۰
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۶

از فواید بابونه چه می‌دانید؟

بابونه، نام علمیاین Matricaria chamomilla است‌. خواص بابونه میزان ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می‌دهد. علاوه براین، بابونه می‌تواند جراحت و زخم‌هایی که در اثر زایمان طبیعی روی بدن باقی می‌ماند، به سرعت ترمیم کند. تمام خواص و فواید بسیار زیاد بابونه برای سلامت بدن انسان، هیچ گونه اثبات علمی ندارد. اما با مصرف موضعی عصاره بابونه می‌توان شاهد تاثیرات مثبت حضور آن در بدن خود خواهید بود.
از فواید بابونه چه می‌دانید؟
بابونه، نام علمی این گیاه Matricaria chamomilla است. خواص بابونه میزان ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می‌دهد. علاوه براین، بابونه می‌تواند جراحت و زخم‌هایی که در اثر زایمان طبیعی روی بدن باقی می‌ماند، به سرعت ترمیم کند. تمام خواص و فواید بسیار زیاد بابونه برای سلامت بدن انسان، هیچ گونه اثبات علمی ندارد. اما با مصرف موضعی عصاره بابونه می‌توان شاهد تاثیرات مثبت حضور آن در بدن خود خواهید بود. خواص بابونه برای حفظ سلامت پوست و مو، یکی دیگر از فواید این گیاه طبیعی است. به طوری که از عصاره بابونه در کاربردهای لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. گیاه بابونه در کاربردهای درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌های زیادی در ساختار بابونه وجود دارد که آن را به یک گیاه پراستفاده تبدیل کرده است. 
خواص بابونه
بابونه نخستین بار در مصر برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفت. به طور کلی، بابونه طبیعی به صورت خوراکی مصرف نمی‌شود. استفاده از عصاره بابونه برای درمان بیماری‌ها متداول است. بیماری‌هایی مانند سوء هاضمه، درهای عضلانی، سردرد و میگرن با بابونه درمان می‌شوند. زیرا بابونه در بدن می‌تواند تعداد آمینواسیدهای گلایسین را در بدن افزایش بدهد. زمانی که آمینواسیدهای گلایسین در بدن افزایش پیدا کند، تحریک پذیری عضلات و اعصاب کاهش پیدا می‌کند.
خواص بابونه برای مو
عصاره بابونه می‌تواند موها را درخشان کند. زیرا بابونه دارای مقدار زیادی ویتامین A می‌باشد. با حضور مقدار زیادی ویتامین A در سطح پوست سر، سرعت فرآیند رشد و بزرگ شدن سبوم مو در لایه زیرین پوست سر بیشتر می‌شود. زمانی که مقدار سبوم مو افزایش پیدا کند، پوست سر به مدت طولانی مرطوب باقی می‌ماند. بعلت مرطوب ماندن پوست سر، موها رشد زیادی خواهند داشت.
محافظت از موهای آسیب دیده:
 گیاه بابونه دارای تانن در ترکیبات اصلی خود است. تانن موجود در بابونه مانع از آسیب رسیدن به موها می‌شود. در واقع، بابونه برای جلوگیری از آسیب اشعه فرابنفش خورشید، استفاده از شامپوهای شیمیایی و دستگاه‌های حالت دهنده مو عالی است. این تاثیر مثبت بابونه برای محافظت از موها تنها پس از مصرف طولانی مدت عصاره آن ظاهر خواهد شد. 
روشن کردن رنگ موها:
دقیقا مشخص نیست که چرا بابونه می‌تواند موها را روشن کند. اما تجربه نشان داده است که رنگ موها پس از مصرف موضعی عصاره بابونه، روشن‌تر از قبل می‌شوند. در بعضی از رنگ‌ موهای عسلی و طلایی نیز از عصاره بابونه برای روشن کردن رنگ موها استفاده می‌شود.
خواص بابونه برای پوست
ابتلا به عفونت‌های قارچی پوستی در بین خانم‌ها و آقایان رایج‌ترین مشکلات و عارضه‌های پوستی است. آبی بودن محیط رشد سلول‌های پوست موجب می‌‎شود که عامل بیماری قارچ پوستی در بدن رشد کند. روغن بابونه می‌تواند مقدار آب روی پوست را تعدیل و تنظیم کند. به طوری که محیط پوست چندان خشک یا چندان آبی نیست. لذا، ریسک ابتلا به عفونت‌های قارچی به شدت کاهش پیدا می‌کند.
بهبود سوزش و خارش پوست:
بابونه می‌تواند التهابات پوستی را برطرف کند. به همین خاطر، سوزش و خارش پوست با بابونه رفع می‌شود. پتاسیم موجود در بابونه، اثرات مثبتی از خود به جای می‌گذارد. به طوری که ابتدا PH سطح پوست تعدیل می‌شود. سپس منافذ پوست حالت عادی خود را خواهند داشت. در این حالت، سلول‌های پوست به راحتی می‌توانند مایعات سمی و آزاد را از خود خارج کنند. به همین خاطر، مواد سمی در زیر پوست تجمع پیدا نمی‌کنند و احساس سوزش و خاطر نخواهید داشت. 
تامین اکسیژن بافت‌ پوست:
استفاده از بابونه برای پوست همانند اکسیژن تراپی پوست می‌باشد. هدف از اکسیژن تراپی پوست، تامین اکسیژن کافی برای پوست صورت است. زمانی که اکسیژن کافی در لایه‌های متعدد پوست وجود داشته باشد، سرعت کلاژن سازی و ساخت سایر پروتئین‌های پوست با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به طوری که تمام آلودگی‌ها از روی پوست صورت زدوده می‌شوند. در واقع، بابونه همانند اکسیژن تراپی برای سم زدایی در سلول‌های پوست ایده‌آل است.
هیدراته نگهداشتن پوست:
 یکی از عوامل موثر برای محافظت از پوست، وجود رطوبت کافی در سطح و لایه‌های زیرین آن می‌باشد. گیاه بابونه به لایه‌های متعدد پوست آبرسانی می‌کند. به صورتی که لایه‌های میانی پوست می‌توانند به مدت زیادی آب و رطوبت را در خود نگهداری کنند. به همین ترتیب، پوست صورت چاق و توپُر خواهد بود. هیدراته بودن پوست مانع از ایجاد اثرات سوختگی می‌شود. بابونه برای پوست همانند کرم‌های مرطوب کننده و ضدآفتاب است. بابونه بیشتر از یک گیاه طبیعی برای سلامت پوست بدن مفید است. خاصیت درمان کنندگی آکنه حتی موجب شده تا عصاره بابونه برای پوست‌های حساس هم سودمند و مغذی باشد.
فواید بابونه برای سلامتی
افزایش سیستم ایمنی بدن:
 تیامین جزو ویتامین‌هایی است که خطر ابتلا به بیماری‌های نظیر ایدز را به شدت کاهش می‌دهد. با بررسی‌های دقیق‌تر می‌توان دریافت که تیامین می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های سندرم نقص ایمنی اکتسابی را تقلیل کند. بابونه با دارا بودن تیامین در ساختار خود، مانع از ابتلا به بیماری‌های متعدد سندرم نقص ایمنی اکتسابی می‌شود. 
درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی:
زمانی که درجه دمای بدن پایین باشد، احتمال آبریزش بینی و سرماخوردگی بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از آبریزش بینی باید مواد غذایی را مصرف کرد که طبع گرمی دارند. بابونه یک گیاهی است که طبع گرمی دارد. این گیاه می‌تواند دمای بدن را کنترل کند و مانع از بروز نشانه‌های آبریزش بینی در فرد شود. یک دلیل دیگر برای سرماخوردگی و بروز نشانه‌های آبریزش بینی وجود دارد. ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن موجب می‌شود تا هر نوع ماده آلرژی زا در بدن عفونت ایجاد کند. بابونه با آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، مانع از ایجاد عفونت در بدن می‌شود.
حفظ سلامت دندان‌ها:
 پوسیدگی و خرابی دندان می‌تواند یکی از دلایل آسیب به معده و سایر بخش‌های گوارش تلقی شود. میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر برای حفظ و افزایش ماندگاری دندان‌ها، بهترین مواد مغذی هستند. بابونه هم از این قاعده مستثنی نیست. این گیاه با دارا بودن مقدار زیادی فیبر می‌تواند مانع از بروز هر گونه بیماری مربوط به دندان و لثه شود. لذا، بابونه یک معجون قوی برای حفظ سلامت دندان‌ها و دهان است.
خواص و فواید بابونه برای نوزادان
ناحیه سر و پوست سر نوزادان بیشتر از هر عضو دیگری در معرض خطرات پوستی قرار دارد. چون در این دوران، سیستم دفاعی پوست چندان قدرتمند نیست که بتواند مانع از ورود مواد عفونت زا شود. علاوه براین، سیستم دفاعی بدن ممکن است هر عامل خارجی که به بدن وارد می‌شود، یک عامل آلرژی زا تلقی کند. بابونه می‌تواند سیستم ایمنی بخش پوست را در نوزاد افزایش بدهد. این گیاه در سایر بخش‌های بدن نوزاد نیز موجب حفظ سلامتی آن‌ها می‌شود.
بهبود تنفس:
فاکتورهایی که در ساختار گیاه بابونه وجود دارد که فرآیند تنفس را برای نوزاد راحت‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد که بابونه دارای اولئیک اسید در ساختار خود است. چون اولئیک اسید می‌تواند اختلال در رگ‌های خونی را برطرف کند. سپس با رفع این اختلالات، فشار خون کنترل می‌شود. پس از کنترل فشار خون هم دم و بازدم در ریه نوزاد تقویت می‌شود. 
درمان اسهال:
احساس نفخ مدام در دستگاه گوارش، حالت تهوع و استفراغ از دلایل بروز اسهال در بدن به شمار می‌روند. عصاره بابونه جزو مواد طبیعی است که مانع از تشدید این موارد منفی در بدن می‌شود. به طوری که ابتدا تهوع و استفراغ در فرد برطرف می‌شود. سپس اسهال و عوارض بعد از آن کنترل می‌شود.
 
منبع: https://khanoumi.com/
 
کد مطلب: 137881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *