۰
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۵

ترامپ از مذاکره با ایران چه می‌خواهد؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است ایران با شرکت و حضور در نشست مجازی اعضای دائم شورای امنیت که پوتین پیشنهاد کرده جیزی را از دست نمی‌دهد. 
ترامپ از مذاکره با ایران چه می‌خواهد؟
یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است ایران با شرکت و حضور در نشست مجازی اعضای دائم شورای امنیت که پوتین پیشنهاد کرده چیزی را از دست نمی‌دهد. 
حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیشنهاد پوتین برای نشست مجازی پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان و ایران اظهار کرد: قبلا هم سال گذشته در سازمان ملل مطرح شد تا چنین اجلاسی برگزار شود، نظر ایران این بود که تحریم‌ها لغو شود بعد صحبت می‌کنیم اما طرف‌های دیگر تعلیق تحریم ها را مد نظر داشتند.
وی تصریح کرد: باید بدانیم که ترامپ از نفس مذاکره بهره برداری تبلیغاتی می‌کند مانند مذاکره‌ای که با رهبر کره شمالی داشت اما به جایی نرسید لذا در این شرایط به این جنبه کار توجه ندارد. در واقع هدف اصلی ترامپ از نشست با ایران حل و فصل مشکلات نیست تبلیغاتی و انتخاباتی است.
 این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: پیشنهادی که پوتین، ریس‌جمهور روسیه مطرح کرده باید دید چه رویکردی دارد و با چه هدف و مکانیزمی انجام می‌شود. در واقع ۱+۵ به چه نتایجی می‌خواهند برسند تا بهتر بتوان قضاوت کرد. 
بهشتی‌پور با بیان این که نفس مذاکره برای مذاکره مشکلی را حل نمی‌کند، ادامه داد: مذاکره باید هدف تعیین‌کننده‌ای داشته باشد در حالی که آمریکا به سیاست غلط گذشته اصرار دارد و عملا نمی‌خواهد برای تجدید نظر اقدام کند. 
وی برکناری برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران را شکستی برای آمریکا عنوان کرد و گفت: این اتفاقات نشان می‌دهد سیاست‌های آمریکا به نتیجه نرسیده است و برایان هوک قربانی این مسائل بود و آن‌ها می خواستند سیاست به نتیجه نرسیده را گردن کسی بییندازند. 
این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: برای انجام مذاکره آمریکایی‌ها هنوز برنامه‌ای را مشخص نکرده‌اند و سیاست غلطی که از اردیبهشت سال 97 دنبال کرده‌اند را ادامه می‌دهند. 
وی در ادامه اظهار کرد: شاید آن‌ها به نتیجه نرسیده باشند اما تحریم ها طبیعتا بر کشور ما تاثیر خود را داشته است گرچه آنها می‌خواستند ایران تسلیم شود. بنابراین پیشنهاد پوتین شاید به این دلیل بوده که احتمال می‌داده درگیری نظامی بین ایران و آمریکا به وجود آید. 
بهشتی پور در پایان ابراز عقیده کرد: ایران با شرکت کردن و حضور در نشست مجازی پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان چیزی را از دست نمی دهد اما از قبل باید هدف مشخص باشد. 
کد مطلب: 134802
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *