشور و نیز شرکت‌های لبنی کوچک و متوسط فعال دراین بخش،‌ به این بهانه که نیاز شرکت‌های بزرگ لبنی با شرکت‌های کوچک و متوسط متفاوت می‌باشد اقدام به تاسیس انجمنی نموده‌اند که به عنوان انجمن صنایع فراورده‌های لبنی نام برده می‌شود. این انجمن با ایجاد روابط با سازمان‌های دولتی اقدام به اخذ سهمیه‌های خاص از این سازمان‌ها برای اعضای خود نموده است. اعضای خاص این انجمن در چند سال گذشته اقدام به اخذ هزاران میلیارد تومان وام بانکی با نرخ ارز دولتی نموده است به طوریکه برخی از این اعضا اکنون جزو بزرگترین بدهکاران به نظام بانکی کشور محسوب می‌شوند. واردات لجام گسیخته مواد اولیه مانند کره پاستوریزه و ماشین‌آلات بدون آنکه برای آنها ظرفیت‌سنجی مناسبی انجام گرفته باشد از جمله مواردی است که صدها میلیارد تومان سود باد آورده را نصیب اعضای این انجمن نموده است.
این اعضای خاص، با القای برخی از مفاهیم به سازمان‌های دولتی،‌ بارها صنعت دامداری و لبنیات کشور را تا مرز بروز بحران‌های اجتماعی هدایت نموده است لذا به دلیل رعایت مصلحت نظام و صنعت لبنیات و تولید شیر در کشور لازم است تا جوابیه مشخصی در قبال سفسطه گری‌های این گروه قلیل از صنعت لبنیات ارائه گردد :

۱. صنعت تولید شیرخام، مادر صنعت لبنیات کشور است و در شرایطی که صنایع لبنی، عمدتا وابسته به واردات ماشین‌آلات بوده،‌ ملاحضات وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید شیر باید به‌ عنوان ختم کلام در تنظیم و اتخاذ سیاست های اجرایی و کلان این بخش در نظر گرفته شود.  هر نوع تصمیم از سوی سایر بخش‌ها ( وزارت صنعت معدن تجارت ) موجب آسیب رسانی به تولید شیرخام می‌شود. این آسیب در زنجیره بعدی به صنایع لبنی وارد شده که در نهایت دولت باید با ارائه سوبسید برای حل مشکل وارد شود.

۲. با یک نگاه ساده به بازارهای جهانی، مشاهده می‌کنیم که ۵ محصول استراتژیک برای صادرت به دنیا شیرخام، پنیر، شیرخشک، کره پاستوریزه و پودر آب‌پنیر است.
سود صادرات شیرخشک ایران فراتر از سود صادرات فراورده‌های لبنی است ( که ۹۰٪ صادرات به کشور عراق و افغانستان است که هنوز فاقد تکنولوژی هستند. ) باید از انجمن لبنی پرسید چرا به جای صادرات لبنیات، شیر خشک صادر نمی‌کنید؟
با ورود کشورهای عربی و ترکیه به بازار عراق، با کاهش سهم بازار همین چند شرکت روبرو هستیم ولی شیرخشک ایران را کشورهای بسیاری خریدار می‌کنند.

۳. در مورد اشک تمساح انجمن لبنیات ایران برای دهک پایین یک سوال مطرح است.
همانطور که می‌دانید قیمت برخی کالاهای لبنی تعزیراتی می‌باشد و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با هدف حمایت از اقشار مختلف بر قیمت فروش این محصولات نظارت دارد. پیشنهاد می‌گردد تحقیق مستقلی انجام گیرد که هرکدام از شرکت‌های لبنی چه میزان کالاهای تعزیراتی تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند. بدین ترتیب معلوم می‌گردد که سهم شرکت‌های خصوصی عضو انجمن لبنیات ایران از بازار اقشار کم‌‌درآمد چه قدر است.
 

 
کد مطلب: 131543
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *