; ?>; ?> رئیس جمهور چین کناره گیری می کند - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۰

رئیس جمهور چین کناره گیری می کند

روزنامه چاینا مورنینگ پست از کناره گیری هوجین تائو از فرماندهی ارتش در روز آخر کنگره ملی خلق چین خبر داد و نوشت که «ژی جین پینگ» این قدرت را زودتر از موعد مقرر در اختیار می‌گیرد.
به گزارش روزنامه تایمز هند، بنا به گزارش‌های رسیده از رسانه‌های چینی، هوجین تائو رئیس جمهور چین تصمیم دارد از همه سمتهای خود به ویژه فرمانده کل قوا کناره گیری کند و آن را در اختیار ژی جین پینگ معاون اول رئیس جمهور و رهبر رزرو چین قرار دهد.
براساس گزارش روزنامه «چاینا مورنینگ پست»، هوجین تائو تصمیم گرفته که از ریاست خود بر ارتش خلق چین در روز آخر کنگره کناره گیری کند و قدرت را رسما در اختیار جین پینگ ۵۹ ساله که در روز ۱۴ نوامبر یعنی روز پایانی برگزاری کنگره ملی خلق چین رسما به عنوان رهبر ۵ سال آینده چین تعیین می‌شود قرار دهد.
براساس این گزارش، این اخبار بسیاری از تحلیلگران سیاسی که انتظار داشتنند هوجین تائو ریاست کمیسیون نظامی مرکزی حزب را حفظ کند شگفت زده کرده است.
قرار است در هجدهمین کنگره ملی خلق چین که از ۸ نوامبر در پکن با حضور بیش از ۲۲۰۰ هیات سیاسی در حال برگزاری است ژی جین پینگ به عنوان رئیس جمهور و لی کگیانگ به عنوان نخست وزیر معرفی شوند.
کمیسیون مرکزی نظامی چین یکی از پرقدرترین شاخه های حزب کمونیست است که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است.
انتقال قدرت در ماه مارس سال آینده میلادی در چین برگزار می‌شود.
ژی جین پینگ کیست؟
گفته می شود که ژی جین پینگ قرار است رهبر بعدی حزب کمونیست و جانشین هوجین تائو رئیس جمهوری شود.
از آنجایی که او پسر یک رهبر سابق است، به اصطلاح "شاهزاده جوان" لقب گرفته است. او از سنین جوانی الفبای سیاست چین را یاد گرفته؛ از هنگامی که پدرش از کار برکنار و خودش برای کار به خارج از شهر فرستاده شد.
ارتباط نزدیک آقای ژی با ارتش و حمایت او از صنایع دولتی نشان می دهد که او فردی به نسبت محافظه کار است.
او در سال ۱۹۵۳ به دنیا آمد و در دانشگاه در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرده است. او در سال ۱۹۷۴ به حزب کمونیست پیوست.
در سال ۲۰۰۷ به عنوان رئیس حزب در شانگهای معرفی شد و وظیفه رسیدگی به یک رسوایی مالی به او سپرده شد.
او به عنوان فردی صریح مشهور است.او در یکی از اظهارنظرهای جالب توجهش، غرب را بخاطر انتقاد از چین مورد سرزنش قرار داد.
از دید بسیاری در چین، شهرت آقای ژی از همسرش کمتر است. همسر او پنگ لی‌یوان یک خواننده موسیقی محلی است که گفته می شود در دانشگاه هاروارد به تحصیل مشغول است.
درباره زندگی شخصی او اطلاعات زیادی در دسترس نیست، ولی گفته می‌شود به بسکتبال و فیلم‌های جنگی هالیوودی علاقه دارد. شاید اقامت کوتاهی که در جوانی در آیووا داشته در این علایق موثر بوده باشد.
کد مطلب: 13638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *