۰
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۷

هنرستان استاد فرشچیان راه اندازی می‌شود

معاون علمی و هنری دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: راه‌اندازی هنرستان‌ استاد فرشچیان با کمک سازمان سما و معاونت مهارت‌های عمومی این دانشگاه در حال پیگیری است.
معاون علمی و هنری دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: راه‌اندازی هنرستان‌ استاد فرشچیان با کمک سازمان سما و معاونت مهارت‌های عمومی این دانشگاه در حال پیگیری است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشکده فرشچیان، میثم یزدی در نشست آنلاین روز مجازی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان اظهار داشت: طراحی و برنامه‌ریزی این دانشگاه از سال ۸۳ از سوی فرهنگستان هنر و شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد، پس از سال‌ها راه‌اندازی این دانشگاه از طرف وزارت علوم ممکن نشد و دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۷ زمینه راه‌اندازی این دانشگاه را فراهم کرد.
وی افزود: دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در چهار رشته نقاشی، معماری داخلی، فرش و صنایع دستی امکانات و کارگاه‌های مدرنی را تجهیز کرده است. امکانات تجهیز شده برای رشته‌های نگارگری و سفال در کشور بی‌نظیر است، همچنین فضاهای نمایشگاهی و گالری  در فضای این دانشگاه پیش‌بینی شده است.
معاون علمی و هنری دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان ترویج کارآفرینی در حوزه علوم هنر را الزامی دانست و بیان کرد: اخیراً تفاهم‌نامه مطلوبی با پارک علم و فناوری صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم منعقد شده تا زمینه کارآفرینی دانشجویان فراهم شود.
یزدی درمورد نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: داوطلبان و متقاضیان به تحصیل در این دانشگاه می‌توانند با مراجعه سامانه ثبت نام بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گام نخست را برای تحصیل بردارند. استادان پس از بررسی سوابق هنری و تحصیل و برگزاری مصاحبه هنری دانشجویان برگزیده را معرفی می‌کنند. حداکثر ظرفیت کلاس‌های مقطع کارشناسی ۲۰ نفز تعیین شده است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا شرایط برگزاری مجازی کلاس‌ها در نیم سال نخست ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است. دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان سعی کرده در تمامی حوزه‌های هنری از اساتید دارای نشان درجه یک هنری بهره‌مند شود. تجربیات گران بهای این استادان برای تربیت هنرمندانی خلاق و نوآور به‌کار گرفته می‌شود.
معاون علمی و هنری دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تصریح کرد: این دانشگاه قصد ندارد مانند سایر دانشگاه‌های هنری با روش صرفاً نظری فعالیت کند. آموزش حکمت، نظریه‌پردازی، نقد هنری، خلق و آفرینش آثار هنری در اولویت نخست این دانشگاه قرار دارد.
یزدی یادآور شد: این دانشگاه تسهیلاتی برای تجاری‌سازی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری را برای دانشجویان ارایه می کند.
وی با یادآوری اختصاص تسهیلات و تمهیدات ویژه برای متقاضیان هنرستانی گفت: اعطای بورسیه تحصیلی برای داوطلبان رشته‌های شیشه‌گری و سفال برای هنرجویان با استعداد و خلاق مدنظر استادان قرار دارد. یکی از ویژگی‌های روش آموزشی استاد- شاگردی صدور اجازه‌نامه به شاگردان است که در این دانشگاه نیز صورت می‌پذیرد.
وی ادامه داد: صدور اجازه‌نامه منجربه برخورداری شاگردان از اعتبار و سرمایه اجتماعی استادان می‌شود. ادامه جریان هنری استاد توسط شاگرد صورت می‌گیرد و حمایت استاد از شاگرد در فضای تولید و فروش آثار هنری از ویژگی‌های روش آموزشی استاد- شاگردی است.
معاون علمی و هنری دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان از پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته نقاشی ایرانی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال تحصیلی آینده خبر داد.
یزدی اظهارداشت: برای کسانی که امکان حضور مستمر چندین ساله در دوره‌های دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان را ندارند، دوره‌های کوتاه مدت و مهارت‌محور درنظر گرفته شده است. برنامه کلاس‌های حرفه‌ای در آینده‌ای نزدیک برای علاقه‌مندان منتشر خواهد شد.
وی درباره سرفصل رشته‌های دایر در دانشگاه یادآور شد: تمامی سرفصل‌های رشته‌های دایر براساس رشته‌های مصوب وزارت علوم تدوین و تعریف شده است البته کمیته بازنگری رشته‌ها در دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تشکیل شده تا فضای آموزش‌های هنری ایرانی و سنتی بهبود پیدا کند.
معاون علمی و هنری دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تصریح کرد: رشته خوشنویسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد درحال تدوین است که راه‌اندازی این رشته را می‌توان اتفاقی بزرگ در عرصه هنرهای تجسمی تلقی کرد. رشته نمایش ایرانی نیز درحال بازنگری است که در آینده‌ای نه چندان دور راه‌اندازی می‌شود.
یزدی در خصوص ارزش مدرک دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: آنچه بیش از هرموردی در رشته‌های هنری مطرح بوده، روش‌های هنرآموزی و مهارت دانش‌آموختگان است. مطالعات مفصلی از دانشگاه‌های معتبر دنیا صورت گرفته و برای ارتقای کیفیت آموزش شیوه استاد- شاگردی انتخاب شده است.
وی افزود: به کمک سازمان سما و مهارت‌های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه راه‌اندازی هنرستان‌های استاد فرشچیان در کشور درحال پیگیری است. این اقدام می‌تواند کیفیت آموزش‌ هنرهای ایرانی اسلامی را در سطوح پایه تقویت کند. رشته‌های صنایع دستی در این دانشگاه با رویکرد چوب و سفال جهت‌گیری خواهد شد.
معاون علمی و هنری دانشگاه ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان درباره فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه خاطرنشان کرد: نشست‌ها، کرسی‌های آزاد اندیشی و هم‌اندیشی‌های مستمر و مطلوبی تاکنون برگزار شده که این جلسات پژوهشی در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند. همچنین مجوز مجله علمی و پژوهشی «هنرهای سنتی» از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شده که از زمستان سال جاری فراخوان آن برای دانشگاه‌ها و پژوهشگران این حوزه ارسال می‌شود.
کد مطلب: 136096
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *