۰
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۲

ابتلای ۲۱ درصد دانش آموزان به چاقی شکمی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از اجرای برنامه مشترک معاونت بهداشت وزارت بهداشت و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برای کنترل چاقی دانش آموزان خبر داد.
ابتلای  ۲۱ درصد دانش آموزان به چاقی شکمی
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از اجرای برنامه مشترک معاونت بهداشت وزارت بهداشت و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برای کنترل چاقی دانش آموزان خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی اظهار داشت: امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۸ سال در جهان به صورت یک مشکل همگانی درآمده است و به سرعت رو به افزایش است.  
وی افزود: این معضل از یک سو ناشی از تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پرانرژی با ظاهر جذاب ولی با ارزش غذایی کم، مصرف میان وعده های حاوی مقدار زیادی قند، نمک و چربی، مصرف ناکافی مواد غذایی دارای فیبر و از سوی دیگر، کاهش فعالیت جسمانی روزانه و تنش های عصبی ناشی از زندگی ماشینی حاکم در بیشتر جوامع می باشد.  
وی ادامه داد: از پیامدهای نامطلوب چاقی در دوران کودکی و نوجوانی می توان افزایش خطر دیابت نوع ۲، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی، عروقی را نام برد.  
عبداللهی بیان کرد: بر اساس نتایج بررسی های ملی انجام شده حدود ۲۰ درصد دانش آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و حدود ۲۱ درصد از چاقی شکمی رنج می برند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: کنترل چاقی دانش آموزان یکی از اولویت های برنامه سلامت دانش آموزان کشور است که با همکاری واحدهای مرتبط در معاونت بهداشت وزارت بهداشت و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور به مورد اجرا گذاشته است.
وی افزود: این برنامه بر اساس راهنمای ملی مراقبت تغذیه ای دانش آموزان مبتلا به اضافه وزن و چاقی که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه تدوین و به معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: کارشناسان تغذیه موظفند در تعامل با کارشناسان آموزش و پرورش، خدمات مشاوره تغذیه و تنظیم رژیم غذایی را برای دانش آموزان چاقی که توسط معلمین و مراقبین سلامت مدارس شناسایی و به مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع شوند را ارائه دهند.
وی تصریح کرد: با تدوین بسته آموزشی تغذیه صحیح در کودکان سنین مدرسه، برنامه های آموزشی وسیع به طریق مجازی، حضوری و غیر حضوری توسط کارشناسان تغذیه از طریق سامانه مشاوره تلفنی ۴۰۳۰ به دانش آموزان و خانواده های آنها ارائه می شود.  
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عبداللهی گفت: با اجرای برنامه "کوچ" سعی بر آن است که قد و وزن و نمایه توده بدنی ۱۴ میلیون دانش آموز در سطح کشور تعیین شده و با آموزش  وسیع و همه جانبه و استفاده از کلیه ظرفیت های موجود  در حیطه تغذیه سالم و ترویج فعالیت بدنی شیوع اضافه وزن و چاقی دانش آموزان که خود عامل خطر انواع بیماری های زمینه ای مثل دیابت، کبد چرب، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و حتی افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است، کاهش یابد.
کد مطلب: 138975
برچسب ها: دانش آموزان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *