۰
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳

ترامپ قبل از انتخابات خواهان دیدار با پوتین است

به گفته چهار منبع آگاه، رئیس جمهور آمریکا به معاونین و دستیارهای خود گفته که دوست دارد پیش از انتخابات نوامبر با رئیس جمهور روسیه نشستی رو در رو داشته باشد.
ترامپ قبل از انتخابات خواهان دیدار با پوتین است
به گفته چهار منبع آگاه، رئیس جمهور آمریکا به معاونین و دستیارهای خود گفته که دوست دارد پیش از انتخابات نوامبر با رئیس جمهور روسیه نشستی رو در رو داشته باشد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ان‌بی‌سی نیوز، این چهار منبع آگاه گفتند: مقامات دولت واشنگتن زمان‌ها و مکان‌های مختلف برای نشست دیگری میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور روسیه و آمریکا را بررسی کرده‌اند.
این منابع افزودند: هدف از این نشست این است که این دو رئیس جمهور پیشرفت‌های حاصل شده در راستای یک توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای جدید میان آمریکا و روسیه را اعلام کنند.
سه تن از این افراد آگاه گفتند: یکی از گزینه‌های تحت بررسی این است که این دو رهبر در جریان این نشست برنامه‌ای را برای مذاکرات درخصوص تمدید پیمان "استارت نو" که یک پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه است و سال‌ آینده منقضی می‌شود، امضا کنند.
آنها افزودند: ترامپ چنین نشستی را فرصتی برای ریاست جمهوری و نشان دادن توانایی‌اش برای مذاکره درباره توافقات می‌بیند.
یکی از این منابع آگاه گفت: ترامپ این نشست را برای نشان دادن توانایی‌های معامله‌سازی خود می‌خواهد. این یک فرصت نمایشی بزرگ است.
یکی از مقامات کاخ سفید گفت: تیم رئیس جمهور قصد دارد برای ترامپ نشست‌های بیشتری را با رهبران جهان در هفته‌های پیش از انتخابات نوامبر برنامه‌ریزی کند.
رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به شبکه ان‌بی‌سی گفت، ترامپ درخواست دیدار با پوتین در آمریکا را مطرح نکرده است اما امیدوار است تا میزبان رئیس جمهور روسیه برای امضای یک توافق کنترل تسلیحاتی جدید باشد.
وی افزود: ما در حل حاضر یک نشست با پوتین در آمریکا را ترتیب نمی‌دهیم اما دوست داریم وقت دیگری میزبان پوتین در اینجا برای امضای یک توافق کنترل تسلیحاتی فوق‌العاده که از آمریکایی‌ها و روس‌ها حفاظت می‌کند، باشیم.    
این در حالی است که کرملین هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی قصد دارد با سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه برای دور دیگری از مذاکرات میان آمریکا و روسیه درخصوص یک توافق کنترل تسلیحاتی امروز (دوشنبه)  در وین دیدار کند.
منابع مذکور گفتند: این در حالی است که برخی از مشاوران ترامپ مخالف دیدار وی با پوتین پیش از انتخابات هستند. این مشاوران نگرانند که یک نشست با پوتین، رهبر روسیه را جسورتر کند.
به گفته این منابع، برخی مقامات دولت واشنگتن همچنین نگرانند که یک نشست با پوتین از نظر سیاسی به ترامپ لطمه بزند چرا که این اقدام می‌تواند حملات از سوی مخالفانش را که معتقند وی با روسیه بسیار صمیمی است، احیا کند.
ترامپ از زمان روی کار آمدنش نشست‌های رو در روی بسیاری با پوتین داشته از جمله نشست سال 2018 میلادی در هلسینکی که به عنوان یک فاجعه برای ترامپ تلقی می‌شود. ترامپ در جریان آن دیدار معاونین خود را از نشست بیرون کرد و پس از پایان مذاکرات گفت که در رابطه با اظهارات مطرح شده از سوی مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی، حرف‌های پوتین را باور می‌کند.
وی همچنین مرتبا تماس‌های تلفنی با پوتین دارد که تازه‌ترین آن 23 ژوئیه سال جاری میلادی صورت گرفت.
پوتین اوایل سال جاری میلادی ایده نشستی میان آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه، پنج عضو دائم شورای امنیت را برای گفت‌وگو درباره مسائل مختلف جهان مطرح کرد اما برنامه ریزی برای نشست گروه پنج به خاطر پاندمی کرونا به تعویق افتاد.
این منابع آگاه گفتند: یکی از ایده‌های تحت بررسی، برگزاری نشستی در نیویورک نزدیک زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر است.
این نشست سالانه رهبران جهان قرار است امسال به خاطر پاندمی کرونا به صورت مجازی برگزار شود اما ترامپ اعلام کرد که قصد دارد به صورت حضوری سخنرانی کند.
کد مطلب: 134755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *