; ?>; ?> استفاده 70 درصد مردم تهران از ماسک - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۵۴

استفاده 70 درصد مردم تهران از ماسک

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان این که در حال حاضر۷۰ مردم تهران از ماسک استفاده می کنند، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹,۳ مراجعان سرپایی نیاز به بستری داشته اند که نشان دهنده وخامت حال آنان است.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان این که در حال حاضر۷۰ مردم تهران از ماسک استفاده می کنند، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹,۳ مراجعان سرپایی نیاز به بستری داشته اند که نشان دهنده وخامت حال آنان است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی امروز چهارشنبه در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره وضعیت کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۶۷ نفر در مجموعه بیمارستان های استان بستری شده اند که ۱۵۴ نفر از آن ها در بخش های مراقبت های ویژه به صورت مستقیم بستری شدند.
وی میزان بیماران ترخیص شده در این مدت را ۶۷۲ نفر عنوان کرد و افزود: کماکان تعداد ترخیصی های ما از تعداد بیماران بستری پیشی نگرفته است و زمانی که به تراز مثبت برسیم و تعداد ترخیصی ها از بستری هایمان بیشتر باشد طبیعتا وضعیت مطلوب تری خواهیم داشت. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۹,۳ درصد از مراجعان بخش های بهداشتی و درمانی که به صورت سرپایی مراجعه کرده اند نیاز به بستری داشته اند که عدد قابل توجهی است و نشان دهنده وخامت حال افرادی است که مراجعه کرده اند.
دکتر زالی ادامه داد: به دلیل این که برخی از بیمارانی که امروز وارد بیمارستان ها می شوند، نسبت به روزهای گذشته بدحال تر هستند، زیرا بسیاری از افراد به دلیل ترس از بیمارستان بعد از بروز علائم در منزل می مانند و بعد از چند روز با وخیم شدن و تغییر شرایط به بیمارستان مراجعه می کنند. بنابر این بیمارهای بدحالتری به ما مراجعه می کنند و نیاز به بستری پیدا می کنند.
وی با بیان این که بیماران با علائم خفیف‌تر می توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند، گفت: همان طور که گفته شده در مواردی که علائم خفیف است افراد می توانند به مراکز جامع سلامت که آلودگی کمتری دارد و خطر انتقال بیماری به مراتب در آن کمتر است مراجعه کنند، زیرا بیمارستان به عنوان کانون جدی انتقال بیماری عمل می کند و در طول ۱۰ روز گذشته بسیاری از همراهان بیماران که در فضاهای بیمارستانی تردد داشته اند مبتلا شده اند.
دکتر زالی افزود: به همین خاطر تاکید ما این است که برای پیگیری وضعیت بیمار حضور یک و یا نهایتا دو نفر در بیمارستان کفایت می کند و از حضور در اورژانس و مسیرهای بستری اجتناب شود زیرا محیط های بیمارستانی می تواند عامل انتقال بیماری باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه ریزی هایی که در طول دو هفته اخیر انجام شده در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در معاونت های درمان در حال طراحی تریاژها و لایه بندی های جداگانه ای هستیم که مسیر پذیرش، انتقال و بستری بیماران کرونایی از سایر بیماران تفکیک شود.
دکتر زالی اظهار کرد: تاکید ما این است که بیمارستان هایی که به نوعی پذیرای بیماران کرونایی هستند حتما به تریاژ پذیرش و تریاژ خاکستری توجه کنند.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم محدودیت در فعالیت برخی از اصناف و ادارات و تصریح کرد: قطعا پیشنهاد ما ادامه و استمرار این محدودیت ها در هفته آینده است زیرا وضعیت ما بهتر نشده و است.
وی بر گرفتن مرخصی استعلاجی برای گروه های پرخطر در ادارات تاکید کرد و گفت: برای این افراد نباید از مرخصی استحقاقی استفاده شود. دکتر زالی میزان استفاده از ماسک در تهران را ۷۰ درصد عنوان کرد و افزود: در اداره جات این میزان بالاتر است، اما معدل استفاده از ماسک در تمام مکان ها ۷۰ درصد است.
وی ادامه داد: آثار مثبت استفاده از ماسک در امروز، دو تا سه هفته آینده و اثر آن بر مرگ و میر تا چهار هفته بعد مشخص می شود.
دکتر زالی اظهار کرد: مطالعات نشان می دهد از چهارشنبه هفته گذشته استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار عمومی مشاهده شده و اثر آن بلادرنگ نخواهد بود، ضمن آن که کسانی که امروز در بیمارستان فوت می کنند حداقل دو تا سه هفته پیش به ویروس مبتلا شده اند و به علت دوران نهفتگی بین ۱۰ تا ۲۱ روز از ابتلای بیماری افرادی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند گذشته است.
وی ادامه داد: همچنین بسیاری از افرادی که در حال حاضر در بیمارستان ها به ما مراجعه می کنند کسانی هستند که در زمان شروع بیماری در منزل بوده اند اما به دلیل بدحال شدن به بیمارستان مراجعه کرده اند و با جمع بندی این موارد ما باید امیدوار باشیم به استفاده عمومی از ماسک و پیش بینی می کنیم از اواسط هفته آتی شاهد کاهش آمار مراجعان باشیم.
دکتر زالی در پایان یادآور شد: استفاده از ماسک شرط لازم عدم ابتلاست اما شرط کافی نیست و بحث فاصله گذاری اجتماعی، رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در فضاهای مسقف متراکم و تجمعات بالای ۱۰ نفر از موارد بسیار مهمی است که شانس ابتلا را کاهش می دهد.
کد مطلب: 133330
برچسب ها: ماسک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *