۰
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۷

کرونا و آسیب اقتصادی شناورهای سنتی

مدیرکل گمرک بوشهر عنوان کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، با جلوگیری از فعالیت تجاری شناورهای سنتی، خدمه و کارکنان آنها دچار آسیب اقتصادی شدند.
کرونا و آسیب اقتصادی شناورهای سنتی
مدیرکل گمرک بوشهر عنوان کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، با جلوگیری از فعالیت تجاری شناورهای سنتی، خدمه و کارکنان آنها دچار آسیب اقتصادی شدند.
بهروز قره‌بیگی در نشست مطبوعاتی با اشاره به میزان صادرات با احتساب میعانات گازی گفت: در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۹.۶ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.
وی با اشاره به تخلیه کالاهای اساسی در بندر بوشهر افزود: تاکنون ۶ کشتی حامل کالای اساسی با ظرفیت ۱۰ الی ۱۵ هزار تن در بندر بوشهر پهلو گرفته که این امر موجب رونق فعالیت‌های تجاری شده است.
ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر بیان کرد: موز و برنج مهمترین کالاهای وارداتی و همچنین چین و امارات مقاصد اصلی صادرات گمرکات استان بوشهر بوده است.
قره‌بیگی با اشاره به صادرات بدون احتساب میعانات گازی اظهار کرد: در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، حدود ۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تن کالا به ارزش حدود یک میلیارد و ۹۷۵ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار از گمرکات ۱۴ گانه استان بوشهر صادر شده است.
عمده کالاهای صادراتی استان بوشهر
وی با اشاره به آمار واردات قطعی گفت: در پنج ماه اول سال جاری، به میزان ۲۰۹ هزار و ۹۴ تن کالا به ارزش ۴۲۸ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۵۲۲ دلار از گمرکات استان بوشهر وارد کشور شده است.
مدیرکل گمرک بوشهر تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان شامل موز، برنج، قطعات خودرو، لاستیک خودروی سواری، شیرآلات صنعتی، بلبرینگ خودرو و قطعات منفصله موتورسیکلت بوده است.
بهروز قره‌بیگی ادامه داد: کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، فیلیپین، اکوادور، اسپانیا، جمهوری کره، ایتالیا، روسیه و ژاپن عمده کشورهای مبدا واردات گمرکات استان بوشهر بوده اند.   
این مسئول همچنین با برشمردن محصولات پتروشیمی، مواد معدنی، انواع آبزیان، تره‌بار و محصولات تولیدی استان بوشهر به عنوان عمده کالاهای صادراتی گفت: این کالاها به کشورهای چین، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، برزیل، قطر، هند و افغانستان صادر شده است.
مشکلات کالاهای رسوبی
معاون امور گمرکی ستاد نظارت گمرکات استان بوشهر عنوان کرد: تعداد ۱۰۵۸ خودروی رسوبی در گمرک بوشهر وجود دارد که از این تعداد ۲۰۸ خودرو مشمول مصوبه جدید دولت بوده است و تاکنون ۱۱۵ خودرو ترخیص و ۹۳ خودرو دیگر نیز دارای قابلیت ترخیص هستند.
رضا مهرجویی دیگر کالاهای رسوب شده در گمرک بوشهر را کالاهای انباری فله، کانتینری و خودرویی دانست و افزود: در حال حاضر ۷۵۰ کانتینر کالای رسوبی و یا متروکه در انبار گمرک بوشهر وجود دارد که مشکلات متفاوتی از جمله فقدان مجوز استاندارد و بهداشت و یا مسائل قضایی دارند.
وی اظهار کرد: تاکنون ۲ کشتی حامل مواد اولیه کود فسفات هر کدام به ظرفیت ۲۰ هزار تن در بندر بوشهر پهلو گرفته است.
معاون گمرکات استان بوشهر تاکید کرد: تمام گمرکات استان بوشهر به سامانه جامع گمرکی مجهز هستند که این سامانه علاوه بر تسریع در روند خدمات گمرکی نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا ایفا می کند.
کد مطلب: 135877
برچسب ها: گمرک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *