۰
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۵
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه:

جزئیات سند همکاری با چین برای مردم گفته میشود

معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه به شرق راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی در سیاست هایش بوده است.
جزئیات سند همکاری با چین برای مردم گفته میشود
معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه به شرق راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی در سیاست هایش بوده است.
به گزارش ایلنا، غلامرضا انصاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: به رغم همه فشارهای سیاسی، اقتصادی و تهاجمات فرهنگی برای وادار کردن ایران به روزمرگی سیاسی و اقتصادی، دولتمردان جمهوری اسلامی ایران همیشه درپی روابط تجاری و سیاسی راهبردی بوده اند. 
وی گفت: نگاه راهبردی به شرق نشان دهنده آینده نگری به تحولات بین المللی است.
وی با بیان اینکه با چین روابط خوبی داشته و در پی روابط راهبردی با این کشور بوده ایم گفت: در دیدار رئیس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 94 روابط راهبردی بلند مدت مطرح شد.
انصاری با بیان اینکه برخی اظهارات درباره سند همکاری های راهبردی ایران و چین مسخره است افزود: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کشورش شدیدترین تحریم های را حتی در زمان کرونا بر ایران تحمیل کرده است این سند را با ترکمنچای مقایسه کرده و دلسوز مردم ایران شده است.
معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: چون روابط با چین جدی است و محور اصلی همکاری های دو کشور در سند 25 ساله اقتصادی و راهبردی است طبیعی است که کشورهای غربی نگران این روابط باشند.
وی ادامه داد: مبنای روابط ایران و چین از ابتدای انقلاب اسلامی روابط اقتصادی پویا، خوب و برد برد بوده است.
وی افزود: با توجه به ظرفیت های جغرافیایی و روابط تاریخی اقتصادی طبیعی است که به روابط با چین توجه داشته باشیم و برای روابط بلند مدت برنامه ریزی کنیم.
وی گفت: برخی حرف ها مانند واگذاری جزیره کیش به چینی ها در قالب این سند بسیار مسخره است زیرا اکنون در دنیا هیچ کس با جمهوری اسلامی ایران درباره واگذاری سرزمینش صحبتی نمی کند.
معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: پیش از انقلاب اسلامی روابط کشورها با پیشران ایدولوژیک، نظامی یا امنیتی بود اما روابط با چین از گذشته دور روابط عمیق اقتصادی بوده است.
وی با بیان اینکه تنوع روابط تجاری با چین داریم افزود: در سال 2019 و اوج تحریم ها مبادلات تجاری ایران و چین به 24 میلیارد دلار رسید و روابط دو طرفه در زمینه های کشاورزی، دانش بنیان، جهانگردی و ... بسیار خوب و قابل توجه است.
انصاری گفت: اکنون در روابط اقتصادی دو کشور چرخه تولید وجود دارد و چین تنها کشوری است که به طور رسمی از ما نفت می خرد .
وی اضافه کرد: سیاست آمریکا و انگلیس و در کل انگلوساکسون ها تمرکز بر فشار بر ایران برای جلوگیری از رابطه ما باچین و روسیه است.
وی ادامه داد: همکاری های ایران و چین بسیار برجسته است و روسیه و چین در مسائل هسته ای از ما حمایت خوبی کرده اند.
وی گفت: در زمان کرونا نیز ابتدا کمک های ایران به چین و سپس چین به ایران چشم گیر بود و چینی ها 50 محموله به ایران در این زمینه کمک کردند.
انصاری افزود: برای پیشبرد روابط ایران و چین مصمم هستیم.
معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: کمربند راهی که چینی ها سال پیش آن را مطرح کردند و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام داده اند یادآور جاده ابریشم سابق و نشان دهند موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران است.
وی اضافه کرد: امروز دیگر غرب محور تصمیم گیری های جهان نیست و چین در عرصه بین المللی بروز و ظهور غیر قابل انگاری دارد.
وی افزود: همچین جمهوری اسلامی ایران نیز بروز و ظهور استثنایی در منطقه وجهان دارد که ایجاد روابط راهبردی تنگاتنگ بین ایران وچین به نفع دوکشور است.
معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: با تکمیل جزئیات سند همکاری های 25 ساله ایران وچین این طرح به طور کامل برای مردم بیان می شود.
انصاری افزود: ایران نخستین سال اقتصاد بدون نفت را آغاز کرده که از نظر تاریخی نقطه مهمی است و مردم ایران در این زمان کشوری را که به طور رسمی از ایران نفت می خرد فراموش نمی کند و مورد تقدیر ملت ایران است.
وی اضافه کرد: ارزیابی ما از روابط با چین رابطه سازنده و در همه حوزه هاست و فقط محدود به نفت و انرژی نمی شود.
وی ادامه داد: در همه عرصه های بین المللی و سیاسی هماهنگی و هم فکری با طرف های چینی داریم .
انصاری افزود: در حوزه فرهنگی، جهانگردی، روابط پزشکی و دانش بنیان نیز روابط بسیار خوبی با چینی ها داریم .
معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: ایران همیشه بدلیل جایگاه جغرافیایی و سیاسی برای چینی ها مهم بوده است و این موجب شده بخواهند با کشورمان روابط راهبردی داشته باشند.
وی گفت: در ماه های آینده تحریم های تسلیحاتی ایران برداشته می شود و دشمنان ما مانند آمریکایی ها، صهیونیست ها و نوکران آنها در منطقه می خواهند این اتقاق نیافتد.
وی افزود: دراینجا نقش چین که حامی برجام بوده برجسته است و آمریکایی ها و صهیونیست ها بشدت تلاش می کنند روابط ما با چین گسترش نیابد.
انصاری گفت: برای گسترش روابط با چین از همه ظرفیت ها استفاده می کنیم زیرا نه آنها چشم طمع به ما دارند و نه ما به آنها و روابطمان افتخار آمیز و برد برد است.
وی اضافه کرد: در دوران سخت کرونا دوستان و پشتیبان خوبی برای یکدیگر بوده ایم و هرگاه نیازداشتیم یا مبادله علمی می خواستیم چینی ها پشتیبانی خوبی کرده اند.
وی با بیان اینکه در دوران پسا کرونا روابط ایران چین به ویژه در زمینه گردشگری بسیار گسترش می یابد افزایش می یابد گفت: شش بار روسای جمهور و هشت بار دیدار وزرای امور خارجه ودیدارهای موفق روسای مجلس و قوه قضائیه دو کشور نشان دهنده اراده مقامات ایران و چین برای گسترش روابط است.
کد مطلب: 132558
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *