۰
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۵۸
چشم‌ها به ملاقات خصوصی پوتین و ترامپ دوخته شده است

وسوسه معامله پشت درهای بسته هلسینکی

هرزمان روسای جمهوری آمریکا و روسیه بایکدیگر دیدار کرده اند یا در یک نقطه از جهان یک جنگ شکل گرفته یا این که منجر به جنگ شده است. قانون جنگ و معامله بین واشنگتن و مسکو از زمان اتحادیه جماهیرشوروی تا امروز ثابت باقی مانده است.
ترامپ و پوتین دوشنبه در فنلاند دیدار می کنند.
ترامپ و پوتین دوشنبه در فنلاند دیدار می کنند.
هرزمان روسای جمهوری آمریکا و روسیه بایکدیگر دیدار کرده اند یا در یک نقطه از جهان یک جنگ شکل گرفته یا این که منجر به جنگ شده است. قانون جنگ و معامله بین واشنگتن و مسکو از زمان اتحادیه جماهیرشوروی تا امروز ثابت باقی مانده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حالا همه نگاه‌ها به دیدار روز دوشنبه «ولادیمیرپوتین» و «دونالدترامپ» دوخته شده است. دفتر «سائولی نینیسته» رئیس‌جمهوری فنلاند اعلام کرده که رهبران آمریکا و روسیه دوشنبه در کاخ ریاست جمهوری فنلاند است، دیدار می‌کنند. همچنین قرار است وزرای خارجه آمریکا و روسیه هم همان روز در حاشیه این نشست در کاخ ریاست جمهوری فنلاند دیدار داشته باشند.
اتفاق حساسیت برانگیز اینجاست که «جورج بوش پدر» و «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی هم سال ۱۹۹۰ در همین مکان دیدار داشتند. روسیه امروز نسبت به روزهای فروپاشی توانسته توان و قدرت خود را بازسازی کند اما قانون جنگ و معامله همچنان برقرار است.
البته ناگفته نماند که تاریخ فنلاند، مملو از میزبانی از نشست‌های آمریکا- شوروی و آمریکا- روسیه است. آخرین باری که هیاتی در سطح روسای جمهوری مسکو و واشنگتن در هلسینکی دیدار کردند به مارس ۱۹۹۷ باز می‌گردد. «بیل کلینتون» رئیس‌جمهوری وقت امریکا و «بوریس یلتسین» رئیس‌جمهوری روسیه درباره کنترل تسلیحات و توسعه ناتو مذاکره کردند.
 
سوژه داغ ایران
روس‌ها و آمریکایی‌ها سوژه‌های زیادی برای خرید و فروش دارند. روسیه می‌خواهد از شر تحریم‌ها خلاص شوند و آمریکایی‌ها می‌خواهد کمر ایرانی‌ها را خرد کنند. حدود دو هفته است که رسانه‌های جهان آسمان و ریسمان دوختند که ایران در ازای تضمین بقای «بشار اسد» در سوریه، لغو تحریم‌های روسیه، تایید تسلط کرملین بر شبه جزیره کریمه فروخته خواهد شد. طرف‌های روس مواکد حدس و گمانه زنی‌ها را رد کرده اند ولی تایید کرده اند که درباره ایران با ترامپ گفت و گو خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه،«یوری یوشاکوف» مشاور امور خارجی رئیس جمهور روسیه، در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص محور مذاکرات دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین اظهار داشت: «یکی از موضوعات اصلی مورد بحث وضعیت سوریه با توجه به حضور نظامی ایران در این کشور خواهد بود.»
اسرائیل، امارات متحده عربی و عربستان خود را به آب و آتش زده اند تا معامله آمریکایی‌ها با روس‌ها جوش بخورد. در همین زمینه، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به مسکو سفر کرد در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه گفته است، «پیام روشن او این است که کشورش مخالف هرگونه حضور ایران در سوریه است.»
البته ایرانی‌ها هم بیکار نمانده و «علی اکبرولایتی» مشاور رهبری را راهی مسکو کردند تا دو پیام مشخص تهران را به کرملین برساند. مدت‌هاست این شایعه انتشار یافته است که اسرائیل و روسیه در حال دستیابی به توافقی درباره حضور ایران در سوریه هستند و مسکو به دنبال ایجاد یک منطقه حائل به فاصله 50 مایلی از مرزهای اراضی اشغالی است.
یک مقام ارشد صهیونیستی روز پنج‌شنبه به رویترز گفت که مسکو خواهان عقب راندن نیروهای ایران تا فاصله 80 کیلومتری (50 مایلی) از مرزهای اراضی اشغالی است. وی همچنین گفت که اسرائیل خواهان خروج کامل نیروهای ایران و نیروهای تحت حمایتش از سوریه است.
 
دعوت ترامپ به کرملین
یوشاکوف همچنین گفته است، از دیدار رهبران آمریکا و روسیه در روز دوشنبه به عنوان مهم‌ترین رویداد تابستان یاد کرده است. وی در ادامه ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات یک روزه دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین زمینه را برای دیدار رییس جمهوری آمریکا از روسیه فراهم کند.
این دستیار ارشد کرملین اضافه کرده است: «شاید گفت وگوهایی در خصوص سفر به مسکو یا واشنگتن مطرح شود.»
یوری یوشاکوف گفته است: «ما تمایل داریم این مذاکرات فضایی برای تماس‌های بیشتر به ویژه روابط عادی و سفر به کشور ما ایجاد کند.»
به گفته این مقام کرملین در بخشی از این مذاکرات که در کاخ ریاست جمهوری فنلاند برگزار می‌شود، رهبران دو کشور تنها و با حضور دو مترجم و پشت درهای بسته با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.
 
ترس حکومت آمریکا از آینده
در آستانه دیدار پوتین و ترامپ، وزارت دادگستری آمریکا علیه ١٢ افسر امنیتی روسیه به دلیل هک کمیته ملی حزب دمکرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اعلام جرم کرده است.وزارت دادگستری می‌گوید که افسران آژانس امنیتی نظامی روسیه شبکه‌های رایانه‌ای کمیته کمپین کنگره دمکراتها، کمیته ملی دمکراتها و کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون را هک کرده و برخی اطلاعات را تحت برخی عناوین در فضای اینترنتی منتشر کرده‌اند.
اقدام دادستانی آمریکا نشان می‌دهد که حکومت ایالات متحده به شدت نگران تبعات معامله ترامپ و پوتین است. مظنون اصلی رسوایی «راشاگیت» که قطعا پس از انتخابات میاندوره ای آمریکا در «ژانویه جهنمی» از آن بیشتر خواهیم شنید ؛ می‌تواند دودمان واشنگتن را در خاورمیانه به باد دهد.
واقعیت دیدار پوتین و ترامپ این است که رئیس جمهوری آمریکا به مانند یک قمارباز مست همه ورق‌های واشنگتن را برای دل کرملین رو کرده تا نفس ایران را ببرد. در طرف مقابل این رئیس جمهوری روسیه است که با رضایت خاطر در آستانه تثبیت اقتدار کرملین است. تاکتیک «مرد دیوانه » شاید در مورد رفقای غربی آمریکا و چینی‌ها جواب بدهد اما روسیه که عادت به «رولت روسی» دارد، پرخاشگری ترامپ بیشتر شبیه یک شوخی است.
 روسیه که سیاست «منفعت بینهایت» را دنبال می‌کند، قطعا نشست هلسینکی یک فرصت طلایی است. همان طور که ایران و اعضای اتحادیه اروپایی چشم انتظار فوریه جهنمی هستند، روسیه هم می‌داند که احتمالا ترامپ به سرنوشتی نظیر «نیکسون» مبتلا خواهد شد پس آنها به دنباله یک معامله بزرگ هستند.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 90412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *