۰
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۲

بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.
بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا درحالی مدعی از سرگیری تحریم ها از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و بجز آمریکا، تنها کشور دومنیکن به آن رای مثبت داد.
در بیانیه وزارت  امور خارجه آمریکا در خصوص بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران آمده است: برای اعمال تحریم ها درنگ نمی کنیم و از تمام اعضای سازمان ملل انتظار داریم که بطور کامل به تعهداتشان در قالب تحریم های بازگشته، عمل کنند.
وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه، همچنین به تهدید صریح همه اعضای سازمان ملل درصورت عدم تمکین به این اقدام یکجانبه و غیرقانونی پرداخته و آورده است: چنانچه اعضای سازمان ملل به تعهدات خود  در قبال اجرای این تحریم ‌ها عمل نکنند، آمریکا از اختیارات داخلی خود برای تحمیل عواقبی علیه آنها استفاده خواهد کرد تا مطمئن شود که ایران از منافع فعالیت های ممنوع شده از سوی سازمان ملل سودی نمی برد.
وزارت امور خارجه آمریکا درحالی با لحنی آمرانه، تهدید آمیز و کاملا یکجانبه گرایانه، خواستار همکاری کشورهای عضو سازمان ملل برای همراهی با تحریم ها شده است که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها فاقد «تأثیر قانونی» است و تعلیق تحریم‌ها بعد از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) نیز ادامه خواهد یافت.
 رسانه آمریکایی پولیتیکو نیز شب گذشته در گزارشی اذعان کرد که تشدید اقدامات اخیر دونالد ترامپ علیه ایران بخشی از راهبرد انتخاباتی او در آستانه انتخابات ۱۳ آبان است.
تارنمای پولیتیکو در مطلبی تحلیلی درخصوص تقلای دونالد ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران و اجرای طرح موسوم به مکانیسم ماشه نوشت : به رغم جار و جنجال‌های ترامپ در مورد توافق‌نامه‌های صلح میان امارات و بحرین با اسرائیل، هنوز بیشتر وعده‌های بزرگ او در حوزه سیاست خارجی از جمله توافق هسته ای با کره‌شمالی، سرنگون کردن دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا و حصول یک توافق بهتر با ایران عملی نشده است و این درحالی است که تنها چند هفته دیگر به انتخابات آمریکا باقی مانده است.
به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا به این موضوع اشاره نشده که تحریم هایی جاری این کشور علیه ایران، عملا سلامت و معیشت مردم را هدف قرار داده و حتی مانع از تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران شده است.
بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگربا تکرار ادعاها و اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و با اعلام اینکه فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت، آورده است: در روزهای آینده دور جدیدی از اقدامات تکمیلی را اعلام خواهیم کرد که کارایی تحریم ها را تضمین کند و نقض کنندگان آن را به پاسخگویی وادارد. 
در بیانیه یاد شده ، وزارت امور خارجه آمریکا بدون اینکه اشاره‌ای به اقدام غیرمشروع آمریکا در خروج از برجام و نقض صریح این توافق جهانی کند، مدعی ناکامی ایران در اجرای تعهداتش در قبال برجام شده و  شورای امنیت را نیز متهم به ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کرده است.
کد مطلب: 136698
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *