۰
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۹

بیماری خود را انکار نکنید تا کرونا ادامه نیابد

یک پزشک عمومی، یکی از عوامل پنهان کردن علائم بیماری و حتی مراجعه نکردن به پزشک را ترس از شناخته شدن به عنوان بیمار کرونایی و برچسب خوردن دانست و گفت: از جمله عواملی که به تداوم زنجیره انتقال کرونا کمک کرده، همین انکار و نپذیرفتن بیماری است.
بیماری خود را انکار نکنید تا کرونا ادامه نیابد
یک پزشک عمومی، یکی از عوامل پنهان کردن علائم بیماری و حتی مراجعه نکردن به پزشک را ترس از شناخته شدن به عنوان بیمار کرونایی و برچسب خوردن دانست و گفت: از جمله عواملی که به تداوم زنجیره انتقال کرونا کمک کرده، همین انکار و نپذیرفتن بیماری است.
دکتر نسرین نیکروان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پیامدهای فردی و اجتماعی دوران کرونا، اظهار کرد: دوران کرونا به دلیل شرایطی که از نظر قرنطینه، دورکاری، فشارهای اقتصادی، دوری افراد از اقوام و دوستان و انزوای اجتماعی در سطح جامعه ایجاد کرده، باعث آسیب های روانی زیادی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس، اختلالات خواب، افزایش استرس، ترس از بیمار شدن خود، نزدیکان و دوستان و... شده است.
وی کرونا را یک بیماری جهان گیر دانست که همگان را تحت تاثیر قرار داده و تصریح کرد: تبعات جسمی و روانی که پاندمی کرونا ایجاد کرده می تواند برای همه مردم در سراسر دنیا اتفاق بیفتد و بسیاری از افراد به خاطر ترس از مبتلا شدن به این بیماری دچار حملات اضطرابی و پانیک هستند.
این پزشک عمومی، حملات پانیک را دارای علائمی همچون تنگی نفس و تپش قلب، درد قفسه سینه و احساس نزدیکی به مرگ دانست و افزود: از روزهای اول شیوع این بیماری، افراد با علائم مذکور که بسیار شبیه به کرونا و حمله قلبی است، به مراکز درمانی مراجعه می کردند و بعد از شرح حال و معاینه و بررسی های لازم، حمله اضطرابی تشخیص داده می شد.
نیکروان ادامه داد: افرادی که سابقه این حملات را در گذشته داشتند در این دوران بیماری شان تشدید شده لذا توصیه می شود حتما از روانپزشکان و روانشناسان جهت درمان و مشاوره کمک بگیرند. در حال حاضر مشاوره های تلفنی از طریق اپلیکیشن های مختلف با پزشکان در سراسر کشور امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه افراد با سابقه اختلالات روانپزشکی مانند وسواس، افسردگی و اضطراب بیشتر در معرض آسیب های روانی کرونا هستند، گفت: کودکان و نوجوانان، افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای، همچنین افرادی که اطلاعات ناکافی درباره ماهیت بیماری، علائم و روش های انتقال آن دارند و یا از منابع نامعتبر اطلاعات نادرستی کسب کرده اند نیز به مراقبت های ویژه نیاز دارند.
این پزشک عمومی، یکی از مشکلات بیماران را انگ اجتماعی کرونا دانست و متذکر شد: افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند، حتی بعد از بهبودی کامل توسط اطرافیان برچسب زده می شوند و خانواده و دوستان و همکاران نسبت به آنان حالت ترس و دوری دارند لذا یکی از عوامل پنهان کردن علائم بیماری و حتی مراجعه نکردن به پزشک، همین ترس از شناخته شدن به عنوان بیمار کرونایی و برچسب خوردن است؛ این افراد می ترسند که جایگاه اجتماعی و شغلی خود را از دست بدهند.
شکست کرونا نیازمند یک اتحاد ملی است
نیکروان، انکار بیماری را نوعی مکانیسم دفاعی دانست و تصریح کرد: انکار کردن به خاطر ترس از انزوای اجتماعی موجب می شود زمینه انتقال بیشتر ویروس فراهم شود لذا از جمله عواملی که به تداوم زنجیره انتقال کرونا کمک کرده، همین انکار و نپذیرفتن بیماری است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها از طریق اپلیکیشن های خاص محل سکونت و روابط اجتماعی بیماران کرونایی ردیابی و خدمات درمانی و قرنطینه ای مناسب به آنان ارائه می شود، اضافه کرد: بسیاری از بیماران قبل از بروز علائم(حدودا یک تا سه روز قبل از شروع بیماری) ناقل هستند. در برخی از موارد نیز مبتلایان به کرونا اصلا علامتدار نمی شود و تنها از طریق تست آزمایشگاهی می توان به بیماری آنان پی برد لذا چنین افرادی در تماس با سایرین به راحتی ویروس را انتقال می دهند.
این پزشک عمومی، شکست کرونا را نیازمند یک اتحاد ملی دانست و عنوان کرد: اگر مردم، پزشکان و مسئولان درست عمل نکنند، نمی توانیم از این بحران عبور کنیم. در واقع مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در تجمعات شرکت نکنند و قرنطینه را جدی بگیرند. پزشکان نیز براساس شرح حال بیمار و تشخیص آنفلوانزا یا سرماخوردگی، ترجیحا مبنا را بر کرونا بگذارند، زیرا اگر افراد توجه لازم را به بیماری خود نداشته باشند، باعث انتقال بیشتر بیماری می شوند. همچنین تشخیص زودتر و درمان سریع تر در مراحل اولیه از شدت بیماری و میزان بستری و مرگ و میر نیز می کاهد.
نیکروان، از مسئولان نیز خواست با انجام درست وظایف خود در زمینه نظارت بر رفتار مردم و اجرای قوانین جهت جلوگیری از تجمعات به کاهش شیوع بیماری کمک کنند و یادآور شد: صدا و سیما تنها رسانه در دسترس بسیاری از مردم است و لذا مسئولان با افزایش نظارت بر صدا و سیما اجازه طرح مطالب غیر علمی درباره کرونا و راهکارهای درمان آن را ندهند.
وی با تاکید بر لزوم آپدیت شدن اطلاعات پزشکان درباره کرونا با مطالعه مقالات علمی روز دنیا، تصریح کرد: مردم باید علائم بیماری را جدی بگیرند و هرگونه علائم سرماخوردگی را کرونا بدانند.
این پزشک عمومی، رابطه خوب پزشک و بیمار را یکی از روش های کاهش ترس و اضطراب نسبت به کرونا دانست و خاطرنشان کرد: معمولا افراد در زمان ویزیت پزشک و با شنیدن نام کرونا دچار ترس و اضطراب می شوند لذا پزشکان با لحن مناسب و با آرامش روند بیماری و راه حل های درمانی را به بیماران توضیح دهند تا علاوه بر کاهش بار روانی بیمار، موجب کاهش انکار بیماری و جلوگیری از انتقال ویروس شود. بسیاری از بیماران با مشاوره و اطمینان بخشی توسط پزشکان آرام می شوند؛ به طوری که هیچ داروی آرام بخشی این آرامش را به آنها نمی دهد.
تلقین کرونا موجب بروز علائمی همچون تنگی نفس می شود
نیکروان، با بیان اینکه افراد در صورت بروز هر کدام از علائم کرونا ۱۴ روز قرنطینه را رعایت کنند، گفت: کرونا طیف وسیعی از علائم از جمله سردرد، گلودرد، تب، بی اشتهایی، خستگی، اختلال بویایی یا چشایی، ضعف و بی حالی، آبریزش بینی، بدن درد، تهوع، سرفه، درد قفسه سینه، تنگی نفس و مشکلات گوارشی مانند اسهال و درد شکم را ایجاد می کند.
وی ادامه داد: کرونا معمولا در ۸۰ درصد موارد به صورت خفیف بروز می کند و لذا افراد در صورت داشتن هر گونه از علائم، حضوری یا تلفنی از پزشکان جهت تشخیص و درمان زودرس کمک بگیرند، خود را قرنطینه کنند و به خانواده و دوستانی که در روزهای اخیر با آنها در ارتباط بودند، اطلاع بدهند تا آنان نیز مراقبت های لازم را انجام دهند. در صورت تشدید هر گونه از علائم به خصوص در هفته دوم قرنطینه باید به مراکز درمانی مجدد مراجعه کنند.
این پزشک عمومی، تلقین و استرس بیماری را موجب ضعف سیستم ایمنی دانست که شانس ابتلا به کرونا را بالا می برد و عنوان کرد: تلقین و فکر کردن زیاد به برخی علائم مانند تنگی نفس باعث می شود آن علائم در فرد ظاهر شود.
نیکروان، از مردم به خصوص افرادی که دچار استرس و ترس ناشی از این بیماری هستند خواست پیگیر اخبار مرگ و میر کرونا نباشند و اظهار کرد: افرادی که پروتکل های بهداشتی را درست رعایت می کنند، نباید نگران کرونا باشند. همچنین افرادی که از مشکلات روانپزشکی رنج می برند(در دوره افسردگی و اختلالات وسواسی و اضطراب هستند)، کمتر پیگیر اخبار آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا باشند. برای آگاهی بیشتر و اطلاعات به روز درباره روش های انتقال، پیشگیری و علائم‌ جدید بیماری کرونا از منابع موثق و معتبر کمک بگیرید.
وی در ادامه به راهکارهای کاهش آسیب های روانی در این دوران اشاره کرد و یادآور شد: اگر فردی سابقه بیماری های اعصاب و روان دارد، حتما درمان خود را تحت نظر پزشکش ادامه دهد و اگر به هر علتی درمان خود را به واسطه عدم امکان مراجعه حضوری به پزشک معالج قطع کرده، از سیستم های مشاوره تلفنی استفاده کند، با دوستان و آشنایان از طریق فضای مجازی در ارتباط باشد و با رعایت تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش، مدیتیشن و پرهیز از مصرف مواد اعتیادآور به سلامتی جسم و روان خود کمک کند.
مسئولان کاسبان کرونا در فضای مجازی را متوقف کنند
این پزشک عمومی، با بیان اینکه اطلاعات درباره کرونا به روز می شود، گفت: ماهیت علم پزشکی به روز شدن است. هر سه تا پنج سال گایدلاین ها و کتب رفرنس پزشکی در مورد بیماری هایی که سال ها شناخته شده هستند، به روز می شود و روش های تشخیصی و درمانی براساس آخرین پژوهش ها تغییر می کند، زیرا ماهیت علم همین است. حال با توجه به جدید بودن بیماری کووید۱۹، شاهد تغییراتی در شیوه رعایت پروتکل های بهداشتی و نحوه انتقال و پیشگیری و درمان کرونا در طی چند ماه اخیر بوده ایم که روندی طبیعی است. در ابتدا بحث انتقال ویروس از سطوح مطرح شد، اما در حال حاضر با توجه به مقالات جدید نحوه انتقال این ویروس را بیشتر تنفسی می دانیم لذا از مردم می خواهیم طی ماه های آینده نیز اطلاعات جدید و به روز پزشکان درباره کرونا را بپذیرند؛ چرا که باید به آخرین مقالات و پژوهش های دنیا استناد کنیم.
نیکروان، یکی از مهمترین شاخص های رعایت پروتکل های بهداشتی را استفاده از ماسک دانست و اضافه کرد: توصیه می شود از ماسک های جراحی سه لایه یا پارچه ای سه لایه استفاده شود، اما فاصله گذاری اجتماعی مکمل ماسک زدن است و ماسک زدن در تجمعاتی که فاصله کمتر از دو متر است، ارزشی ندارد. همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی بدون ماسک زدن نیز بی فایده است.
وی جنگ با شایعات کرونایی را در کنار قطع زنجیره انتقال ویروس لازمه مدیریت کرونا دانست و خاطرنشان کرد: رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون نقش مهمی در رساندن اطلاعات درست به مردم دارند و لذا از رسانه ها می خواهیم برای انتشار مباحث مرتبط با کرونا حتما از پزشکان متخصص مشورت بگیرند، زیرا گسترش اطلاعات نادرست درباره درمان این بیماری، بار سنگینی را متوجه کادر درمان می کند.
این پزشک عمومی، با بیان اینکه مسئولان باید کاسبان کرونا در فضای مجازی را شناسایی و متوقف کنند، گفت: در دوران پاندمی هستیم و اولویت کادر درمان متوجه بهبودی بیماران مبتلا به کرونا است و لذا نباید وقت خودمان را صرف رسیدگی به مشکلات ناشی از شایعات کرونا کنیم.
کد مطلب: 139718
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *