۰
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۶

اگر بگوییم عزاداری نباشد مردم دلگیر میشوند

رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: ما نه می‌توانیم فعالیت های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را بطور کامل تعطیل کنیم و نه می‌توانیم مانند گذشته این فعالیت ها را برگزار کنیم؛ باید حد وسطی را انتخاب کنیم و آن مسیر را طی کنیم.
رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: ما نه می‌توانیم فعالیت های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را بطور کامل تعطیل کنیم و نه می‌توانیم مانند گذشته این فعالیت ها را برگزار کنیم؛ باید حد وسطی را انتخاب کنیم و آن مسیر را طی کنیم.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم گفت: از مردم و مسئولان استان هایی که از حالت پیک عبور کرده‌اند تشکر می‌کنم. بر اساس آماری که امروز ارائه شده، تقریبا از آغاز مرداد تغییری آغاز شده است و امیدواریم تا پایان مرداد شاهد روزهای بهتری باشیم.
وی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: زمانی مراعات مردم ۷۷ درصد بود و در سایه آن شاهد کاهش فوتی ها به تعداد ۲ رقمی بودیم، اما این مراعات به ۱۷ درصد رسید و مردم فکر کردند دوران بیماری پایان یافته و دو مرتبه دچار یک موج شدیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه در کشورهای دیگر موج دوم کاملا مشاهده می شود و ممکن است در آنجاها هم پس از مدتی دستورات بهداشتی کمتر رعایت شده باشد، اظهار کرد: ما هم با موج دوم مواجه شده‌ایم. شاید این بالا و پایین رفتن مربوط به اعمال مسئولان و مردم می‌شود؛ جایی که مراعات می‌کنیم در شرایط ثبات هستیم و تا زمانی که که مراعات ها عادی میشود یک مرتبه آمار افزایش می‌یابد.
روحانی ادامه داد: در مجموع در هفته های اخیر در ایران و دنیا شاهد افت و خیزهایی بوده‌ایم؛ واقعیت این است که ۶ ماه است با این ویروس مواجهیم و شاید روزهای اول به مردم می‌گفتیم ماه و سال معیار است و نه روز و هفته، اما برخی می گفتند ما در چند هفته این ویروس را از پا درمی اوردیم، اما امروز ۶ ماه از آغاز شیوع کرونا گذشته است و بخش های درمانی، صنعتی و علمی عملکرد خوبی داشتند و مردم نیز در جاهایی که نیاز بوده همراهی کردند. با این وجود باید بدانیم حداقل تا ۶ ماه دیگر با این شرایط مواجهیم و باید خود را آماده کنیم تا روزی که یک واکسنی بدست ما برسد و به اندازه کافی در اختیار ما قرار بگیرد و ما بتوانیم آن را تولید کنیم؛ تا آن زمان که خیلی روشن نیست همه باید مراعات کنیم.
وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام سوگواری محرم خاطرنشان کرد: این روزها دو طرف را می بینیم؛ یک مرتبه عده‌ای نامه می نویسند و اظهار نظر می کنند که چرا محمدودیت ها را زیاد می کنید و ماه محرم و ماه عزاداری است و از طرف دیگر عده ای نامه می نویسند و می‌گویند امسال حج که واجب بود، برگزار نشد و محرم که مستحبی است هم نباید مراسمی برگزار شود. عده‌ای هم می‌گفتند که مغازه ها نباید باز شوند و مردم از خانه‌های خود نباید خارج شوند؛ این کارها شاید برای مدتی لازم بود اما ما نه می‌توانیم فعالیت های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را بطور کامل تعطیل کنیم و نه می‌توانیم مانند گذشته این فعالیت ها را برگزار کنیم. باید حد وسطی را انتخاب کنیم و آن مسیر را طی کنیم.
رئیس جمهورتصریح کرد: ادامه‌ اعمال محدودیت های شدید امکان پذیر نیست چراکه این کار جامعه را دچار التهاب و اضطراب و افسردگی می کند و اگر افسردگی در مردم ایجاد شود، نفس کشیدن برای آنها سخت می‌شود. در دنیا هم هر کسی که به سمت اعمال شرایط سخت رفت موفق نبود و آنها هم که رها کردند دچار گرفتاری شدند، بلکه آنهایی که معتدلانه رفتار کردند موفق بودند، ما نیز باید معتدلانه رفتار کنیم و بدانیم این ویروس برای مدتی خواهد بود باید تا یک سال دیگر برای زندگی، سازگاری و تعامل با این ویروس برنامه ریزی کنیم.
روحانی با تاکید بر اینکه کسی فکر نکند کرونا به زودی خواهد رفت، گفت: این ویروس همچنان وجود دارد و باید برنامه‌ریزی متناسب با این ویروس کنیم؛ همه می‌دانیم رعایت یکسری پروتکل‌ها سخت است، اما چاره ای جز رعایت آنها نداریم.
وی با بیان اینکه باید برای شرایط پیش رو رعایت اصل «شفآ» را در دستور کار خود قرار دهیم، اظهار کرد: شست و شوی دست و نظافت و بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع، استفاده از ماسک و اجتناب از ترددهای غیر ضروری و اجتناب از تجمعات بزرگ راه‌های نجات از کرونا است. پروتکل‌های بهداشتی برای هر بخشی متفاوت است و باید همه‌ آنها را رعایت کنیم.
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به بیماریابی، افزود: زمانی بیمار مراجعه می‌کند و زمانی ما او را پیدا می‌کنیم؛ باید به روش‌هایی روی آوریم تا زمانی که که بیمار را یافتیم، نزدیکان او را هم مورد آزمایش قرار دهیم.
روحانی تاکید کرد: همه مردم باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و زمانی که نتیجه‌ تست آنها مثبت اعلام می‌شود، دوران قرنطینه خود را رعایت کنند و اگر رعایت نکردند در دستورالعمل های مجازاتی که وزارت کشور هفته آینده اعلام می کند لحاظ شود.
وی گفت: مردم ما عمدتا با روش‌هایی اقناعی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند نیازی به اعمال مجازات نبوده اما افرادی هستند که رعایت نمی‌کنند و باید با تنبیه آنها از تخلف در این زمینه جلوگیری کنیم، لذا اعمال قانون بسیار مهم است و باید مورد نظر قرار دهیم و ان شاءالله جلسه شنبه آینده این مجازات‌ها برای ۳ بخش اصناف، ادارت و بخش عمومی جامعه تبیین و ابلاغ می‌شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سبک زندگی تغییر کرده است اظهار کرد: باید بپذیریم که از پایان بهمن پارسال زنگی به صدا درآمد و به ما گفت که سبک زندگی اجتماعی شما باید تا اطلاع ثانوی تغییر یابد؛ هر کسی این زنگ را نشنیده، ضرر کرده است. نمی شود در این ایام مهمانی برگزار کنیم و مشاهده می کنیم که در برخی کشورهای مجازات‌های سنگینی برای برگزار کنندگان مهمانی ها در نظر گرفته شده است. همچنین باید ترددهای غیر ضرور را کم کنیم و بدانیم در شرایطی ویژه هستم و اگر زمانی سفری ضرورت دارد، باید آن را کوتاه کنیم و همه دستورالعمل‌ها ی بهداشتی را مراعات کنیم.
روحانی ادامه داد: برای سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید فکر جداگانه ای کنیم و از آنها مراقبت کنیم تا گرفتار این بیماری نشوند.
وی با بیان اینکه نظام دیجیتال باید در کشور توسعه فزاینده و روزافزون پیدا کند، خاطر نشان کرد: امروز وضعیت کشور خوب است اما به نظر من با توجه به این بیماری به نسبت وضعیت کند است؛ باید همه کارهای ما از طریق سیستم دیجیتال انجام شود و از مراجعات کم کنیم. اگر کاری از طریق الکترونیک امکان پذیر است اما مسئول اداری ارباب رجوع را مجبور به حضور می کند باید برای مدتی انفصال از خدمت شود. در این زمینه موارد مشخصی بوده که تذکر دادم که کار ساده‌ای که می‌شده از طریق فضای مجازی انجام شود، فرد را به مرکز کشاندند و او را ۴روز در سفر نگه داشتند و اتفاقا او در این مدت به کرونا مبتلا شده است.
رئیس جمهور همچنین با بیان این که دولت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه دارو و واکسن حمایت می کند، اظهار کرد: یافتن دارو و واکسن برای ما اولویت دارد و اشکالی ندارد در این زمینه کار موازی انجام شود.
روحانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مصوبات جلسه امروز ستاد ملی کرونا گفت: در جلسه امروز هم روی دستورالعمل‌های ماه محرم تاکید شد؛ مجدداً تاکید می‌کنم که باید اعتدال در دستورکار ما باشد اگر بگوییم ماه محرم عزاداری نباشد نادرست است و مردم را دلگیر می‌کند و اضطراب و افسردگی برای مردم ایجاد می کند؛ باید این مراسم ها با جمعیت های کمتر برگزار شود؛ ما عدد را کم میکنیم اما اصل عزاداری را باید انجام دهیم. امسال باید دقیقاً سلامت مردم و سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم؛ این کار شدنی است و دستورالعمل‌های لازم صادر شده است‌.
وی افزود: برای این کار اولین قدم اطلاع رسانی است و همه باید بدانند که چه کار باید بکنند. ما در حال نزدیک شدن به ماه محرم هستیم و و همه باید بدانند که دستورات چیست و چگونه باید عزاداری‌ها برگزار شود؛ این کار از طریق رسانه ها باید انجام و هماهنگی های لازم میان برگزار کنندکان، ناظران و استانداران و مسئولان بهداشت و سلامت استان‌ها ایجاد شود.
رئیس جمهور گفت: ممکن است امسال روزها و ساعات عزاداری کمتر باشد و پذیرایی از عزاداران ممنوع شود.
روحانی در پایان با اشاره به تدوین دستورالعمل های مجازاتی برای بخش ادارات، اصناف و بخش عمومی، اظهار کرد: ان‌شاءالله همه دست به دست هم دهیم و سلامت جامعه را تامین و تخت های بیمارستانی را خالی کنیم.
کد مطلب: 134290
برچسب ها: حسن روحانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *