۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۹

پاسخگویی رییس جمهور مغایر هیچ مصلحتی نیست

نماینده تهران و مجلس هشتم و از امضا کنندگان اولین طرح سوال از رییس جمهور می‌گوید برگزاری غیرعلنی جلسه سوال از رییس جمهور تنها با درخواست رییس دولت آن هم با توجیه محرمانه بودن پاسخ‌ها امکانپذیر است.
علی عباسپور تهرانی‌فرد در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه دولت در برخورد با سوال نمایندگان شفاف عمل نمی کند، گفت: نابسامانی‌های چند ماه اخیر بازار ارز و مشکلات تومی و گرانی ناشی از آن امر غیر قابل انکاری است، رییس دولت و تیم اقتصادی او تاکنون هیچ واکنش و پاسخ علمی و قانع کننده‌ای به این ابهامات نداده‌اند.
وی به برگزاری چندین‌باره جلسات غیرعلنی مجلس با وزرای اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: مطمئنا اگر پاسخ های دولت در جلسه غیرعلنی نمایندگان را قانع می کرد دغدغه طرح سوال از رییس جمهور برای بار دیگر پیش نمی آمد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم با بیان اینکه نمی توان در هر مساله‌ای بحث مصلحت بودن یا نبودن را به راه انداخت، خاطرنشان ساخت: عامه مردم باید در جریان مباحث کشوری باشند مگر آنکه بر اساس مصالح نظام برخی مسائل نیاز به علنی شدن نداشته نباشد که این در هر کشور و نظامی امر پذیرفته شده و قابل قبولی است.
وی با اشاره به برخی اظهارات نمایندگان در خصوص غیرعلنی کردن جلسه سوال از رییس جمهور گفت: پاسخ های نمایندگان دولت در جلسات غیرعلنی مجلس قانع کننده نبوده است اگر بنا باشد جلسه سوال از رییس جمهور غیرعلنی شود نمایندگان نمی توانند این درخواست را داشته باشند بلکه رییس جمهور باید براساس ادله منطقی در جریان مذاکره با رییس مجلس این درخواست را مطرح کند.
عباسپور اظهار داشت: اینکه عده ای از نمایندگان قضاوت کنند که رییس جمهور می خواهد بیاید و مطالبی را بگوید که به مصلحت نیست نوعی فرافکنی و رهاندن دولت از پاسخگویی و نوعی خودسانسوری نمایندگان است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه اگر مصلحتی در کار است بهتر است به نمایندگان نیز منتقل شود، افزود: رییس جمهور اگر بر این اعتقاد است که مسائل و دلایل نابسامانی های اقتصادی کشور محرمانه است باید این اطلاعات محرمانه را در اختیار رییس مجلس قرار دهد و درخواست غیرعلنی کردن جلسه را داشته باشد؛ قطعا اگر رییس مجلس نیز محرمانه بودن این اطلاعات را تایید کرد می تواند نمایندگان را نسبت به این مهم قانع کند.
عباسپور ادامه داد: متاسفانه هیچ کدام از این روندها طی نمی‌شود، فقط عده ای از نمایندگان دائما تکرار می کنند که آمدن رییس جمهور به مصلحت نیست، رییس جمهور چیزهایی را خواهد گفت که نباید بگوید و توجیهاتی از این قسم، سوال من از این نمایندگان این است مگر شما می دانید رییس جمهور چه می خواهد بگوید؟ اگر می دانید به سوال کنندگان نیز منتقل کنید شاید اینگونه آنها هم قانع شدند.
وی با تاکید براینکه برخی نمایندگان خود را وکیل دولت در مجلس می دانند، اظهار داشت: این نمایندگان سخنگوی دولت در مجلس شده اند، به جای رییس جمهور و دولتی ها در مجلس سخن می گویند این رویه درستی نیست بیشتر به بی اعتمادی ها دامن می زند.
این چهره اصولگرا با اشاره به اینکه محرمانه بودن برخی اطلاعات امر رایج و مرسوم در هر نظام و ساختار سیاسی است، گفت: بهرحال مطالب و اطلاعات در هر کشوری دارای طبقه بندی خاص خود است، اگر مطلب و موضوعی در طبقه‌بندی محرمانه قرار نگیرد با هیچ توجیه و منطق مدیریتی نمی توان مردم را از دانستن آن محروم کرد. در مورد پاسخ های رییس جمهور اگر واقعا محرمانه است نمایندگان را نسبت به محرمانه بودن آن مطلع کنند. قطعا نمایندگان نیز بیش از هرچیز مصالح نظام را در نظر خواهند داشت.
عباسپور با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه رییس جمهور ناگفته‌ها را در روز سوال خواهد اظهارداشت: گفتن ناگفته‌ها روش دولت احمدی نژاد در همه این ۷ سال بوده است و نتیجه آن هم این بوده که دولت خود را به هیچ مرجعی پاسخگو نمی داند. در زمان اولین سوال از رییس جمهور هم با این مصلحت سنجی های برخی نمایندگان روبرو بودیم ولی باید بدانیم پاسخگویی رییس جمهور مغایر هیچ مصلحتی نیست و مشکلی ایجاد نمی کند.
نماینده دوره هشتم مجلس افزود: اینکه عده ای از نمایندگان خود را در مقام تفسیر و قضاوت درباره علنی یا غیرعلنی کردن جلسه یا محرمانه بودن یا نبودن بدانند، رویکرد درستی نیست مگر اینکه طبق آیین نامه هیات رییسه مجلس و بدنه مجلس با غیرعلنی بودن جلسه سوال از رییس جمهور موافقت کنند.
وی با تاکید براینکه رییس جمهور مسئول حفظ آرامش کشور است، گفت: ترس از سخنان رییس جمهور به بهانه بر هم ریختن آرامش جامعه توجیه غیرقابل قبولی است، رییس جمهور مسئول حفظ آرامش کشور است و باید امور جاری کشور در ابعاد مختلف را در سایه آرامش پیش ببرد. در اظهار نظرهای عمومی و رسانه ای نباید به گونه ای ظاهر شود که جو جامعه را برهم ریزد.
عباسپور به دولت توصیه کرد اگر پاسخ ها بُعد محرمانه دارد رییس مجلس و نمایندگان را در جریان آن قرار دهد در غیراینصورت به دور از جوسازی ها و در شرایط احترام بین دو قوه به سوالات پاسخ دهد.
کد مطلب: 13699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *