۰
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۷

رشد ۲۰۰ درصدی تولید در بهمن دیزل

شرکت بهمن دیزل به عنوان یک شرکت خصوصی در حوزه تولید خودروهای تجاری و مسافری با برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مناسب توانست بحران ناشی از تحریم ها را پشت سر بگذارد که بومی سازی محصولات شیلر حاصل این تفکر است.
رشد ۲۰۰ درصدی تولید در بهمن دیزل

شرکت بهمن دیزل به عنوان یک شرکت خصوصی در حوزه تولید خودروهای تجاری و مسافری با برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مناسب توانست بحران ناشی از تحریم ها را پشت سر بگذارد که بومی سازی محصولات شیلر حاصل این تفکر است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین،شرکت بهمن‌دیزل فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ با همکاری شریک تجاری به نام ایسوزو ژاپن آغاز کرد. این همکاری تا ابتدای شروع تحریم ها ادامه داشت اما پس از تحریم های ظالمانه ارتباط تجاری متوقف گردید. بهمن دیزل برندی داخلی به نام شیلر را ایجاد کرد تا با تولید انبوه محصولات بومی سازی شده، خودباوری و تلاش متخصصان خود را اثبات نماید. هم‌اکنون این مجموعه برای۵۷۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.
داخلی سازی خودروی شیلر:
در سال ۹۲ طراحی شیلر آغاز و در سال ۹۶ نمونه اولیه آن تولید شد. بهمن دیزل پس از تحریم‌ها و قطع ارتباط با شریک تجاری ژاپنی، طراحی و تولید دو پلتفرم شیلر (کامیونت و مینی باس) را سرعت بخشید و سرانجام در مهر سال ۹۸ به تولید انبوه رسید.
با توجه به اینکه محصول استراتژیک بهمن دیزل، ایسوزو محسوب می شد، در سال گذشته حدود ۸۵ درصد تولیدات ایسوزو و ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات شیلر بود؛ اما امسال به‌ دلیل مشکلات ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی، ۸۰ درصد از تولیدات مربوط به خودروی شیلر و فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد ایسوزو است. همچنین در سال جهش تولید، بهمن دیزل رشد 200 درصدی برای تولید محصولات خود را برنامه ریزی کرده که از این میزان حدود 80 درصد به محصولات شیلر اختصاص یافته است. میزان تولید طی سال گذشته ۸۱۵ دستگاه بود که امسال با رشد ۲۰۰ درصدی، میزان تولید به 1726 دستگاه می رسد و رشد تولید در سنوات آتی نیز ادامه‌دار خواهد بود.
در همین راستا در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته این شرکت رشد بیش از پنجاه درصد را داشته است. شرکت بهمن‌دیزل در سال‌جاری در زمینه دو محصول مینی‌باس MB3 و کامیونت 8 تن شیلرTB8   طرح توسعه دارد. موتور مینی‌باس‌های جدید با نام تجاری سحر پلاس (پگاسوس) 163 اسب بخار و فیس آن نسبت به مینی‌باس قبلی تغییر کرده است. از آنجا که بهره‌وری و راندمان مینی‌باس به تعداد صندلی است، بنابراین به‌گونه‌ای طراحی شده که با دو آپشن ۱۸ و ۲۳ نفره تحویل داده می‌شود.
همچنین کامیونت ۶ تن جدید شیلر که تغییراتی در موتور و گیربکس آن ایجاد شده است و با داشبورد، چراغ‌ها و صندلی جدید و برای اولین بار مجهز به سیستم HVAC و ریموت کنترل از نیمه دوم سال‌جاری به بازار عرضه خواهد شد.
بیش از 50درصد از محصولات خانواده شیلر داخلی سازی شده و طراحی و مالکیت معنوی آن متعلق به شرکت بهمن دیزل است و به همین دلیل توانایی تغییر ظاهری مانند چیدمان صندلی، نوع درب خودرو و... بنا بر نیاز مشتری وجود دارد.

مشخصات کامیونت و مینی باس شیلر در بازار 
در حال حاضر این کامیونت ۶ تن به بازار عرضه شده، دارای موتور 4 سیلندر خطی با تزریق مستقیم مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است، دارای حجم موتور 3760 سی سی، حداکثر توان 141 اسب بخار و حداکثر گشتاور 440 نیوتن متر است، موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته (6دنده جلو و 1 دنده عقب)3300 نیوتن متر توان خروجی را به چرخ های خودرو انتقال می دهد، سیستم تعلیق این خودرو شامل اکسل، مجموعه فنربندی و شاسی آن تولید داخل است، شاسی از نوع نردبانی و بصورت پرچی است که از استقامت بالایی برخوردار می باشد. استاندارد آلایندگی این محصول EUROV-EEV بوده به همین دلیل می‌تواند جایگزینی مناسب برای ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری و بین شهری در تمام استان‌ها باشد. از امکانات رفاهی می‌توان به شیشه بالابرهای برقی، کولر و سیستم مالتی مدیا اشاره کرد. همچنین قابلیت نصب انواع کاربری های عمومی و خاص بر روی خودرو امکانپذیر است. قطعات سیستم ترمز با برند معتبر جهانی و مجهز به ABS  است. شعاع گردش ۶.۴۵ متر که قابلیت فرمانپذیری مناسبی دارد. وزن خودرو ۲800 کیلوگرم است و سبک‌ترین کامیونت بازار محسوب می شود. این کامیونت تست‌های سخت در شرایط متفاوت کشور از جمله جاده‌های کوهستانی و در دماهای مختلف تا ۱۰۰ هزار کیلومتر را گذرانده است. زاویه ورود مدل های شاسی بلند این کامیونت ۳۷ درجه است که عدد بسیار خوبی است و مصارف امداد و نجات و آفرود دارد.
مینی‌باس شیلر مشابه کامیونت آن و مینی‌باس سحر است با این تفاوت که پلتفرم آن تغییر کرده است. شیب روی این مینی‌باس 49.1 درصد است و استاندارد یورو ۵ دارد. مجهز به 18 صندلی بوده که می‌توان چیدمان آن‌ها را تغییر داد و از دیگر امکانات آن می‌توان به ترمز تمام بادی، مجهز به ABS و بخاری سالنی و مستقل اشاره کرد. این مینى باس داراى فنربندى نرم، سیستم گرمایشى و سرمایشى مطلوب، ظرفیت باک١٢٠لیتری است و امکان گازسوز شدن وجود دارد. تمامی مجموعه‌های اصلی شامل بدنه و تریم خودرو، سیستم تعلیق، رینگ، تایر، دسته سیم، سیستم تهویه مطبوع، ساخت پلتفرم و... بومی سازی شده است. در سال جاری این مینی باس موفق به اخذ چهار ستاره کیفی از شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران ISQI شده است.

برنامه صادرات بهمن‌دیزل
با توجه به اینکه مالکیت برند ایسوزو مربوط به شرکت ایسوزو است، درگذشته اجازه صادرات محصولات به این شرکت داده نمی‌شد، اما مالکیت معنوی برند شیلر مربوط به بهمن دیزل است و در این زمینه برنامه صادرات دارد و با کشورهای همسایه که بازار مناسبی برای محصولات این شرکت هستند، مذاکراتی انجام شده و به زودی نمونه اولیه ارسال می شود.
بهمن دیزل سال گذشته در زمینه خودروهای تجاری حدود ۵۰ درصد بازار را در دست گرفت. مشتریان بهمن‌دیزل عمدتا شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ از جمله افق کوروش، شرکت دومینوی میهن، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان هلی کوپترسازی کشور، شرکت‌های مخابراتی، مهیاپروتئین، داروسازی کاسپین، پست جمهوری اسلامی، شرکت‌های دلپذیر، بیژن، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، گلرنگ، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شهرداری‌های گلستان، همدان، قزوین و شهرداری‌های متفاوت هستند.
همچنین با مذاکراتی که صورت گرفته و با توجه به تمایل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای یکسان‌سازی عقد قرارداد شاسی‌ساز و کاربری‌ساز، قرارداد همکاری منعقد شده است

توسعه کاربری‌سازی در بهمن‌دیزل
از اواخر سال 1395 واحد کاربری سازی به بهمن دیزل افزوده شد که با تجهیز سالن تولید و تامین ابزار و تجهیزات مورد نیاز به طراحی و ساخت انواع کاربری های عمومی و خاص می پردازد.کاربری‌سازی به محصولات این شرکت هویت می‌دهد، از این رو توسعه در این بخش ازجمله برنامه‌های بهمن‌دیزل در سال‌جاری است. کاربری‌سازی شرکت در فضایی 5000 متری انجام می شود. هم‌اکنون خط ساندویچ پنل برای سیستم گرمایشی و سرمایشی از خارج سفارش شده که پیش از این برای کامیونت‌های یخچال‌دار از بیرون خریداری می‌شد، بنابراین در سالن جدید این طرح توسعه صورت خواهد گرفت. شرکت بهمن‌دیزل علاوه بر افزایش فضای توسعه‌ای کاربری‌سازی، برنامه دارد برای تولید 2000 دستگاه ظرفیت جدید ایجاد ‌کند تا خودرو را با کاربری تحویل مشتری دهد. زیرا شرکت هایی که تولید کننده شاسی نیستند و صرفا کاربری ساز هستند با تغییراتی که در شاسی ایجاد می کنند، می توانند زمینه ساز بروز حوادث در جاده ها شوند. در بخش ساخت کاربری با رعایت استانداردها و متناسب با نوع آن، انواع کاربری های خاص خدمات شهری، اتاق بارهای پنلی، کاربری های عمومی و خاص فلزی مطابق نیاز مشتری ساخته می شود.. به طور کلی در ساخت همه کاربری های بهمن دیزل استقرار صحیح اتاق بار بر روی کامیونت، عایق زیر اتاق بار، استفاده ازمواد اولیه استاندارد مرغوب، PT و آسترED، استفاده از چراغ ها و شبرنگ های E-MARK دار مورد توجه قرار می گیرد که ساخت اتاق بار آتش نشانی با ظرفیت های متفاوت در سال گذشته برای کامیون 5، 6، 8، 18 و 26 تن به سبد محصولات کاربری این شرکت افزوده شد. بهمن دیزل با گذراندن مراحل اخذ استاندارد و انجام تست های لازم، تنها شرکت دارای گواهی استاندارد تولید خودرو با کاربری آتش نشانی در کشور است و اولین شرکتی است که بصورت تشویقی و دارا بودن مطلوبیت محصول، مجوز درج علامت استاندارد بر روی پلاک محصولات آتش نشانی خود با نام تجاری بهمن را دارد.
در مجموع توسعه کاربری‌سازی، جهش تولید بیش از ۲۰۰ درصدی و داخلی‌سازی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد برند شیلر از برنامه‌های توسعه‌ای بهمن‌دیزل است. در سال جاری کاربری سازی بهمن دیزل مسئولیت انجام فرایند کاربری سازی کل گروه شامل وانت مزدا بهمن موتور و خودروهای تجاری شرکت سیبا موتور را نیز به عهده گرفته است و تعدادی از این خودروها با کاربری بهمن دیزل به بازار عرضه شده است.
کد مطلب: 136731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *