۰
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۴

هشدار کرونا به پایتخت

ویروس کرونا برای دهمین روز متوالی پایتخت را در شرایط هشدار قرار داده و این وضعیت موجب نگرانی مردم و مسئولان شده تا جایی که استاندار تهران عنوان کرده که «وضعیت هشدار برای تهران حکم شرایط قرمز را دارد زیرا این کلانشهر دارای پیچیدگی‌های خاصی است».
هشدار کرونا به پایتخت
ویروس کرونا برای دهمین روز متوالی پایتخت را در شرایط هشدار قرار داده و این وضعیت موجب نگرانی مردم و مسئولان شده تا جایی که استاندار تهران عنوان کرده که «وضعیت هشدار برای تهران حکم شرایط قرمز را دارد زیرا این کلانشهر دارای پیچیدگی‌های خاصی است».
به گزارش ایرنا شهری در وضعیت سفید یا کم‌خطر قرار دارد که طی ۲ هفته اخیر دارای دو شرط اساسی باشد؛ نخست اینکه متوسط میزان بستری روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حداکثر یک بیمار و دوم اینکه متوسط تعداد بستری روزانه حداکثر یک نفر یعنی حداکثر ۱۴ بستری در شهر در طول دو هفته باشد.
همچنین شهری در وضعیت قرمز  یا خطربالا قرار دارد که طی ۲ هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بالای سه بیمار باشد و شهری که سفید یا قرمز نباشد، در وضعیت زرد یا هشدار قرار می‌گیرد و تهران نیز چنین شرایطی را طی ۱۰ روز گذشته تجربه کرده است.
تهران به عنوان پایتخت کشور با جمعیتی بالغ بر هشت میلیون نفر، شلوغ‌ترین شهر ایران به شمار می‌رود و با توجه به اینکه رعایت فاصله‌اجتماعی به دلیل تراکم جمعیت گاهی در این کلانشهر غیرممکن می‌شود، می‌تواند گویای همان پیچیدگی مورد نظر استاندار تهران باشد.
۴۴.۷ درصد مردم برای حضور در محل کار از منزل خارج می‌شوند
فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران می‌گوید: ۶۲ درصد مردم تهران معتقد هستند که فاصله‌گذاری اجتماعی خیلی کم در مترو رعایت می‌شود؛ این در حالی است که ۴۴.۷ درصد مردم برای حضور در محل کار و ۲۵.۲ دهم درصد برای خرید از منزل خارج می‌شوند.
«علیرضا زالی» تاکید دارد که باید سازوکاری برای حضور کارمندان در محل کار و خریدهای مجازی در نظر گرفته شود زیرا بخش زیادی از ترددها قابل مدیریت است.
وی با بیان اینکه میزان افسردگی یا اضطرابی که انتظار آن را داریم در بین مردم خیلی تند نیست، بیان کرد: بالغ بر ۴۷.۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند که در حوزه درآمدی نگران هستند.
کرونا در پایتخت رو به افزایش است
فرمانده ستاد مبارزه با کرونا شهر تهران با اشاره به روند مراجعه به مراکز درمانی تهران، افزود: آمار مراجعه به مراکز درمانی از هشت تیرماه در حال تغییر است و افراد مبتلا به کرونا و افراد بستری شده در مراکز درمانی در حال افزایش هستند و ترخیص افراد در حال تقلیل است.
دکتر زالی در خصوص آمار فوتی‌های شهر تهران به وجود مراکز پرتراکم اشاره کرد و گفت: عمده فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران در مناطق چهار، ۲، ۱۴ و ۱۵ قرار دارد زیرا بالاترین تراکم جمعیت را در مناطق چهار و ۲ داریم.
وی با اشاره به مشکلاتی چون محدودیت اختیارات که باعث نگرانی ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران می‌شود، بیان کرد: تهران گرانیگاه کشور است و مسئولان ستاد باید با فراق بال، آزادی عمل و چابکی بالاتری بتوانند مصوبه‌ها را اجرا کنند.
دکتر زالی با بیان اینکه مهمترین آسیب‌شناسی ما طی مدت اخیر تعارض و نفی بسیاری از مصوبه‌های استان تهران در عرصه ستاد ملی بوده است، گفت: این گلایه مشترک همه اعضای ستاد فرماندهی تهران است و خواهشمندم به آن توجه شود زیرا یک موضوع بسیار مهم و راهبردی برای تهران به شمار می‌رود.
وی افزود: اگر قرار است مدیریت کرونا در تهران به دست ستاد مبارزه با کرونا کلانشهر تهران انجام شود،‌ حتما نیازمند اختیارات وسیع‌تری هستیم؛ به ویژه که تعارض حضور دستگاه‌های ملی و استانی را به شدت در روزهای اخیر حس کردیم.
فرمانده ستاد مبارزه با کرونا شهر تهران همچنین به شرایط کارکنان بخش درمان اشاره کرد و گفت: بیش از چهار ماه است که کارکنان عرصه سلامت به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند و ‌ متاسفانه اکنون تعداد زیادی از کادر درمان خسته شده‌اند و تعداد قابل توجهی از همکاران ما مجددا در معرض ابتلا قرار گرفته‌اند.
دکتر زالی به آمار ابتلای کادر درمان چهار دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران،‌ ایران و شهید بهشتی و بقیه‌الله به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: براساس آمار تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی و درمانی این دانشگاه‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.
وی اظهار داشت: در آینده نزدیک در معرض خطر جدی کاهش نیروی انسانی مجرب خواهیم بود و بحث جایگزینی نیروی انسانی، افزایش ظرفیت نیروی انسانی، جذب پرستار و نیروهای تخصیصی حوزه بهداشت به ویژه بهداشت محیط و حرفه‌ای، تغییر وضعیت پیمانی و رسمی و به ویژه استفاده بهینه از ظرفیت کسانی که در غالب قراردادهای معین به جمع کادر درمان پیوستند، نیاز مبرم و جدی ما به شمار می‌رود.
وضعیت بسیار شکننده تهران
دکتر زالی با بیان اینکه آمار مبتلایان، فوتی‌ها و افراد نیازمند بستری طی ۱۰ روز گذشته به صورت صعودی رو به افزایش بوده، تصریح کرد: همه مدیران نگرانی خود را از شرایط فعلی ابراز کرده‌اند و قرار شده است تا تصمیم‌های جدی، کارا و موثرتری با انسجام بین‌بخشی اتخاذ شود.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه نیازمند مداخله‌های سختگیرانه‌تر هستیم، گفت: مقرر شد نمایندگان دستگاه‌ها با کارهای کارشناسی که در دستگاه‌های خود انجام خواهند داد، بسته‌ای را در زمینه کنترل بیماری در ابعاد مختلف آماده کنند تا در جلسه اضطراری با حضور دکتر نمکی، وزیر بهداشت بررسی شود.
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد فرآیندی که در تهران با آن روبرو هستیم، هم در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هم درباره شیوه‌نامه‌های بهداشتی کمتر مورد توجه واقع شد؛ ضمن آنکه مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی افزایش یافته است بنابراین نیازمند مداخله‌های جدی‌تری هستیم.
وضعیت هشدار هم برای تهران قرمز است
همچنین استاندار تهران در خصوص شیوع ویروس کرونا می‌گوید: وضعیت هشدار برای ما قرمز است چون تهران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ در صورتی که پایتخت به وضعیت قرمز برسد، کنترل شرایط در آن سخت می‌شود.
«انوشیروان محسنی بندپی» با بیان اینکه مدیریت در عبور از بحران کرونا نقش موثری دارد، می‌گوید: با ابتکار و چابک‌سازی می‌توان از این دوره بحرانی عبور کرد؛ برداشتن محدودیت‌ها و برخورد باز، زمینه‌ساز گسترش شیوع ویروس کرونا می‌شود در حالیکه با اعمال برخی محدودیت‌ها می‌توان این وضع را مدیریت و آن را سپری کرد.
پایتخت‌نشینان از کرونا چه می‌گویند؟
اما به نظر می‌رسد که ساکنان تهران کم‌کم ویروس کرونا را جدی گرفته‌اند و خیابان‌های تهران و اماکن تجمع از جمله مترو و اتوبوس خلوت‌تر شده است؛ یکی از این شهروندان در این باره می‌گوید: از اوایل هفته که آمار تلفات این ویروس به ۲۰۰ نفر در روز رسید، موضع‌گیری مردم پس از مدت‌ها نسبت به این ویروس جدی‌تر شد.
به گفته «سجاد داداشی» استفاده از ماسک توسط شهروندان به حداکثر رسیده و اماکن تجمعی از جمله بازار و حتی مترو و اتوبوس نیز خلوت‌تر شده است. 
وی ادامه می‌دهد: کرونا با کسی شوخی ندارد و شهروندان بدانند که با رعایت بهداشت فردی و فاصله اجتماعی می‌توان در برابر این ویروس پیروز شد.
یکی دیگر از شهروندان تهرانی که در بوستان نهج‌البلاغه مشغول پیاده‌روی آخر هفته است، می‌گوید: مردم نگران این ویروس هستند و تنها تفریح آنان حضور در پارک، آن هم با ترس و لرز است.
وی که خود را «میلاد اقلال» معرفی کرد، می‌گوید: مردم با رعایت فاصله‌اجتماعی در پارک حضور دارند و بیشتر آنان نیز از ماسک استفاده می‌کنند؛ «تنها راه مبارزه با کرونا نرفتن به سفر و حضور نیافتن در اماکن تجمعی است».
به گزارش ایرنا به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۵۰ هزار و ۴۵۸نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۳۰۵ نفر رسیده است.
کد مطلب: 132571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *