۰
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۳

پاسخ وزارت کشور به گزارش مردم‌سالاری آنلاین

در پی انتشار گزارشی با عنوان شهردار تهران نمره معاون وزیر را جدی نگیرید در روزنامه مردم‌سالاری به نقل از «مردم‌سالاری» در روز 4 مهر ماه، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور توضیحاتی ارائه داد.
در پی انتشار گزارشی با عنوان شهردار تهران نمره معاون وزیر را جدی نگیرید در روزنامه مردم‌سالاری به نقل از «مردم‌سالاری» در روز 4 مهر ماه، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور توضیحاتی ارائه داد. متن کامل توضیحات بدین شرح است:
شهردار تهران نمره معاون وزیر را جدی نگیرد! عنوان گزارشی است که در روزنامه مردم‌سالاری در 4 مهر ماه سال جاری برای موضوع مهم مناسب‌سازی معابر و گذرگاه‌ها برای تسهیل تردد معلولان و کم توانان انتخاب کرده است.
ضمن اینکه باید اذعان کرد، این گزارش یکی از مطالب شایسته توجه رسانه‌ای در این خصوص است و از این بابت به جهت اطلاع‌رسانی و اهمیت بخشی به این موضوع مرتبط با حقوق شهروندی، شایسته توجه مضاعف است، اما برای تکمیل نواقص و توضیح درخصوص ابعاد مغفول موضوع، آگاهی مخاطبان محترم آن روزنامه از مطالب ذیل، شایسته است.
همانطور که در گزارش مردم‌سالاری هم به صراحت آمده، سیاست جاری وزارت کشور، حمایت از مجموعه اقدامات مدیریت شهری در سراسر کشور است و اعلام نمره درخصوص شهرداری تهران از حیث مناسب‌سازی معابر برای معلولان، ناظر بر تحرک ایجاد شده در این عرصه در سال‌‌های اخیر بوده است و امتیاز اعلامی را صرفا می‌توان در این چارچوب و به جهت احیای روند اقدامات قابل دفاع شهرداری تهران در این عرصه تفسیر نمود.
از جمله این اقدمات، موارد ذیل، مورد توجه است؛
- تشکیل ستاد مناسب سازی شهرداری با مسئولیت مستقیم شهردار و با تعیین معاون شهرسازی و معماری به عنوان دبیر ستاد و با عضویت معاونین شهرداری در حوزه‌های مختلف شهری و به علاوه عضویت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد محلی معلولین در این ستاد
- افزایش چند ده برابری بودجه مناسب‌سازی اماکن عمومی توسط شهرداری در بودجه‌های سنواتی
- رویکرد مثبت برای برنامه‌ریزی صحیح در راستای حرکت به سمت شهری دسترس‌پذیر و مناسب‌سازی شده
- اعمال ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی از حیث مناسب‌سازی در ضمن صدور پروانه ساختمانی
- رویکرد عدم افتتاح اماکن و فضاهای شهری فاقد مناسب‌سازی در شهر توسط شهرداری
البته باید تصریح کرد، اگر ملاک نمره‌دهی در راستای تحلیل فضاهای شهری و اقدامات مناسب‌سازی انجام شده قبلی در شهرهای کشور باشد، به جرات می‌توان گفت که با شرایط ایده‌آل مناسب‌سازی، فاصله زیادی داریم و این مهم در گزارش روزنامه مردم‌سالاری هم مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین باید اضافه کرد، به دلیل سابقه ممتد بی‌توجهی به مناسب‌سازی، فضاهای عمومی و خصوصی شهرهای کشور دچار غفلت مزمن از این عرصه است و برهمین اساس، ستاد مناسب‌سازی دو دسته سیاست را در دستور کار خود قرار داده است؛ اول نظارت بر این امر که اماکن ایجادی جدید قبل از بهره‌برداری مناسب‌سازی گردد و دوم جهت دهی و تشویق بخش‌های مختلف مرتبط و موثر برای پرداختن به گذشته و اصلاح فضای در حال بهره‌برداری و مناسب‌سازی آن.
بدیهی است تحقق بخش نخست این سیاست‌ها، به دلیل آنکه معمولا پروژه‌هایی را شامل می‌گردد که دارای ردیف اعتباری، پیمانکار در حال فعالیت و طرح و نقشه‌های به روز شده است، ساده‌تر مدیریت می‌شود، اما در مورد مناسب‌سازی کیلومترها معابر اصلی و فرعی شهرها، بسیاری از پارک‌ها، فضای عمومی نظیر ایستگاه‌های حمل و نقل، میادین و بازارها برای تسهیل تردد معلولان و کم توانان، با مشکلات زیادی مواجه هستیم که حل آن، در گرو تدریج و تمهید مستمر لوازم و پیگیری مستمر اهداف و تشویق و ترغیب شهرداری‌ها پیش قدم در این عرصه است.
محمدحسن انصاری
مشاور وزیر و مسئول هماهنگی امور روابط عمومی و اطلاع‌رسانی
 
کد مطلب: 139437
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *